שם לו ברקס • נתניהו לגלנט: בלי התנאים הבאים לא תמריא לארה”ב

חרדים 10
|
ז' תשרי התשפ"ה / 08.10.2024 21:07
שעות לפני ההמראה המתוכננת: נתניהו הודיע לשר הבטחון כי הביקור שלו בוושינגטון מותנה בכך שהקבינט יאשר את המשך הפעולות של ישראל מול איראן – ושיתקיים רק לאחר שנתניהו ישוחח עם הנשיא ביידן • לשכת ראש הממשלה: אין טעם בנסיעה כל עוד לא התקבלה החלטה ישראלית רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) לשר הביטחון יואב גלנט כי הוא לא מאשר את טיסתו לארצות הברית הלילה.

לפתוח שערי שמיים? שלח את שמך למעמד הנדיר של ‘התרת קללות’

גורם המעורה בפרטים אמר ל’כאן חדשות’ כי הטיסה נדחתה ו”לא ברור למתי”. סגנית דובר הפנטגון אישרה שישראל יידעה את הבית הלבן.

נתניהו הציב בשיחה עם גלנט שתי דרישות – כדי שטיסתו לארצות הברית תאושר.

נתניהו דורש לכנס לפני הטיסה את הקבינט כדי לאשר את סוג הפעילות שישראל תבצע בתגובה לשיגורים מאיראן בשבוע שעבר. בנוסף, נתניהו דורש לתאם שיחת טלפון בינו לנשיא ארצות הברית ג’ו ביידן.

שיחת נתניהו-ביידן עדיין לא נקבעה ולא ידוע מתי תיערך. זאת לאחר שבשבוע שעבר אמר הנשיא ביידן כי הוא ישוחח עם נתניהו – אך הדבר לא קרה, גם לא בחג ראש השנה, וגם לא ביום השנה לציון טבח 7 באוקטובר, כאשר ביידן בחר לשוחח עם הנשיא יצחק הרצוג.

בארצות הברית אומרים כי מדובר ב”ביקור קריטי”, במהלכו גלנט אמור להיפגש עם שר ההגנה לויד אוסטין. ככל הנראה זימונו הבהול של גלנט לוושינגטון נועד “להשתלט” על התגובה הישראלית ו”לנהל” אותה.

בלשכת ראש הממשלה הסבירו לחדשות 12 כי מדובר בסדר פעולות תקין, וכי אין טעם בנסיעה של שר הביטחון כל עוד לא התקבלה החלטה ישראלית רשמית וברורה אשר לפעולות הביטחונית הקרובות – שצריך לתווך אותם לאמריקנים.

מדובר בביקור של יממה בלבד בארה”ב. גלנט היה אמור להיפגש בנוסף עם היועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן לשיחות תיאום בנושא האיראני.

גורם אמריקני אמר לכאן חדשות: “מבחינתנו הביקור סגור לגמרי, זה ביקור קריטי ויש חשיבות לעצם הפגישה פנים אל פנים של גלנט מול אוסטין כדי לדון בשלל סוגיות איזוריות”.

יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שככל הנראה סבור כי על ישראל להיכנע לתכתיבים האמריקניים, הגיב: “ביטול טיסתו של שר הביטחון לארה”ב – פגיעה בביטחון המדינה בעת קריטית לביטחוננו, משיקולים אישיים ופוליטיים. ראש ממשלה שביטחון ישראל בראש מעייניו היה שולח את שר הביטחון, מתאם איתו את המסרים, ומעמיד לרשותו את מטוס ‘כנף ציון’ כדי שיהיה בזמינות מלאה וישוב במהרה ארצה”.