ה’עירבוב’ האמריקני בלבנון: לנצל התמרון לסילוק חיזבאללה מההנהגה

לפי דיווח ב'וול סטריט ג'ורנל', בלינקן פנה לקטאר, מצרים וסעודיה כדי שיתמכו בבחירת נשיא חדש ללבנון • גורמים סעודים הביעו תמיכה ביוזמה לדחיקת הארגון מהשלטון הלבנוני, ואילו גורמים קטרים ומצרים אמרו לבכירים אמריקנים שהם חושבים שהיוזמה "לא מציאותית ואף מסוכנת"
חרדים 10
ח' תשרי התשפ"ה / 10.10.2024 10:04

ממשל ביידן רוצה “להשתמש” במבצע הישראלי נגד חיזבאללה כאמצעי שיאפשר את סיום הדומיננטיות של הארגון בקרב ההנהגה בלבנון, בין היתר על ידי בחירת נשיא חדש. כך דווח הלילה (חמישי) ב’וול סטריט ג’ורנל’ מפי גורמים אמריקנים וערבים.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח בימים האחרונים עם מנהיגים בקטר, מצרים וסעודיה וביקש מהם לתמוך בבחירת נשיא חדש ללבנון.

המהלך של בלינקן מגיע על רקע דיווחים בימים האחרונים על כך שארה”ב רוצה לנצל את המכה שספג חיזבאללה לשינוי פוליטי בלבנון – עוד לפני הסכם הפסקת אש.

השליח המיוחד למזרח התיכון עמוס הוכשטיין העביר לגורמים ערבים מסר כי היחלשות חיזבאללה על ידי התקיפות הישראליות מהווה הזדמנות להביא לסיומו של המבוי הפוליטי הסתום במדינה הקרועה – לאחר שהפלגים הפוליטיים בלבנון לא מצליחים לבחור נשיא חדש מאז 2022, אז הנשיא הקודם מישל עאון סיים את כהונתו.

דובר מחלקת המדינה מת’יו מילר אמר אתמול: “מה שאנחנו רוצים לראות בסופו של דבר זה שלבנון מסוגלת להשתחרר מלפיתת החנק של חיזבאללה ולהסיר את הווטו שהיה לארגון הטרור על בחירת הנשיא”.

גורמים סעודים המעורבים בנושא אמרו שהיוזמה האמריקנית לדחיקת חיזבאללה מהשלטון זוכה לתמיכה סעודית, אך גורמים דיפלומטים אמרו שהיוזמה תלויה ברובה במנהיגים המרכזיים לבנון, ביניהם ראש ממשלת לבנון נג’יב מיקאתי ויו”ר הפרלמנט נביה ברי, שיידרשו להפגיש בין הפלגים הפוליטיים השונים במדינה כדי לבחור נשיא חדש.

גורמים קטרים ומצרים אמרו לבכירים אמריקנים שהם רואים ביוזמה “לא מציאותית ואף מסוכנת”, כשלטענתם ישראל לעולם לא תצליח להשמיד את חיזבאללה, ולכן הארגון יהיה חייב להיות חלק מכל הסדר מדיני.

גורמים מדיניים ופרשנים פוליטיים הזהירו שמי שיצטייר כמי שמקבל השלטון כתוצאה מהתקפות ישראל על לבנון “יחטוף” מהציבור הלבנוני ומיריבים פוליטיים.

נשיא לבנון נבחר על ידי הפרלמנט שמונה 128 חברים. לאף גוש כרגע אין מספיק מושבים לבחור מנהיג חדש בעצמו, ללא תמיכת חיזבאללה ובני בריתו.

עוד דווח בנושא לפני יומיים, כי ישראל פנתה לארצות הברית בבקשה לקדם בחירות חדשות בלבנון באמצעות קטר.

ברשת ב’ פורסם כי בישראל מאמינים שמערכת בחירות חדשה תחליש את כוחו של חיזבאללה בממשלה הלבנונית וכי לקטר יש יכולת להשפיע בסוגייה. בממשל האמריקני לא פסלו את הרעיון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות