אאוץ’: ניסו לעקוף החרם הטורקי ומאות טונות של עגבניות נרקבו

חברה ישראלית ניסתה לעקוף את החרם הטורקי על ייבוא תוצרת חקלאית לישראל: לטורקים הוצג בטפסים מזמין ירדני - כשהיעד הוא חברון • במשרד החקלאות פסלו את המשלוח - ומאות טונות של עגבניות טורקיות נרקבו ונזרקו
חרדים 10
כ"ג תשרי התשפ"ה / 25.10.2024 10:23

חברת ‘אבו סיביה לחקלאות ושיווק’ ייבאה יותר מ-360 טון של עגבניות מטורקיה, ולמעשה עקפה את החרם הטורקי על ישראל עם רעיון ‘יצירתי’. אלא שלמרות התכסיס המוצלח, הסחורה נפסלה על ידי משרד החקלאות – ונרקבה מבלי להגיע לצרכן.

לפי דיווח של אבישי גרינצייג ב’כאן חדשות’, שלשום  דחה ביהמ”ש העליון את הערעור שהגישה החברה נגד החלטת משרד החקלאות.

הטריק עבד כך: החברה ייבאה מאות טונות עגבניות מטורקיה, כאשר לטורקים הוצג בטפסים מזמין ירדני, וביעד המשלוח נמסר לרשויות בטורקיה כי יעדו הוא חברון שבשטחי הרשות הפלסטינית.

לכל אחד מהמשלוחים ניתנה תעודת בריאות מאת משרד החקלאות של טורקיה, אך מתעודות אלו נעדר פירוט באשר לבדיקות לשלילת נגעים – למעט תיאור בסיסי שציין שאין בעגבניות נגעים.

כאשר הגיע המשלוח, סירב משרד החקלאות לאשר את הכנסת הסחורה לישראל בנימוק ש”הגנת הצומח בטורקיה צריכה להוציא תעודת בריאות למדינת הביניים (ירדן), שבה מוצהרות דרישות היבוא של ישראל”.

לטענת משרד החקלאות, “אין בידי החברה הישראלית רישיון ייבוא לעגבניות דרך ירדן כפי שנדרש, והתעודות הירדניות אינן עומדות בדרישות הדין הישראלי”. במשרד הוסיפו כי העגבניות לא הגיעו מעולם לירדן, ואפילו לא נבדקו על ידי הירדנים.

שופט בית המשפט העליון יחיאל כשר אימץ את קביעת בית המשפט המחוזי, לפיה “עמדת המדינה, האמונה על תקינות המנהל בכלל ועל הגנת הצומח בפרט היא סבירה ומתבקשת”.

הוא הוסיף: “אין מניעה לערוך יבוא עקיף, אף שהדבר מטיל עול נוסף על היבואן ובעקיפין על הציבור. אולם אין בכך כדי להתיר יבוא ישיר במסווה של יבוא עקיף שלא מתקיים, כבקריצת עין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות