יש הסבורים כי ההכרה בבורא עולם היא עניין של אמונה ולא שכל והיגיון. הדבר נתפס כעניין של תחושה ובחירה אישית – מי שרוצה מאמין ומי שאינו רוצה אינו מאמין. אין זה דבר שאפשר להוכיחו בכלים רציונליים, אלא זו אמונה פנימית.
האמת היא שאמונה והיגיון הם שני דברים נבדלים. יש באדם כוח של אמונה ויש לו כוחות של שכל וחשיבה הגיונית. כוח האמונה אף נטוע ברבדים עמוקים ביותר של הנפש, ולכן אדם יכול להאמין בדברים שלמעלה מכל שכל והיגיון, כי כאמור, האמונה וההיגיון פועלים במישורים נבדלים.
ועם זה, הכרה בקיומו של בורא עולם אינה חייבת להיות עניין של אמונה בלבד. גם חשיבה הגיונית בריאה מוליכה אל המסקנה הבלתי-נמנעת – יש בורא לעולם. כבר אמר מי שאמר: אינני זקוק לאמונה בקיומו של בורא עולם; אני יודע שיש בורא לעולם.
איש האמונה
הראשון שהגיע להכרה שכלית זו, לפני כארבעת-אלפים שנה, היה אברהם אבינו. הרמב”ם מתאר את חיפושיו אחר הכוח המניע את היקום. הוא החל לשאול שאלות עוד בהיותו ילד רך, והגיע למסקנה שחייב להיות כוח עליון אחד, שיצר את הכול ושמנהיג את הכול. בעולם של אלילות ופולחן פסלים גילה אברהם אבינו את האמונה בא-ל אחד.
האמונה הזאת הולידה את העם היהודי, שהנחיל את האמונה בא-ל אחד לאנושות כולה. דרך ארוכה עשתה האמונה הזאת, מניתוץ הפסלים של תרח על-ידי אברהם, דרך המאבקים של נביאי ישראל בעובדי הבעל והעשתורת, ועד הפיכתה של האמונה המונותאיסטית [=אמונה בא-ל אחד] לנחלת האנושות כולה.
עם הפריצה הגדולה של המדע במאות האחרונות היו שסברו כי המדע יכול להחליף את האלוקים. הייתה תחושה שהתבונה האנושית מפצחת את רזי הבריאה, עד שכבר אין צורך באלוקים שלמעלה מן הטבע.
אך לאחר שגל ההתמרדות דעך, התברר שדווקא המחקר המדעי חושף את עומק המורכבות והתבונה האין-סופית שבכל פרט בבריאה.
ככל שהמדע העמיק לרדת לסודות הבריאה, עמדנו נפעמים יותר אל מול שלמותה הבלתי-נתפסת. הטענה שכל זה הוא פרי המקרה, תוצר של אקראיות צרופה, נעשתה ילדותית ומגוחכת יותר ויותר.
למעלה מהשגתנו
כיום, כשאנחנו יודעים מעט על העולם המופלא המתקיים בתוך תא חי אחד – אי-אפשר שלא לעמוד משתאים. הצלחנו ליצור מחשבי-על, לבנות מכונות מתוחכמות, להטיס חלליות לכוכבי-לכת – אבל כל זה איננו מתקרב לרמת המורכבות והדיוק של המערכות הפועלות בתוך תא אחד. לא נותר לנו אלא לעמוד פעורי-פה לנוכח התבונה האלוקית האדירה שמאחורי הבריאה.
לעיתים אנחנו מתקשים להבין את דרכי הבורא. יש השואלים שאלות על הנהגתו. אבל כל מי שמהרהר ולו מעט על מהותו של אותו ‘כוח עליון’ שיכול ליצור עולם עצום ומופלא כזה – מבין מייד שאין לבני-אנוש שום יכולת לשפוט את דרכיו ולרדת לרזי מהלכיו. וכלשון הנביא: “כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי, נְאֻם ה'”.