בעלות של 20 מיליארד שקלים: זו התוכנית החדשה של מירי רגב
בסיכום שנחתם בין משרד התחבורה למשרד האוצר, במסגרת תקציב 2025: שרת התחבורה מירי רגב מקדמת תכנית לאומית מהפכנית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT) במטרופולין המרכז, הצפון והדרום, בהיקף חסר תקדים של 15-20 מיליארד שקלים.
מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT – Bus Rapid Transit), המבוססות על אוטובוסים מהירים ורבי קיבולת כדוגמת המטרונית הפועלת באזור חיפה, הן מרכיב מרכזי במערך התחבורה הציבורית במדינות רבות – ולפי התכנית של השרה רגב, בקרוב גם בישראל.
בנוסף לפיתוח רשת מסילות הרכבת, הרכבות הקלות והמטרו, מקדם משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון, תוכנית רב-שנתית בהיקף חסר תקדים לפיתוח רשתות BRT במטרופולינים בארץ. התכנית תביא להגדלת הנגישות של האזרחים למערכת הסעת ההמונים וצפויה לשרת כמיליון תושבים וחצי מיליון מקומות תעסוקה, כחלק חיוני מהעתיד התחבורתי של מדינת ישראל.
יתרונותיה של מערכת ה-BRT הם שימוש בנתיב בלעדי ופנוי במרבית הצירים, ניהול קווי שירות בזמן אמת, העדפה ברמזורים וחוויית נוסע משודרגת, לצד תהליך הקמה קצר משמעותית, עלויות נמוכות וצמצום ניכר של ההפרעה לתנועה השוטפת במהלך העבודות.
הפרויקטים שייכללו בתוכנית:
מטרונית קריות: הרחבת מערכת הסעת ההמונים בקריות באמצעות הקמת קו מטרונית חדש אשר יחצה את הקריות ממזרח למערב.
קו נתניה-הרצליה: מערכת BRT אשר תשרת מוקדים עירונים מרכזיים בנתניה, תחבר בין נתניה והרצליה, ותתחבר לקו הירוק של רשת המטרו בגוש דן.
אריאל-ראש העין-אלעד-פתח תקווה: המערכת תחבר את האזור המזרחי לפתח תקווה, ולמערכת הסעת ההמונים בגוש דן, ותשתלב ברשת הקיימת והמתפתחת.
הקו הצהוב: עמוד השדרה המזרחי של הרשת המתהווה, שיאפשר חיבור מהיר ותנועה יעילה בציר צפון – דרום בערים בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב, תוך יצירת חיבוריות וקישוריות למערכות הסעת ההמונים המתהוות במרחב.
מטרונית השרון: מערכת BRT, שתחבר את ערי השרון, תוך ממשק למערכת המטרופוליטנית המתהווה, ותאפשר את פיתוח והרחבת הרשויות המקומיות, תוך מתן דגש לשכונות החדשות.
יבנה-רחובות: הגדלת רשת הסעת המונים בדרום השפלה, תוך חיבור לרשת בסביבת רחובות, וחיבור יבנה והסביבה למטרו ולתחנות הרכבת. הקו יאפשר פיתוח שכונות חדשות והרחבת אזורי התעסוקה בסביבה.
אופקים-באר שבע: חיבור של מערב הנגב לבאר שבע, שיתמוך בפיתוח המטרופולין ואזורי התעסוקה הדרומיים של באר שבע כולל בית החולים החדש, ישרת את אופקים וחבל תקומה, ויחבר את תושבי מערב הנגב לרשת התחבורה הארצית.
אשדוד-אשקלון: קו BRT המקודם על ידי חברת נתיבי ישראל, אשר יחבר ויחזק את שתי הרשויות, וישתלב בהסכם המאי”ץ, שנחתם עם עיריית אשקלון ליצירת מערכת תחבורה בת קיימא.
קו רמון-אילת: שאטל רב קיבולת אשר יאפשר מימוש הפוטנציאל של העיר אילת ושדה התעופה רמון באמצעות חיבור ישיר ומהיר.
שרת התחבורה: “תחבורה ציבורית יעילה ומהירה היא הפתרון היחיד שיכול להוציא את מדינת ישראל מהפקקים, לצד תרומה ענקית לאיכות הסביבה, להורדת יוקר המחיה ולבטיחות בדרכים. זהו החזון שאותו אני מקדמת במלוא המרץ כשרת התחבורה, והוא כולל מספר רב של מרכיבים המשתלבים ביניהם באופן אופטימלי ליצירת קישוריות וחיבוריות מיטביות. לצד מערכות הסעת המונים כמוה רכבת והרכבת הקלה, אשר פועלות ביעילות רבה אך הקמתן כרוכה בזמן רב, עלויות גבוהות והפרעה ממושכת לתנועה, מערכות BRT, או “רכבת על גלגלים”, ניתנות להקמה בזמן בעלות נמוכים משמעותית, ולספק פתרון מעולה במקומות שבהם היקף הנוסעים אינו מתאים לרכבת.”
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן-זקן: “במקביל למערכות הסעת ההמונים הגדולות שאנו מקדמים, ובהן רכבת קלות, המטרו וחיבור מסילתי מקרית שמונה ועד אילת, באזורים רבים הפתרון המתאים הוא מערכת BRT אשר ניתנת להקמה בלוחות זמנים קצרים ובתקציב נמוך, ומספקת פתרון מצוין לצרכי התושבים במטרופולין. התוכנית שאנו מקדמים בימים אלה יחד עם נתיבי איילון כוללת מערכות BRT המכסות את כל חלקי הארץ, ומספקות מענה תחבורתי יעיל ומהיר לתושבים לצרכי תעסוקה, לימודים, בריאות, מסחר ופנאי.”
תגובות
אין תגובות