הדוח חשף: למה זמן המתנה לרופא מומחה קצר יותר בריכוזים חרדים?
מדו”ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) עולה, כי זמני ההמתנה לרופאים מומחים בריכוזים חרדיים קצרים יותר מאשר באזורים אחרים.
הסיבה המרכזית, על פי הדו”ח: 24.7% מהחרדים נוהגים להזמין במקביל תור לרופא נוסף באותו תחום, לעומת 7.3% בלבד בקרב האוכלוסייה היהודית הכללית.
הדו”ח חושף, כי במרבית התחומים בשלוש קופות החולים הגדולות – כללית, מכבי ולאומית – ככל ששיעור החרדים ביישוב גבוה יותר, כך זמני ההמתנה לרפואה יועצת קצרים יותר.
ממצא זה בולט במיוחד על רקע הנתונים הקשים שחושף הדו”ח על זמני ההמתנה הארוכים במערכת הבריאות: ההמתנה הארוכה ביותר נרשמת בתחום הראומטולוגיה – בין 53 ל-71 ימי המתנה בממוצע, ואחריו בתחום האנדוקרינולוגיה – בין 47 ל-53 ימים.
פערים גדולים נמצאו גם בין קבוצות גיל שונות: בני 70 ומעלה ממתינים זמן ארוך יותר בהשוואה למבוטחים צעירים – כ-14 ימים יותר בממוצע. למשל, בתחום האנדוקרינולוגיה, בני 70 ומעלה ממתינים בין 55 ל-62 ימים, בעוד בני 20-30 ממתינים בין 32 ל-40 ימים בלבד.
הבעיה החמורה ביותר שמציג הדו”ח היא שיעור גבוה במיוחד של אי-הגעה לתורים: יותר ממחצית (53%) מהתורים שנקבעו בארבע קופות החולים לרפואה יועצת לא מומשו כלל. מדובר בכ-3.5 מיליון תורים לרפואה שניונית בקהילה בשנה שלא מגיעים למימוש.
בחלק מהתחומים נרשמים שיעורי אי-הופעה גבוהים במיוחד. בקופת חולים לאומית, למשל, נרשם שיעור אי-הופעה של 43% בראומטולוגיית ילדים, 32% בפרוקטולוגיה ו-31% באימונולוגיה-אלרגולוגיה. במכבי נרשם שיעור אי-הופעה של 41% ברפואת פה ו-35% באורולוגיית ילדים.
המצב חמור במיוחד בערי הפריפריה. באילת, שבה יותר מ-57,000 תושבים, קופות החולים מציעות רק 25 תחומי רפואה שונים, מהם רק ארבעה תחומים (יילוד וגניקולוגיה, ילדים, משפחה ועיניים) מוצעים על ידי כל הקופות. בצפת, 11 מתוך 32 התחומים המוצעים בעיר אינם זמינים למבוטחי הכללית (כ-17,100 מבוטחים).
יתרה מכך, הדו”ח מתריע כי המצב בפריפריה צפוי להחמיר בשנים הקרובות. במחוז דרום 51% מהרופאים החדשים ובמחוז צפון 63% הם בוגרי אוניברסיטאות בחו”ל שמשרד הבריאות הפסיק להכיר בהן. כתוצאה מרפורמת יציב, צפוי החל משנת 2026 צמצום משמעותי בתוספת הרופאים החדשים לאזורים אלה.
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, קובע כי על שר הבריאות ומשרד הבריאות, בשיתוף קופות החולים, לגבש פתרונות שיבטיחו את זמינות השירות למבוטחים ובפרט בפריפריה. המבקר מדגיש את הצורך בשירות שוויוני לכלל המבוטחים, בדגש על בני הגיל השלישי.
תגובות
אין תגובות