המפעל הסודי ש’יצא מכלל שימוש’ – ושיקום הנזקים שייקח שנים

מפעל סודי לייצור טילים בליסטיים יצא משימוש, יכולות טילי הקרקע-קרקע 'חיבאר' ו"קאסם', ומערכות הגנה אוויריות נפגעו - ואתר ששימש גם לתוכנית הגרעין ספג מכה קשה • היכן נגרם לאיראן נזק של כ-40 מיליון דולר, וכמה זמן ייקח לה להחזיר את המפעלים לשימוש? • פרטים חדשים
חרדים 10
כ"ה תשרי התשפ"ה / 26.10.2024 21:36

אחרי יותר מ-3 שבועות המתנה:  בליל שבת לאחר חצות תקף חיל האוויר שורת יעדים אסטרטגיים בלב איראן.

המבצע, ‘ימי תשובה’, נמשך כמה שעות. המטרה של חיל האוויר הייתה לפגוע במפעלי ייצור טילים שהיוו איום על ישראל, במתקני פיתוח כטב”מים, במערך בסיסי שיגור של טילים בליסטיים שנועד להגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר, ולהוציא מכלל פעולה את מערך ההגנה האווירית האיראני.

לפי ‘כאן חדשות’, ישראל שומרת על עמימות מבחינת הנזק שנגרם באיראן ל-20 היעדים שהותקפו, אך גורמים המעורים בנושא אמרו כי נגרם נזק משמעותי מאוד למערכות הגנה אוויריות מסוג S300 מתוצרת רוסית בכמה אזורים באיראן, ונזק ניכר למערך ייצור הטילים הבליסטיים של איראן. גורם ישראלי אמר כי אתרים מסוימים של התעש האיראני נפגעו, אך בחינת הנזק עדיין נמשכת.

לפי ה’ניו יורק טיימס’, ישראל תקפה באופן חריג גם את המתקן הצבאי בפרצ’ין באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים.

באתר הסעודי אילאף דווח כי בתקיפה באיראן פגעה ישראל במפעל חשוב המשמש לייצור טילים בליסטיים איראניים. גורם המעורה בפרטים טען, כי ישראל תקפה מפעל לייצור דלק מוצק שמשמש להנעת הטילים הבליסטיים ‘ח’יבר’ ו’קאסם’, הידועים כטילים ששוגרו לעבר ישראל במתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר.

המקור הדגיש כי המפעל נחשב ל”עמוד השדרה של תעשיית הטילים האיראנית” וטען ש”ישראל הוציאה אותו מכלל שימוש”.

לפי דיווחים, מדובר בארבעה מבנים שנפגעו במתקן הרגיש הממוקם בפרצ’ין סמוך לטהראן. המתקן נחשב לחדש ומתקדם יחסית, וככל הנראה שימש את איראן גם כחלק מתוכנית הגרעין.

לפי אותו גורם הושמדו כ-20 מערבלים פלנטריים, ששווי כל אחד מהם הוא לפחות שני מיליון דולר. מקורות הבקיאים בתעשיית הטילים האיראנית אמרו לאתר הסעודי כי יידרשו לפחות שנתיים כדי להחזיר את המפעל לפעילות, שכן ישראל שיבשה באופן מהותי את יכולות איראן לייצור טילים.

בחדשות 12 דווח, כי פרטים נוספים צפויים להתבהר בהמשך, אולם לפי שעה ניתן לקבוע כי יכולות הנ”מ של איראן נפגעו באופן כזה שייקח עוד שנים לשקם.

עתה, הפגיעה במערך הנ”מ האיראני מאפשרת חופש פעולה חשוב לאין שיעור לחיל האוויר הישראלי מעל איראן – כזה שלא היה עד עכשיו ושיאפשר בעתיד, אם ישראל תרצה בכך, לבצע תקיפות נוספות ביתר קלות.

עוד מסתמן כי הייתה פגיעה משמעותית גם ביכולות הייצור של טילי הקרקע-קרקע – פגיעה שגם אותה ייקח למשטר עוד שנים לשקם.

לפי חדשות 12, התקיפה באיראן אינה רק פעולת נקם על המתקפה ב-1 באוקטובר, אלא גם הזדמנות עבור ישראל ומומנטום להסדרה בזירות נוספות.

בישראל בנו אופרציה שלמה של יכולת התקפית ביעדים רחוקים. כזו שאפשר להפעילה איפה ומתי שנרצה, בהתאם לדרישה ולצרכים הביטחוניים. במקביל, נבנתה מערכת הגנה על בסיסי חיל האוויר כדי להבטיח שיכולת ההמראה לא תיפגע.

 

למכה הקשה בנ”מ ובטילי קרקע-קרקע מתווספים דיווחים באיראן על 4 חיילים הרוגים.

באיראן ניסו לצנן את הדיווחים על היקף התקיפה, אולם התיעודים מאיראן חושפים את הנזק הכבד שנגרם לבסיסים.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, במתקפה הישראלית באיראן נעשה שימוש ביכולות שנבנו במשך שני עשורים – בהיבט המבצעי, האווירי והמודיעיני. בישראל גם איימו אחרי התקיפה: אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר.

מקורות מסרו ל’כאן חדשות’ כי המבצע כלל שלושה גלי תקיפה, כאשר השניים הראשונים כוונו לעבר מערכות הגנה אוויריות איראניות ומתקני ייצור ואחסון של טילים בליסטיים. הגל השלישי בוצע על ידי המטוסים כשהיו בדרך לאיראן.

בתקיפה השתתפו עשרות מטוסי קרב, מתדלקים ומטוסי מודיעין שטסו כ-1,500 קילומטרים. חיל האוויר ביצע בשבועות האחרונים תרגילים רבים לתקיפה ארוכת טווח, בהם טיסה עם כמה מבנים, כאשר בדרך ליעד בוצע תדלוק למטוסים. על פי התרגולת, על המטוסים היו חימושים מסוגים שונים, כאשר חלקם נשאו פצצות והיתר טילים ליירוט לצורך אבטחת המטוסים באוויר ואפשרות לנהל קרבות אוויר. על פי ניסיון העבר מתקיפות החיל בתימן, טייסות רבות השתתפו בתקיפה עם מגוון מטוסים, זאת כאשר לכל מטוס יכולות שונות לפיו משימותיו. בין המטוסים: F35 ,F16 ו-F15.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות