סוף ‘הקומבינות’? זה האולטימטום שהציב השר בן גביר לרב הכותל

אחרי שקייס אתיופי בן 90 לא הורשה להחנות בחניית הרבנים סמוך לכותל - לשכת השר לביטחון פנים הכריזה: "נגמרו ימי הקומבינות רק למקורבים. שהרב שמואל רבינוביץ׳ ישנה את ההתנהלות - או שהמשטרה תנהל את הכניסות" • הקרן למורשת הכותל: מצרה על ההחלטה לנקוט 'בצעדי ענישה'
חיים טוויל ואריה ריבקינד
כ' תשרי התשפ"ה / 22.10.2024 13:36

הוויכוח סביב ניהול כניסות האח”מים לרחבת הכותל המערבי התעורר מחדש: המשטרה החליטה אתמול (שני) לסגור את הכנסה לחניה ברחבת הכותל –  זאת בשל מה שמכנים בסביבת השר לביטחון פנים, איתמר בן גביר, “מדיניות מפלה של הקרן למורשת הכותל”.

בסביבת השר אומרים: “נגמרו ימי הקומבינות וההיתרים רק למקורבים”.

מזה שנים הכניסה לכותל עם רכב בחגים הייתה מותנית באישורים מיוחדים מרב הכותל וסביבתו, מה שהוביל לתחושת אפליה ולטענות על ‘קומבינות’ מצד מי שמצליח לקבל גישה לחנייה הצמודה לרחבה.

“רבים טענו, כי לא כל אחד זוכה להיכנס, אלא רק מקורביו של רב הכותל”, אומרים גורמים בסביבת השר. “הכוח הריכוזי שהחזיק רב הכותל בנושא – עורר מחלוקת”.

אמש, לאחר שהקייס ליג׳לם דסלין בן ה-90, המתנייד בכיסא גלגלים, הגיע לתפילה המסורתית שמקיימים יוצאי אתיופיה ברחבת הכותל, ביקש לחנות את רכבו בכותל, בחניה ששמורה לרבנים, ולא הורשה להיכנס – הודיע השר בן גביר, בהנחיה יוצאת דופן, למשטרה לעצור ולבדוק מחדש את הסדרי הכניסה שניתנו בעבר.

לפי סביבת השר, כרגע מתנהל שיח במהלכו דורש השר בן גביר שינוי במדיניות היתרי הכניסה ואפשרות לכניסה של רבנים מכל העדות והמגזרים – ו”רב הכותל צריך להשיב על הדרישה”.

בסביבת השר בן גביר אומרים: “מה שהיה לא יהיה. הכניסה לכותל עם רכב תהיה במקרים של אנשים עם מוגבלויות, רבני כל העדות ולא רבנים שמקורבים, ואישי ציבור. לא עוד הפליה וקומבינות. שהרב שמואל רבינוביץ׳ ישנה את ההתנהלות – או שהמשטרה תנהל את הכניסות לכותל”.

תגובת הקרן למורשת הכותל:  “הקרן למורשת הכותל המערבי מצרה על החלטת משטרת ישראל לנקוט ‘בצעדי ענישה’ כנגד באי הכותל, בהם אנשים נכים ומונשמים, לאחר שהקרן פירקה מתקן לא חוקי ולא בטיחותי, שהותקן בשטח הכותל על ידי גוף המתקרא ‘מינהלת הר הבית’ שתכליתו מתן הצללה לעולים להר הבית.

“הקרן למורשת הכותל המערבי מתקשה לקבל את דבריהם של קציני משטרה הטוענים כי מדובר ב’הוראה מלמעלה בתגובה לפרוק המבנה הלא חוקי והלא בטיחותי’.

“תוך כך יודגש, כי בניגוד להודעת לישכת השר בן גביר: מנהיג הדת האתיופי שהגיע אתמול לכותל המערבי לא הורשה להכנס עם רכבו בהנחיית המשטרה לאחר שזו חסמה את הכניסה לחניה.

“בניגוד לטענת לשכת השר, הכניסה לכותל מתנהלת בשקיפות מלאה על פי התקנון המופיע באתר הקרן ומפרט את בעלי ההיתרים”.

לשכת השר לביטחון לאומי הגיבה: “בשל מדיניות מפלה וגזענית של הקרן למורשת הכותל המערבי, כך גם עם סירוב הכניסה לקייס האתיופי ליג’לם דסלין, הנחה השר גביר לבחון את מדיניות היתרי הכניסה לרחבת הכותל. כידוע גזענות והפלייה אסורה על פי החוק.

“השר בן גביר דורש מרב הכותל והמקומות הקדושים לקיים שינוי במדיניות היתרי הכניסה ולאפשר כניסה לכל הרבנים מכל העדות החוגים והמגזרים”.

בסביבת השר בן גביר מבהירים: “לא נאפשר להפוך את רחבת הכותל המערבי לקומבינות למקורבים”.

דוברות המשטרה הגיבה: “משטרת ישראל משקיעה כוחות, משאבים ומאמצים רבים לשמירה על בטחונם ושלומם של רבבות המבקרים המגיעים לכותל המערבי, במהלך כל השנה ובתקופת החגים בפרט.

פעילות השוטרים במקום למען הציבור כולו, ללא משוא פנים, זוכה מחד, להוקרה מצד המבקרים ומאידך ובאופן תמוה להכפשות חסרות בסיס מצד הקרן למורשת הכותל.

השיקולים והחלטות המפקדים בשטח מתבצעים, אך ורק על בסיס הערכת מצב מקצועית לטובת שלום הציבור ובטחונו, ללא משוא פנים וראוי כי כלל משרתי הציבור ינהגו בהתאם למצפן ערכים זה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות