רמי איגרא: ‘אין עם מי לנהל משא ומתן מהצד השני’

רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, על הניסיון לחדש את המו"מ לשחרור חטופים: "הנרטיב הזה שאנחנו שומעים כל הזמן שעוד דקה יש עסקה, וכל מה שצריך לעשות הוא להגיד כן לכל מיני סעיפים קטנים הוא לא נכון, הוא מטעה • עיריית עזה מתפקדת כמו עיריית תל אביב"
חרדים 10
י"ח תשרי התשפ"ה / 20.10.2024 11:00

רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, שוחח הבוקר (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על השלכות חיסולו של יחיא סינוואר על המשך התמרון בעזה ועל הניסיון לחדש את המגעים לשחרור חטופים.

“צריך לזכור כשמדברים על סינוואר, שבהיסטוריה חיסלנו את כל מנהיגי חמאס. אבל מעבר לזה, חמאס הוא לא רק מנהיגים, זו תנועה ג’יהאדיסטית דתית שמאמינה בחיסול מדינת ישראל. השאלה היא מה יעשה חיסולו של סינוואר, ומה יהיה מעמדו אל מול התנועה שהיא עממית”, אמר.

הוא הוסיף: “העסקה שעומדת על השולחן מבחינת חמאס היא הפסקת המלחמה והשארת חמאס כריבון על עזה. זו הנקודה שמדינת ישראל מתעקשת עליה? נגיד ונסיים את המלחמה, מהצד השני של הגבול חמאס ימשיך להתחזק ויאמין באמונה עיוורת ומלאת שנאה בחיסולה של מדינת ישראל, ואיך נחזיר את עוטף עזה להיות עוטף עזה?

“אחת המטרות המרכזיות של המלחמה היא לא רק החזרת החטופים שאין דבר חשוב ממנו, אלא גם סיומה של תקופה שבה חמאס שולט בעזה. וזו הנקודה הארכימדית שעליה מסתובב כל המשא ומתן”.

בהמשך אמר איגרא: “אנחנו לא יודעים האם חיסולו של סינוואר יביא לכאוס שבו נמצא אותנו אבודים יותר, או שנמצא החזרה של החטופים תמורת כסף או חסינות. הנרטיב הזה שאנחנו שומעים כל הזמן שעוד דקה יש עסקה, וכל מה שצריך לעשות הוא להגיד כן לכל מיני סעיפים קטנים הוא לא נכון, הוא מטעה”.

איגרא התייחס לפתרונות אפשריים ואמר: “יש פיתרון והוא ישות אלטרנטיבית לחמאס בעזה. הטרגדיה הגדולה של כולנו היא שממשלת הימין הקיצוני ששולטת במדינת ישראל לא מוכנה למלמל את המילים האלטרנטיביות ‘מדינה פלסטינית’ כזו או אחרת. יש לנו הזדמנות היסטורית שאף אחד לא מדבר עליה מסיבות פוליטיות. ועד אז אנחנו ב’ברוך'”.

איגרא הוסיף: “אין עם מי לנהל משא ומתן מהצד השני. חליל אל-חיה אמר עם מותו של סינוואר שהדרך היחידה שבה הם מוכנים לדבר הוא הפסקת המלחמה והחזרת שלטונו. קטר זה חמאס, וגם מצרים – לאף אחת מהמתווכות אין שום דרך להשפיע על חמאס, התנועה העממית הזאת.

“תסתכלו על האתר של עיריית עזה, ותראו שהיא מתפקדת כמו עיריית תל אביב. היא עיריית חמאס, והחבורה הזאת מנהלת את המדינה שלהם כי אנחנו לא הצענו אלטרנטיבה. התוכניות האוויליות לנסות להרעיב אותם, זו לא הדרך. התפיסה הזאת לא עובדת בעולם המודרני. אנחנו צריכים לשכנע אותם באמצעות אלטרנטיבה. אנחנו תקועים כבר שנה, והיא כולה נעוצה בהחלטה פוליטית של מדינת ישראל לא להרים ידיים, אלא להציב אלטרנטיבה לחמאס בעזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות