תצוגת הנשק האיראני: מטוס קרב שלא ממריא, אוטובוס מסרטי מדע בדיוני

איראן חוגגת את 'שבוע ההגנה הקדוש' ומציגה את כלי הלחימה החדשים והמשוכללים שהמציאה • אלא שמומחים מבהירים: מדובר בתצוגה מביכה של כלי נשק מזוייפים, או במקרה הגרוע יותר חסרי כל יכולת צבאית • הרשת חוגגת על חשבון האיראנים
אליעזר היון
כ"ו תשרי התשע"ה / 20.10.2014 14:17

בשנות השמונים ניטשה מלחמה קשה בין איראן לעיראק במהלכה מתו למעלה ממיליון חיילים ואזרחים. את המלחמה הזו בוחרים לציין באיראן מידי שנה בסדרת ארועים שזכתה לשם ‘שבוע ההגנה הקדוש’, במהלכו מציג הצבא האיראני את המצאות הלחימה המשוכללים והמתקדמים שלהם.

אלא שבין הצגה למציאות עוד רחוקה הדרך. באתר פז”ם נחשפו כמה מכלי הנשק ‘המתקדמים’ של האיראנים, שבאופן מביך למדי, מתגלים כזיופים במקרה הטוב, או בכלי לחימה שלא מסוגלים  לעשות ולו מעט ממה שהאיראנים מתארים.

כך חשפו האיראנים את מטוס הקרב החמקני ‘הקאהר 313’ המסוגל, כך על פי האיראנים, לפגוע בדיוק רב במטרות על הקרקע, לחמוק מכלי נשק הגנתיים של האוייב, ואף לשאת כלי נשק מתקדמים. המטוס אכן נראה מרשים, אלא שמהר מאד חשפו מומחים כי המטוס לא יכול כנראה כלל… להמריא. מומחי התעופה שצוטטו באתר אמרו כי “תא הטייס נראה בסיסי מדי עבור מטוס מודרני, ומצויים בו כלים שבדרך כלל מוצאים במטוסים פרטיים. האף של המטוס כל כך קטן שאין סיכוי להכניס שם רדאר. משאבות האוויר קטנות מדי ומזכירות כלים בלתי מאויישים, ולחלק של המנוע חסר צינור פליטה, כך שכל המטוס יכול להישרף ברגע הראשון. ומעל להכול – המטוס קטן מדי. זה נראה שהטייס יושב במטוס מיניאטורי. לסיכום: זה נראה כמו דגם מוגדל של מטוס, לא משהו שבאמת יכול להכיל טייס”

למטוס הקאהר קדם מטוס קרב נוסף בשם ‘אזרח’ש’. ב-2007 הכריז שר ההגנה האיראני כי המטוס נכנס לשימוש מבצעי, אך עד מהרה התברר כי מדובר בזיוף גרוע עד רמת ‘הפדיחה’. המטוס הוא חיקוי של מטוס קרב אמריקני ישן משנות השישים. האיראנים פירקו את המטוס וייצרו אותו מחדש עם הבדלים זניחים מן המקור.

מטוסי קרב אראנים

המל”ט היפני

ב-2011 דיווחו האיראנים על מטוס הסעקה. מטוס קרב משוכלל מתוצרת איראנית. אלא שגם כאן התברר במהירות כי מדובר בהעתק של ה-F5 עם תוספות חיצוניות שמזכירות את ה-F-18. מאוחר יותר דיווחו האיראנים על המל”ט [מטוס ללא טיס] ה’קראר’ – מל”ט חדשני באורך 4 מטר שגם מסוגל לתקוף מטרות. אלא שמאז חלפו שלש שנים והמל”ט לא נראה ברקיע. לאן נעלם המטוס המשוכלל?

האיראנים לא התייאשו והפיצו תמונת של ה’קוקר-1′ סוג נוסף של מטוס ללא טייס משוכלל. אלא שבלוגרים חשפו את התרמית והוכיחו כי מדבור בסך הכל במל”ט יפני בשם QTW.

מביך? לא את האיראנים. נשיא איראן הודיע בגאוה גדולה על ייצור שני טנקים חדשים, אחד מהם מכונה בשם ‘זולפיקאר’. בשיחה שנערך עם גורם צבאי בכיר בצה”ל אמר האחרון לאתר פז”ם כי מדובר בטנק ישן שעבר פחחות ואולי כמה שדרוגים קלים. מדובר בטנק M-60 ישן, שאם הוא בכלל קיים עבר פחחות שיראה כמו האברהמס האמריקאי. על פי הערכות שונות כרגע יש רק 10 טנקים מסוג זה כך שבכל מקרה הוא לא ממש משפיע.

ומה קורה בתחום הימי? בתחילת 2010 התפאר חיל הים האיראני כי ברשותו ארבע צולות חדשות מסוג ‘גאדיר’ בעלות יכולת חמקנית ושיגור טילי ים קרקע. האיראנים הבטיחו כי הצוללות מסוגלות לפעול גם במים רדודים וכי הם יגיעו ‘עד ישראל’. גם כאן הסביר גורם צהל”י כי לא בטוח שהן באמת מסוגלות לצלול ובטח שלא לאורך זמן. הצוללות האיראניות ננסיות ואורכן 20 עד 25 מטר בלבד. הן כלל לא מסוגלות להגיע למדינת ישראל וספק אם הן מסוגלות להתמודד עם הצי האמריקאי.

האוטובוס של הארי פוטר

‘ההמצאה’ האחרונה שזכתה לשלל לגלוגים והומור ציני היא ה-RATEGH – כלי רכב ייחודי המיועד לפיזור הפגנות. כלי הרכב המשוכלל הוצג בשבוע האחרון, תמונתו שהפכה לוויראלית ברשת האינטרנט חשפה כי מדובר באוטובוס אזרחי פשוט שהוסיפו לו צלחות משוריינות, רמקולים, ומחרשה קטנה בחזית כדי לפלס את הדרך.

ברשת הטוויטר מכונה האוטובוס המגוחך בשם ‘באטמוביל’ [כלי רכב דמיוני השייך לסרטי הפנטזיה והקומיקס], וגולשים מיהרו להדביק לו סדרת כינויים משעשעת כמו ‘באטמוביל על סמים’, ‘התאום הרשע של האוטובוס של הארי פוטר’, ‘האיראנים מתכוננים לביאת הזומבים’.

אוטובוס

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות