העליון קבע: תפילות יום כיפור יתקיימו בגן מאיר בת”א בהפרדה

אחרי שעיריית ת"א דחתה הצעת פשרה, קבעו השופטים כי התפילה תתקיים בהפרדה - והדגישו: "העירייה מבקשת להפלות אורתודוקסים" • סער: "זו לא רק ההחלטה השיפוטית הנכונה. זהו בעיני מעשה של קידוש השם" • גפני: "משבח את התקדים הזה שהוא נדיר לחלוטין בבית המשפט"
יוני גרין
ז' תשרי התשפ"ה / 09.10.2024 19:42

 אחרי שנה של התנכלויות לתפילות בהפרדה: שופטי בית המשפט העליון – עופר גרוסקופף, יחיאל כשר ודויד מינץ – הכריעו הערב (רביעי) כי ארגון ‘ראש יהודי’ יוכל לערוך תפילה עם מחיצות במרחב הציבורי בגן מאיר בתל אביב.

השופטים כתבו: “המערערים יהיו רשאים לקיים את התפילה על פי המסורת הדתית המקובלת עליהם, וכי לשם כך יהיו רשאים להקים את האמצעים הנדרשים לקיום התפילות באופן האמור לרבות מחיצה”.

עוד נקבע כי עיריית תל אביב תהיה מוסמכת לקבוע הסדרים לביצוע התפילה בענייני בטיחות ואזורים בהם לא יתקיימו תפילה בשטח הגן, זאת בהתאם למספר המשתתפים באירוע.

ארגון ‘ראש יהודי’ בירך על ההחלטה: “ארגון ראש יהודי מברך על החלטת בית המשפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה עם מחיצה במרחב הציבורי. תל אביב היא חלק מהמדינה היהודית וגם בה מי שחפץ להתפלל בהפרדה עם מחיצה יוכל לעשות זאת”.

“שמחים שבית המשפט אישר לנו להתפלל בדרכנו, על פי אמונתנו ועל פי מסורת ישראל. היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית ויותר מהחלטתה האומללה של עיריית תל אביב להדיר מהמרחב הציבורי את הציבור המסורתי, ואת היהדות עצמה. יום הכיפורים הוא יום קדוש עבור כל העם היהודי ואנו מקווים שהתפילות יעברו בשלום ובאחדות בין כל חלקי העם. בתפילה לשנה טובה ומאוחדת. קוראים לכל שכנינו להתאחד בתפילה למען השבת חטופינו וניצחון חיילינו”,

יו”ר דגל התורה, ח”כ משה גפני: “הדבר הכי לא הגיוני  – שיהודים רוצים להתפלל בהפרדה ובמשך שנה לא מאפשרים להם. באה היום החלטת בג”ץ ואמרה את הדבר ההגיוני, היהודי ביותר והדמוקרטי ביותר –  שאפשר להתפלל בהפרדה. אמנם החלטה מוגבלת לתפילות מסוימות ולשנה מסוימת, אבל אני משבח את התקדים הזה שהוא נדיר לחלוטין בבית המשפט לכל מה שקשור לנושאי דת ולציבור הדתי והחרדי. יוכלו לומר שמאז קום המדינה, יכול להיות מקרה שבית המשפט פסק בהגיון. אמנם פסיקה מוגבלת כאמור, אבל תקדים חשוב”.

השר גדעון סער הגיב: “בית המשפט העליון עשה צדק כשהפך את ההחלטה הבלתי נתפסת של עיריית ת״א למנוע תפילת יהודים ברשות הרבים על פי מסורת ישראל ביום הכיפורים. לעמוד על דבר פשוט וחשוב זה במדינה היהודית היחידה בעולם מול שרירות לב של רשות שלטונית הוא לא רק ההחלטה השיפוטית הנכונה. זהו בעיני מעשה של קידוש השם”.

ח״כ לימור סון הר מלך: אני מברכת על החלטת בג”ץ שמאפשרת לארגון ‘ראש יהודי’ ולתושבות תל אביב לקיים את התפילה המסורתית ביום כיפור בהפרדה בגן מאיר בתל אביב. זו החלטה חשובה שאמורה להיות מובנת מאליה במדינה יהודית, שבה לכל אדם יש זכות להתפלל על פי אמונתו גם במרחב הציבורי.

“נקווה שבעתיד עיריית תל אביב וגופים נוספים יבינו שאין להם זכות להתעמר באנשים דתיים רק בשל אמונתם. המרחב הציבורי שייך לכולם – גם לדתיים”.

ההחלטה ניתנה לאחר שעיריית תל אביב דחתה הערב (רביעי) הצעת פשרה שהעלו שופטי בית המשפט העליון בערעור של 30 תושבות תל אביב וארגון ‘ראש יהודי’ נגד עיריית תל אביב, לאור החלטתה שלא לאפשר לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף בתל אביב ביום כיפור.

כבר בתחילת הדיון, ביקש השופט דוד מינץ להוציא את שני הצדדים להתייעצות מחוץ לאולם: “המקרה הזה הוא מעבר לדברים שכתובים. הימים שעוברים עלינו הם לא ימים קלים, בלשון המעטה. המחלוקת כאן היא מחלוקת שמוטב היה שלא הייתה קיימת”.

הוא הוסיף: “אנחנו לא יודעים מה נחליט בסופו של דבר, דנו בתיק הזה לא מעט זמן. יכול להיות שאני חוטא לגמרי אבל אני חושב שניתן להגיע פה להסכמה. אפשר להעתיק את התפילה למקום אחר, כאשר התפילה תתקיים במתכונת הרצויה בעיני המערערים. כך ׳נשחרר׳ את כיכר דיזנגוף והתפילה תתקיים בציבור כפי שהיא מקובלת ברוב הקהילות – ובא לציון גואל. זה עניין של רצון טוב. כדאי לשלב ידיים ולהגיע להסכמות בימים טרופים אלה”.

השופטים דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויחיאל כשר, מתחו ביקורת על התנהלות העירייה לאורך כל הדיון והתקשו להבין את התנגדותה העקרונית לקיום תפילה במרחב הציבורי.

הם הציגו הצעת פשרה לקיים את התפילה בגן מאיר במקום בכיכר דיזנגוף. נציגי העירייה יצאו להתייעצות וכששבו לאולם הבהירו כי העירייה מתנגדת להצעת הפשרה – מאחר והיא נגד הפרדה מגדרית במרחב הציבורי.

השופטים זעמו על התנהלות העירייה וציינו כי “מה שעולה הוא שעירייה במדינת ישראל מבקשת להפלות מתפללים אורתודוקסים”.

נציג העייריה טען בתגובה כי אין אפליה – והשופט גרוסקופף הגיב: “עיריית תל אביב תקבע איזו תפילה היא לגיטימית? את זה הציבור יחליט בעצמו”.

השופט כשר הדגיש: “עיריית תל אביב אומרת – ‘אורתודוקסי לא, כל השאר כן’, בעוד יש ‘שונות רלוונטית’ שמאפשרת הפרדה מגדרית בתפילה. אדוני אומר: ‘אני לא נגד התפילה, רק נגד המחיצה’ – זה כמו שתגיד, ‘יש לי רק בעיה עם הכיפה'”.

אחד מנציגי המתנגדים לתפילה טען שהיא חוסמת את המרחב הציבורי –  והשופט כשר הגיב בזעם: “כל אירוע במרחב הציבורי חוסם. גם הפגנה. אז נקבע שזו תהיה ‘הפגנת תפילת יום הכיפורים'”.

ארגון חותם הגיב: “רוחו הבריאה של עם ישראל ניצחה. עם ישראל רוצה קדושה, רוצה תפילה יהודית כפי מסורת אבותיו מדורי דורות וכך נקבע. ההחלטה היא סטירת לחי להתנהלות האוטו אנטישמית של הבריון חולדאי וחבריו אשר ביקשו מתוך שנאה לעקור כל סממן יהודי מהמרחב הציבורי בתל אביב.

“תל אביב מיום הקמתה הייתה, ועודנה, עיר יהודית בה גרים יהודים המבקשים להתקרב לתורה ולמצוות ביום הקדוש ביותר לעם ישראל. טוב שבקשתם הפשוטה לקיים תפילה יהודית כהלכה התקבלה כמתחייב. אנו קוראים לעיריית תל אביב ולאנרכיסטים לא לנהוג השנה באלימות כלפי ציבור המתפללים ולא לחלל את התפילה והיום הקדוש כפי שעשו אשתקד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות