פוסט טראומה חרבות ברזל: כך תממשו את זכויותיכם במשרד הביטחון

אם אתם, או אדם הקרוב אליכם, סובלים מפוסט טראומה בעקבות המלחמה הקשה הזו, יש לכם זכות להגיש תביעה נגד משרד הביטחון • וכאן נגלה כיצד תעשו זאת
תוכן שיווקי
י"ג תשרי התשפ"ה / 15.10.2024 16:54

בחלוף שנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל, מעריכים כי 1 מתוך 5 פצועים במלחמה סובל מפגיעה נפשית. המלחמה הביאה לגיוס של חיילים ואנשי כוחות הביטחון מכל הארץ, שחווים כיום את ההשפעות הנפשיות של המלחמה.

אם אתם, או אדם הקרוב אליכם, סובלים מפוסט טראומה בעקבות המלחמה הקשה הזו, יש לכם זכות להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, וכאן נגלה כיצד תעשו זאת.

מהי פוסט טראומה?

רובנו שמענו את המושג פוסט טראומה, ויודעים באופן כללי מה הוא המצב הנפשי הזה. אולם, כדי להגיש תביעה על המצב, יש להכיר את ההגדרה הרשמית ולדעת מי עשוי ללקות בה. ההגדרה הרשמית מצויה ב- 5-DSM Diagnostic and Statistical Manual) of Mental Disorders) – מדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות. לפי המדריך, תסמונת בתר חבלתית (PTSD) היא הפרעה נפשית המתפתחת בעקבות חשיפה ישירה או עקיפה לאירועים קשים ומסכני חיים. במלחמת חרבות ברזל היו מצבים רבים מהסוג הזה, שמובילים לסימפטומים הבאים של PTSD:

1. תסמינים חודרניים: פלאשבקים, סיוטים או זיכרונות של האירוע הטראומתי

2. הימנעות: הימנעות חברתית מאנשים ו/או הימנעות ממקומות, מחשבות וכל “טריגר” שיכול להזכיר את האירוע הטראומתי

3. ירידה במצב הרוח ובתפקוד: ניתוק רגשי, חוסר עניין בפעילויות שונות, מחשבות שליליות על החיים

4. עוררות יתר: כעס מופרז, קשיים בריכוז, חרדות, פחדים, קשיי שינה, ועוד

מי יכול להגיש תביעה על פוסט טראומה ממלחמת חרבות ברזל?

אנשים רבים לקחו חלק בלחימה ובמבצעים הקשים מתחילת מלחמת חרבות ברזל. פוסט טראומה כתוצאה מהמלחמה היא לא מנת חלקם של חיילים לוחמים בלבד; אנשי כוחות הביטחון, כולל חיילים בקבע, חיילים בסדיר, משרתים במוסד ובשב”כ ואנשי כוחות הביטחון בשירות בתי הסוהר יכולים להגיש תביעת פוסט טראומה במלחמת חרבות ברזל.

מתי אפשר להגיש תביעה על פוסט טראומה חרבות ברזל?

תסמינים של פוסט טראומה מחרבות ברזל, צריכים להימשך יותר מחודש ולגרום לליקויים בתפקוד כדי לזכות באחוזי נכות. בשלב הראשוני לאחר אירוע טראומתי מתפתח הלם קרב בקרב לוחמים ואנשי כוחות הביטחון. ישנם מקרים שבהם ההלם עובר, ויש מקרים שבהם הטראומה נמשכת ומתפתחת למצב קבוע. לכן, הוגדר כי רק לאחר שלושה חודשים מאירוע טראומתי אפשר לאבחן נפגעים בפוסט טראומה. אם אתם, או מישהו מיקיריכם, לקח חלק בחרבות ברזל וחווה את התסמינים שהוזגרו במשך חודש לפחות, הוא רשאי להגיש תביעת פוסט טראומה למשרד הביטחון.

כדי להגיש תביעה על פוסט טראומה, חשוב לקבל אבחון של פסיכיאטר מומחה. לאחר השלב הזה ניתן להגיש תביעה ולהראות את המגבלות שאתם חווים בגלל המלחמה כדי לקבל אחוזי נכות ופיצויים.

תהליך תביעה פוסט טראומה מלחמת חרבות ברזל

לאחר שיש לכם אבחון רשמי של פסיכיאטר, ואישור על כך שאתם סובלים מפוסט טראומה, תוכלו להגיש תביעה באופן הבא:

הגשת כתב תביעה לקצין התגמולים: בתחנה הראשונה אתם תגישו את האבחון שלכם יחד עם טופס תביעה על פוסט טראומה לקצין התגמולים באגף שיקום נכים משרד הביטחון. חשוב לאסוף מסמכים רפואיים שמעידים על כך שהטראומה שלכם נובעת מהשתתפותכם במלחמת חרבות ברזל. קצין התגמולים יבחן את התיק ויעביר אותו למומחים רפואיים מטעם משרד הביטחון. המומחים, ובמקרה הזה אלו יהיו פסיכיאטרים, יבחנו את התביעה ואת האבחון שלכם בקפידה. תפקידם הוא להעריך האם פוסט טראומה נובעת כתוצאה משירות במלחמת חרבות ברזל. מסקנות המומחים יעברו לקצין התגמולים.

ועדה רפואית: אם מצאו שיש קשר בין השירות שלכם ובין הפוסט טראומה שפיתחתם, אתם תעברו לוועדה רפואית. ועדה רפואית אחוזי נכות חרבות ברזל תבחן את התיק שלכם באופן הבא: חברי הוועדה (פסיכיאטר) יבדקו את מסקנות המומחים הרפואיים וישאלו אתכם שאלות בנוגע למצבכם. המטרה היא להעריך את חומרת המצב ולקבוע אחוזי נכות בהתאם לפגיעה בתפקוד שלכם.

החלטה על פיצויים: הוועדה הרפואית תקבע את אחוזי הנכות בהתאם לכל הממצאים, ותעביר את ההחלטה לקצין התגמולים. קצין התגמולים יבחן את המסקנות ויעביר אותן לתובע תוך כ-45 יום לערך מיום קבלת ההחלטה.

כמה פיצויים אקבל על פוסט טראומה מחרבות ברזל?

ועדה רפואית אחוזי נכות על פוסט טראומה קובעת אחוזי נכות, ואלו הפיצויים שתקבלו ממשרד הביטחון:

• 5% נכות: הפרעה נפשית מינימלית, עם כושר תפקודי תקין

•  10% נכות: הפרעה נפשית שמתבטאת בהגבלה קלה בתפקוד

• 20% נכות: הפרעה נפשית שמתבטאת בהגבלה בינונית בתפקוד

• 30% נכות: הפרעה נפשית עם סימנים בולטים: שילוב של הפרעות של סף גירוי נמוך, הפרעות בכוח התמדה, הפרעות בריכוז והגבלה משמעותית של הכושר התפקודי

• 50% נכות: הפרעה נפשית שמתבטאת בכושר תפקודי ירוד באופן קשה. קושי בקיום קשרים בין אישיים, הפרעות של סף ריכוז נמוך, הפרעה בריכוז, בעיות בכושר התמדה וברציה

• 70% אחוזי נכות: הפרעה נפשית שמתבטאת בקשיים תפקודיים משמעותיים: הפרעות בקיום יחסים בין-אישיים, בעיות ברציה ובכוח ההתמדה, ירידה בסף הגירוי, קשיים בחשיבה ובשמירה על ריכוז

• 100% נכות: מצב קשה ביותר שבו התובע אינו יכול לתפקד באופן עצמאי, ולכן זקוק לאשפוז או סיוע יומיומי

למה חשוב להיעזר בעורך דין פוסט טראומה?

הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פוסט טראומה היא לא פשוטה. יש נפגעים רבים כתוצאה מחרבות ברזל, ומתמודדי נפש רבים שזקוקים לפיצויים בדמות פיצוי כספי או סיוע רפואי. התיקים הרגישים האלו דורשים מומחיות של עורך דין משרד הביטחון שמכיר את השלבים השונים ואת הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון. משרד עו”ד ידידיה בלומהוף מלווה ברגישות ובמומחיות נפגעי פוסט טראומה מחרבות ברזל, וכן נפגעים ממערכות קודמות. המשרד המקצועי מספק שירות לאורך כל הדרך, כולל הגשת תביעות, בדיקות נדרשות נוספות, ייצוג מול ועדה רפואית וערעורים, במידת הנדרש. המלחמה לא נגמרה, אך ההתמודדות איתה נמשכת, ועבור אנשים רבים – היא תימשך עוד זמן רב. חשוב שתפעלו כדי לממש את זכויותיכם ולקבל את הפיצויים המגיעים לכם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות