מפעילי המעונות עתרו לבג”ץ: אנחנו קורסים, לפרסם תבחינים לסבסוד

אריה ריבקינד
|
ו' תשרי התשפ"ה / 08.10.2024 11:42
ארגון חלמי”ש, המייצג מאות מפעילי מעונות יום, הגיש עתירה דחופה לבג”ץ בדרישה להתערבות דחופה ולפרסום דרגות הסבסוד – “רגע לפני שענף המעונות כולו קורס ואלפי משפחות יפגעו כלכלית”

ארגון חלמי”ש, המייצג מאות מפעילי מעונות יום, פונה לבג”צ בדרישה שיורה למשרדי העבודה, האוצר והיועמ”שית להניח את המחלוקת בצד – ולפרסם מבחני תמיכה וסבסוד להורים השולחים את ילדיהם למעונות.

לפתוח שערי שמיים? שלח את שמך למעמד הנדיר של ‘התרת קללות’

עם פקיעתו של חוק הגיוס, הכריזה היועמ”שית כי אברכי כולל בני פחות מ-26 לא יזכו להטבה של סבסוד שכר הלימוד במעונות יום. צעד כזה הכניס אלפי משפחות חרדיות למצוקה אדירה.

שר העבודה יואב בן צור הצליח לדחות את רוע הגזרה ב-3 חודשים, כך שעד לסוף נובמבר 2024 אמורות כלל המשפחות לקבל סבסוד ולאחר מכן צפוי העניין להגיע לדיון מחודש במערכת הפוליטית.

בינתיים, כחודש מתחילת השנה ובצל אותה הוראה של היועמ”שית, לא פורסמו מבחני התמיכה לזכאים. התוצאה: אלפי משפחות בארץ – מכל המגזרים – מצאו עצמן משלמות מדי חודש למעלה מ-3500 שקלים למעון.

כיוון שמרבית ההורים אינם מסוגלים לעמוד בתשלום סכומים שכאלה מדי חודש, התגייסו חלק ממפעילי המעונות ואישרו להורים תשלום מופחת בתקווה שיזכו לשיפוי רטרואקטיבי ממשרד האוצר עבור חודשים אלו.

אבל נראה שהגיעו מים עד נפש: עבור ההורים מדובר בסכומי עתק – גם לאחר סבסוד חלקי של הסכום על ידי מפעילי המעון.

גם מפעילי מעונות היום עצמם לא יכולים להבטיח את המשך הסבסוד, שכן ההוצאות נשארות גבוהות וההכנסות קטנות, זאת לצד העובדה שעד כה לא ברור עד כמה יהיה הסבסוד שיקבלו רטרואקטיבית.

חלק ממפעילי מעונות, שהינם יזמי חינוך ורווחה (שאינם רשתות), המאוגדים תחת חלמי”ש, פנו לבג”ץ בבקשה להסדיר את הנושא בהקדם, לפחות עד סוף נובמבר 2024, שכן תרחיש האימים ברור: ללא מבחני תמיכה, אמהות יאלצו להפסיק לעבוד, מעונות היום יקרסו והמשק הישראלי כולו יפגע.

עו”ד מאיר אברהם, שהגיש את העתירה בשם הארגון, כתב:  “לחלמי”ש, כמו גם למאות מפעילי המעונות שהיא מייצגת, כמו גם לאלפי הורי הילדים ולפעוטות, עניין אחד ויחיד אותו הם זועקים למשיבים כולם: חתמו לאלתר על התבחינים לשלושה חודשים, על מנת לאפשר למפעילים קבלת מקדמות ממשרד העבודה, לאלתר, כמידי שנה בשנה על חשבון הסבסוד – באופן שימנע מהם קריסה כלכלית בלתי הפיכה”.

שלום נגר, יו”ר חלמי”ש: “יזמי החינוך שהכניסו יד לכיס והשקיעו במיזם חינוכי לטובת המשק הישראלי, הכניסו שוב את ידם לכיס למען ההורים בפריפריה ובחזית הלחימה. ההתנהלות האטומה כלפי ההורים והמשק בלתי נתפסת ושוב המדינה מסתמכת עלינו – המפעילים. במקום לסייע שלא נקרוס היא מובילה את הענף לתהום”.