אוגדה 162 פשטה הלילה על ג’באליה שבצפון הרצועה: “הכיתור הושלם”

לאחר שסיימה את משימתה ברפיח: אוגדה 162 החלה הלילה בפעילות להשמדת טרור במרחב ג'באליה • צה"ל מרחיב את האזור ההומניטרי במוואסי ועדכן על שני נתיבי פינוי מצפון הרצועה
חיים טוויל
ד' תשרי התשפ"ה / 06.10.2024 09:45

צה”ל הודיע הבוקר (ראשון) כי כוחות אוגדה 162 החלו בפעילות קרקעית בג’באליה, כדי למנוע את הניסיונות של חמאס להשתקם בצפון הרצועה.

לפי דובר צה”ל, מידע מודיעיני מקדים הציג כי מחבלים ותשתיות טרור נמצאים באיזור. לכן, אוגדה 162 עזבה את ציר פילדלפי והחלה בתמרון בשכונה הצפונית. צוותי הקרב החטיבתיים של חטיבות 401 ו-460 השלימו את כיתור האיזור ופועלים בו.

יצוין, כי אוגדה 162 סיימה את משימתה ברפיח והעבירה את האחריות על הגזרה לאוגדת עזה.

במהלך הלילה – בטרם תחילת הפעולה ובמהלכה, כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונת חטיבה 215, תקפו עשרות מטרות צבאיות בסיוע לכוחות המתמרנים, בהן מחסני אמצעי לחימה, תשתיות תת-קרקעיות, חוליות מחבלים ותשתיות צבאיות נוספות.

בחמאס דיווחו כי כתוצאה מהפעילות של האוגדה נהרגו 30 בני אדם, נפצעו 150 ועשרות נעדרים.

במקביל, צה”ל הודיע הבוקר על הגדלת המרחב ההומניטרי במוואסי שברצועה עזה ופתיחת נתיבי פינוי לתושבים עזתים מצפון הרצועה לדרום.

האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה שהוקמו החל מפרוץ המלחמה, מתחמי אוהלים ואספקה של מזון, מים, תרופות וציוד רפואי.

צה”ל פיזר כרוזים מהאוויר, שכוללים ״מרחבי בלוקים״ על פי שכונות ואזורים, הקוראים לתושבי צפון רצועת עזה להתפנות לאזורים דרומית למוואסי.

לצורך כך, נפתחו מחדש שני נתיבי פינוי הומניטריים מצפון הרצועה: האחד בכביש צלאח אלדין והשני בכביש אל-רשיד (הים).

דובר צה”ל בערבית, אלוף משנה אביחי אדרעי, כתב ברשת הטוויטר: “המקום עדיין נחשב אזור לחימה מסוכן, חמאס ממשיך לנסות ולבסס עצמו באזור”.

דורון קדוש, הכתב הצבאי של גל”צ כתב על  פשיטת צה״ל בג׳באליה בצפון הרצועה:

1. בעצם הכניסה למהלך קרקעי נוסף בצפון הרצועה, יש אמירה חשובה של צה״ל: לא שוכחים את הזירה העזתית ואת הטיפול בה. למרות הלחימה העצימה בלבנון – והתמרון שמתנהל שם – צה״ל משאיר בעזה לא רק כוחות מילואים שיחזיקו את השטח, אלא גם את אחת האוגדות המובחרות ביותר שלו – אוגדה 162.

2. ⁠המהלך הקרקעי בג׳באליה גם לא מחליף את המשך האחיזה בציר פילדלפי: חטיבות הנח״ל וגבעתי נשארות שם להחזיק את המרחב, שנחשב לנכס ישראלי. ובמקביל פועלים גם התקפית באזור נוסף ברצועה, שצה״ל לא פעל בו מאז חודש מאי – כבר 5 חודשים שלמים.

3. הבהרה חשובה: אין שום קשר כרגע בין הפעולה הצבאית הקרקעית שהחלה בג׳באליה ליישום ״תכנית האלופים״ או ״תכנית איילנד״. מדובר בפעולה צבאית בלבד, שמנותקת לחלוטין מפעולה מדינית, ובשלב זה הדרג המדיני טרם הכריע לגבי יישום כלשהו של תכנית מדינית בצפון הרצועה ולכן הפעולה היא צבאית לחלוטין.

4. מרכיבי ההשתקמות של חמאס בצפון הרצועה:

א. לפי הערכת צה״ל, לחמאס יש עוד כמה אלפי מחבלים שנותרו באזור, בנוסף לאלפים נוספים שחמאס ניסתה לגייס מחדש (הרוב צעירים שקיבלו נשק ובמקרה הטוב גם הכשרה בסיסית איך לירות בו).

ב. ישנם בכירי חמאס שעוד נמצאים בצפון הרצועה – בראשם עז א-דין חדאד, שמפקד על מרחב צפון הרצועה.

ג. חמאס הקים בצפון הרצועה אתרי ייצור קטנים של אמל״ח, מחרטות מאולתרות. לא מדובר במקומות גדולים או ביכולות ייצור תעשייתיות. הרמה נמוכה, חומרי הגלם דלים והאנשים פחות מיומנים כי מוקדי ידע רבים חוסלו – ועדיין מדובר בניסיון שצה״ל צריך לפעול נגדו.

ד. חמאס הקים ‘האבים שלטוניים’ בצפון הרצועה – מחסות, בתי ספר ובתי חולים שמתנהלת בהם פעילות שלטונית שמשמרת את משילות חמאס במרחב. למשל, אזרחים עזתים מגיעים לשם כדי לקבל קופונים וציוד הומניטרי מידי אנשי חמאס; האזרחים באים להתלונן שם על גניבות; מפקדי שטח זוטרים בחמאס מנהלים משם מאמצי שיקום של הכוח הצבאי. צה״ל תקף מקומות כאלה מהאוויר פעמים רבות בחודשים האחרונים – אך זה לא מספיק. גורמי ביטחון: קצב הפעולה של צה״ל צריך להיות מהיר יותר מקצב ההתאוששות של חמאס, וכרגע זה לא המצב.

5. רק בשעות האחרונות, כוחות אוגדה 162 חיסלו כבר כמה עשרות מחבלים. גדוד צבר של גבעתי רשם כמה זיהויים של חוליות וחיסל אותן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות