יצא מטנק, נפגע ממטען: מח”ט 401, אל”מ אחסאן דקסה, נפל בג’באליה

אל"ם אחסאן דקסה, בן 41 מדליית אל-כרמל, יצא מהטנק שבו היה בצפון הרצועה, הלך לנקודת תצפית ונהרג מפיצוץ מטען • מפקד גדוד 52 נפצע בתקרית באורח קשה, שני קצינים נפגעו באורח בינוני וקל • דקסה, שקיבל צל"ש אלוף במלחמת לבנון השנייה, נכנס לתפקידו בחודש יוני האחרון
חיים טוויל
י"ט תשרי התשפ"ה / 20.10.2024 22:20

אלוף-משנה אחסאן דקסה, מפקד חטיבת השריון 401, נהרג היום (ראשון) מפיצוץ מטען סמוך לטנק שבו שהה בג’באליה שבצפון הרצועה.

דקסה הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת הפעולה הקרקעית ברצועה לצד אל”מ יצחק בן בשט, שנפל בקרב בשג’אעיה. בנוסף, בקרב בו נפל אל”מ אחסאן דקסה ז”ל נפצע באורח קשה מג”ד 52 מעוצבת ׳עקבות הברזל’.  שני קצינים נוספים נפגעו באורח בינוני וקל. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

אל”ם דקסה הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

מניין חללי צה”ל מתחילת המלחמה עלה ל-749.

מתחקיר ראשוני עולה, כי המח”ט הגיע יחד עם קצינים נוספים בשני טנקים לאזור בג’באליה שבה ביצעו תצפית על מרחב הלחימה. תוך כדי יציאתם והליכתם לעבר התצפית הופעל כלפיהם מטען חבלה.

מתחקיר ראשוני עולה כי המטען הופעל באמצעות תיל ממעיד. כתוצאה מהפיצוץ, אל”מ דקסה נהרג במקום, ומותו נקבע בשטח על ידי הרופא הגדודי.

לאחר האירוע, הוחלט למנות ממלאי מקום זמניים: את מקומו של דקסה ימלא אל”צ מאיר בידרמן, סגן מפקד אוגדה 162. את מקומו של בידרמן ימלא אל”מ בני אהרון, שהיה מח”ט 401 וחוזר מחופשת לימודים.

את מקומו של מג”ד 52 ימלא סא”ל דניאל אלה, שהיה המפקד הקודם של הגדוד, נפצע בקרב ברפיח, החלים וכעת תפס פיקוד בחזרה.

מדובר באל”מ השישי שנפל מאז החלה המתקפה על ישראל בשבעה באוקטובר. לפניו נפלו אלוף-משנה יצחק בן בשט שנהרג בשג’אעיה, מפקד חטיבת הנח”ל, אל”מ יהונתן שטיינברג, אל”מ במיל’ ליאון בן בר מוחה שקפץ מביתו בגדרה לחלץ עשרות ישראלים, מפקד החטיבה הדרומית, אל”מ אסף חממי, ומפקד היחידה הרב מימדית, אל”מ רועי לוי.

ד”ר איתי זוארץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים אסותא באשדוד, שטיפל במג”ד 52 מסר הערב: “עם קבלתו של הפצוע הוא טופל על ידי צוות הטראומה של בית החולים, ומשם נלקח ישירות לחדר ניתוח. שם טופלו פציעותיו ויוצב מצבו ההמודינמי. הקצין הועבר להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ. מצבו מוגדר כעת קשה אך יציב”

ראש מועצת דלית אל כרמל רפיק חלבי ספד: “בכי ונהי. איך נפלו גיבורים! בצער, בכאב ובהרבה יגון נפרדת דלית אל כרמל, צה”ל, העדה הדרוזית ומדינת ישראל מאחד מגיבוריה. היום נפל בעזה אלוף משנה אחסאן דקסה מח”ט חטיבת השריון 401. גיבור, אמיץ, לוחם שהפך אגדה, צנוע שנלחם מאז תחילת המלחמה”.

ראש העדה הדרוזית, השייח’ מואפק טריף, ספד: “צה”ל איבד היום את אחד מטובי ובכירי מפקדי השדה שעמד בראש הכוחות והוביל אותם בשדה הקרב. זו אבידה קשה וכואבת ביותר למדינת ישראל, לצה”ל לעדה הדרוזית. בלתי נתפס כי הגיבור שנועד לגדולות כבר איננו. לבנו ותחושותינו עם בני המשפחה ברגעים הקשים מנשוא, ברגעים בהם תהפך עולמם עם קבלת הבשורה הקשה והמרה.

“העדה הדרוזית, ממשיכה לשלם את המחיר הכבד והיקר מכל במלחמה, מאבדים את מיטב הבנים והקצינים. השותפות של העדה בחיי המדינה, מתגלית כל פעם מחדש ובעוצמה רבה אך בשדה הקרב. השכול הוא תזכורת השקמה כי השוויון בנטל וגם באובדן, שנגלים אך בשדה הקרב, חובה שיהיו גם בחיים היום יום. זו חובתה של המדינה כלפי אזרחיה הדרוזים”.

דקסה ז”ל נכנס לתפקידו הנוכחי לפני ארבעה חודשים ואמר אז ללוחמים: “אני מלא גאווה לקבל את הזכות לפקד עליכם, דור מיוחד ואמיץ, של לוחמים ומפקדים שנלחמים ללא הפסקה כבר חודשים רבים וממשיכים להילחם גם ברגעים אלו, בעודנו מדברים. יש לכולנו אחריות גדולה מאוד: ראשית, הצורך המובהק לבצע את משימותינו כלוחמים על הצד הטוב ביותר, תוך חתירה למגע והכרעה של חמאס בכל מקום שהוא יימצא, ואף מול כל אויב שנדרש לעמוד מולו בזירות האחרות. שנית, שנהיה ראויים לכם, הלוחמים והמפקדים שנלחמים בגבורה, ולפצועים הגיבורים שלנו שנלחמים להשתקם וחלקם אף חזרו לשדה הקרב. וכמובן – שנהיה ראויים לחללים ולמשפחות השכולות היקרות”.

לאחר מלחמת לבנון השנייה קיבל דקסה צל”ש אלוף על כך שסייע ללוחמי צנחנים שקראו לעזרה וחילץ תשעה לוחמים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות