חמאס תכנן מתקפות “בסגנון 11 בספטמבר” בישראל – לפני הטבח

יוני גרין
|
י"א תשרי התשפ"ה / 13.10.2024 01:12
מסמכים שנמצאו במפקדות חמאס חושפים: עוד לפני מתקפת 7 באוקטובר, תכננו מנהיגי חמאס גל מתקפות טרור רצחניות הכוללות הפלת מגדלים בגוש דן • סינוואר הבטיח לאיראן: “ישראל תושמד בתוך שנתיים” • תכנן להשתמש ברכבות, סירות ומרכבות סוסים להעברת לוחמים וחומרי נפץ

מסמכים אלקטרוניים וכתובים על נייר שאותרו על-ידי חיילי צה”ל במפקדות חמאס ברצועת עזה חושפים, כי מנהיגי חמאס תכננו מתקפה רחבה ומסוכנת בהרבה מזו שהתרחשה ב-7 באוקטובר 2023.

לפי דיווח באתר ‘הוושינגטון פוסט’ הערב (מוצאי שבת), המסמכים –  הכוללים עשרות עמודים –  חושפים את התוכנית הגדולה שהגה חמאס למתקפה כוללת על ישראל, שנים לפני טבח 7 באוקטובר: מתקפה שתכלול, בין היתר, הפלת גורדי שחקים בתל אביב.

התוכנית כללה, לפי הדיווח, שימוש ברכבות להעברת לוחמים וחומרי נפץ, סירות ואפילו מרכבות רתומות לסוסים. בחמאס סברו שניתן יהיה להפיל את מגדלי עזריאלי בתל אביב, בדומה לפיגועי 11 בספטמבר, מה שייפגע גם בבסיס הקריה הסמוך.

חלק מהתוכניות נתפסות כלא מעשיות, אך הן מעידות על השאיפות של חמאס להוביל מתקפה משולבת על ישראל מכיוונים שונים – מצפון, דרום ומזרח.

בתכתובות שנמצאו ישנם תכתובות רשמיות מ-2021 מאת יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, שבהן הוא מבקש מאיראן תמיכה כלכלית וצבאית בהיקפים גדולים, לצד  אימונים ל-12,000 לוחמים נוספים – והבטחה כי “ישראל תושמד בתוך שנתיים”.

לא ברור אם איראן הייתה מודעת לתוכניות אלו או כיצד הגיבה לפניות, אך בצה”ל סבורים כי חמאס ניסה לשאוב את איראן לעימות ישיר עם ישראל – דבר שאיראן נמנעה ממנו עד כה.

מוקדם יותר היום פרסם ‘הניו יורק טיימס’, כי סינוואר קיווה שמתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר תביא להצטרפות חיזבאללה ואיראן למערכה הצבאית – ותוביל לקריסתה של ישראל. כך עולה מפרוטוקולים של פגישות שקיים סינוואר עם בכירי חמאס.

המסמכים, בתוכם ניתן למצוא פרוטוקולים של עשר פגישות סודיות של בכירי ארגון הטרור, נמצאו על ידי כוחותינו במחשב, שנתפס בסוף ינואר השנה במרכז פיקוד תת-קרקעי של חמאס בח’אן יונס.

על פי המסמכים, באמצעות המתקפה ניסה סינוואר גם לסכל מהלך של נירמול היחסים בין ישראל לבין סעודיה.

על פי המסמכים, חמאס תכנן תחילה לבצע את התקיפה שאותה כינה בשם הקוד ‘הפרויקט הגדול’ בסתיו 2022, אך עיכב אותה כדי לנסות לשכנע את איראן וחיזבאללה להשתתף.

בדיונים אמרו מנהיגי חמאס כי מצבה הפנימי של ישראל הוא אחת הסיבות לכך ש”נאלצו להתקדם לקרב אסטרטגי”, כשככל הנראה מדובר בהתייחסות למחלוקת העמוקה ששיסעה את החברה הישראלית בעקבות הרפורמה המשפטית.

ביולי 23′, שלושה חודשים טרם המתקפה, הגיע חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, ללבנון – שם הוא פגש את מוחמד סעיד איזאדי, מפקד בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה, וביקש סיוע בתקיפת אתרים רגישים בעומק ישראל עם תחילת המתקפה.

הבכיר האיראני השיב כי איראן וחיזבאללה תומכים בפעולה, אך זקוקים ליותר זמן כדי להתכונן אליה. הפרוטוקול אינו אומר עד כמה מפורטת התוכנית שהציג חמאס לבעלי בריתו.

בהנהגת החמאס נמנעו מעימותים משמעותיים מול ישראל למשך שנתיים החל מ-2021, במטרה למקסם את אלמנט ההפתעה של המתקפה. הם ראו בכך דרך “לשכנע את האויב בכך שחמאס בעזה רוצה רגיעה”.

בפגישה נוספת שנערכה במאי 2023, דנו סינוואר ועמיתיו המחבלים האם לבצע את המתקפה ב-25 בספטמבר, במהלך יום הכיפורים, או ב-7 באוקטובר, חג שמחת תורה. עוד הם הדגישו את החשיבות שבהימנעות מכל הסלמה עם ישראל שתשבש את ההכנות הסופיות.

‏עוד נכתב במסמכים, כי חמאס תכנן להציג יותר פרטים על תוכנית התקיפה בפגישה עתידית עם חסן נסראללה, אך לא ברור אם כזו התקיימה.

חמאס האמין שיקבל בסופו של דבר תמיכה מבנות בריתו, אבל החליט שהוא צריך להמשיך בלעדיהם – בין השאר כדי להקדים פריסה של מערכת הגנה אווירית חדשה ומתקדמת שתכננה ישראל להציב.

חמאס נמנע בכוונה מעימותים גדולים עם ישראל במשך שנתיים מ-2021, כדי למקסם את הפתעת הפעולה ב-7 באוקטובר. על פי המסמכים, בכירי הארגון אמרו כי “חייבים לשמור על האויב משוכנע שחמאס רוצה רגיעה בעזה”.