במשך שעות: עשרות מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו באיראן

לאחר תקיפת מערכות התרעה והגנה אווירת של איראן על אדמות סוריה, עיראק ואיראן. תקפו עשרות מטוסי חיל האוויר הישראלי שורת יעדים צבאיים בעומק שטח איראן • התקיפות בוצעו לאורך שעות ובמספר 'גלים' באיזורים שונים על מתקנים צבאיים ומפעלי ייצור תחמושת וטילים
חרדים 10
כ"ד תשרי התשפ"ה / 26.10.2024 18:52

ישראל תקפה בליל שבת באיראן כ-20 יעדים במבצע “ימי תשובה” שנערך כמה שעות. נשיא ארה”ב ג’ו ביידן התייחס לתקיפות ישראל באיראן ואמר כי הוא מקווה ש”זה הסוף”. לדבריו, “נראה שישראל לא פגעה בשום דבר מלבד מטרות צבאיות”.

בשעה 1:50 בלילה, הגיעו דווחים ראשוניים ברשתות החברתיות על קולות נפץ רבים במרחבים שונים באיראן, עשר דקות חלפו וישראל אישרה: צה”ל תוקף באיראן. כחלוף חצי שעה, התייצב דובר צה”ל דניאל הגרי והודיע כי ישראל תוקפת שורת יעדים באיראן. עם פרוץ המתקפה ללא אזעקות והתראות, החלה תנועה ערה של תושבים באיזורים המותקפים ובהלה נרשמה ברחובות איראן.

מצה”ל נמסר כי היעדים שהותקפו כללו מטרות צבאיות, בהם אמצעי ייצור טילים שהיוו איום על ישראל ואת מערך של טילי קרקע-אוויר שנועד להגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר. מערכי ההגנה הישאלים פעלו בכוננות מלאה ומוגברת מחשש כי איראן תגיב בשיגור טילים בליסטיים אל עבר ישראל. גם יחידת החילוץ 669 עמדה ב’היכון’ לכל תרחיש.

בגל הראשון הותקפו בעיקר מערכות ההגנה האוויריות באיראן, עיראק וסוריה. בגל השני תקפה ישראל מתקנים בהם יוצרו טילי ‘קרקע-קרקע’ ומתקנים צבאיים.

רק לקראת השעה 6:00 בבוקר, שבו מטוסי חיל האוויר לישראל ודובר צה”ל הודיע כי כל מטוסינו שבו בשלום ואין נפגעים בקרב כוחותינו. דובר צה”ל גם הזדרז להודיע לאיראן: “אם תעשו טעות ותפתחו בסבב חדש, נהיה מחוייבים להגיב”.

מבצע התקיפה כלל שלושה גלי תקיפה, כאשר השניים הראשונים כווני לעבר מערכות הגנה אוויריות איראניות ומתקני ייצור ואחסון של טילים בליסטיים. הגל השלישי בוצע על ידי המטוסים כשהיו בדרך לאיראן.

במערך ההגנה האווירית של איראן אמרו שישראל תקפה יעדים צבאיים בשלושה מחוזות: טהרן, חוזסטן ואילאם, לטענת איראן הרי שהיא הצליחה לסכל את ההתקפה אך מודה שנגרם נזק ״מוגבל״ בכמה אתרים.

בתקיפה השתתפו עשרות מטוסי קרב, מתדלקים ומטוסי מודיעין שטסו כ-1,500 קילומטרים. חיל האוויר ביצע בשבועות האחרונים תרגילים רבים לתקיפה ארוכת טווח, בהם טיסה עם כמה מבנים, כאשר בדרך ליעד בוצע תדלוק למטוסים.

התקיפה אושרה על ידי הקבינט המדיני ביטחוני בדיון שנערך בטלפון. במהלכה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שהו בקריה, כאשר הרמטכ”ל הרצי הלוי פיקד עליה מבור חיל האוויר עם מפקד חיל האוויר תומר בר.

גורם אמריקני רשמי מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית עודכנה מראש בידי ישראל לגבי פעילותה באיראן. עוד הדגיש הגורם כי לא הייתה כל מעורבת אמריקנית בביצועה.

‘גורם ישראלי המעורה בפרטים’ צוטט ב-YNET: “המודיעין שהביא אמ”ן באירוע הזה הוא מדע בדיוני מעבר לכל דמיון, בצורה קיצונית. הפגיעה הייתה בצורה מדויקת במפעלים שמייצרים טילי קרקע-קרקע, כדי שהפגיעה באיראן תהיה משמעותית במיוחד. זה מודיעין 16 ספרות מדויק על המפעל שאין לו תחליף, ופגיעה מדויקת של חיל האוויר, לא ליד ולא בערך”.

בין גלי התקיפות, מיהרו באיראן לפרסם הצהרות, עם פרוץ המתקפה היתה זו הודעה כי ‘שדות התעופה לא נפגעו באורח ממשי’, לאחר מכן הגיעה הודעה אודות הנשיא: “חמינאי לא שהה באחד מאזורי התקיפה, מצבו טוב”. באיראן חשבו כי מדובר בתקיפה מצומצמת ומיהרו לספר כי מדובר בפיצוצים של ‘מערכת ההגנה האווירית’.

עיתון ה’ניו יורק טיימס’, דווח כי הותקפו שורה של כ-20 יעדים, אחד מהם לפי מקור ישראלי שמצוטט בדיווח, הינו “רכיב קריטי” בתהליך ייצור הטילים ארוכי הטווח של טהרן. כלי תקשורת המזוהים עם המיליציות הפרו-איראניות מדווחים כי בתקיפות הישראליות נהרגו ארבעה בני אדם.

ב”וול סטריט ג’ורנל” כתבו כי איראן קיבלה מסרים של אזהרה שהועברו שעות לפני התקיפה באמצעו תמדינות מוסלמיות ואירופאיות, מסרים שבבסיסם היו: אל תגיבו.

ב’וושינגטון פוסט’ נטען כי מדובר במתקפה שתוכננה כבר לפני חצי שנה אחרי המתקפה הראשונה של איראן על ישראל, אם כי ‘בגרסא מרוחבת’. לפי הדווח הזה, הרי שהמתקפה תוכננה בקפידה להיות כזו שתאפשר לטהראן להכחיש את היקף הנזק.

סוכנות הידיעות האיראנית “תסנים” ציטטה ‘גורם איראני בכיר’ שאמר כי איראן שומרת על זכותה להגיב על כל תוקפנות, ואין ספק שישראל תקבל תגובה הולמת על כל פעולה שהיא מבצעת. עוד לפי אותו גורם, התקיפות הישראליות בוצעו ‘ליד איראן’ מחוץ לגבולות המדינה, וגרמו לנזק מוגבל: “הטענה הישראלית שהותקפו 20 נקודות היא לא מציאותית, והיא חלק מלוחמה פסיכולוגית”. לדבריו אף מתקן צבאי של משמרות המהפכה לא הותקף, וכי גם הדיווח על השתתפות 100 מטוסים בתקיפה הוא “שקרי ונועדו להעצים את התקיפה החלשה”.

משרד החוץ האיראני פירסם הודעה ולפיה איראן רואה בהתקפה הישראלית הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ושל אמנת האו”ם, במיוחד האיסור על איום או שימוש בכוח באופן הפוגע בשלמות הטריטוריאלית והריבונות הלאומית של מדינות.

לפי ההודעה הרי שאיראן רואה עצמה זכאית ומחויבת להגן על על עצמה מפני תוקפנות בהתבסס על הזכות להגנה עצמית, שבאה לידי ביטוי גם בסעיף 51 של מגילת האו”ם.

בהודעת משרד החוץ האיראני נאמר כי הגורמים העיקריים למתיחות וחוסר הבטחון באיזור הינם: “הפעולות הבלתי חוקיות והפשעים של המשטר הציוני באזור, בעיקר רצח העם הפלסטיני והתוקפנות נגד לבנון”.

לאחר המתקפה הישראלית באיראן, אמר מזכ”ל האו”ם גוטרש: “מאוד מודאג מההסלמה במזרח התיכון ושכל הפעולות הגורמות להסלמה ראויות לגינוי וחייבות להיעצר. כל הצדדים צריכים להפסיק את הפעולות הצבאיות ולחזור לדיפלומטיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות