הפעילות הדרמטית נחשפת: 70 מבצעים בלבנון • זה השלל שנתפס

לאורך החודשים האחרונים ביצעו יחידות מיוחדות פעילויות ממוקדות מעבר לגדר הגבול, בחלק מהזמן במשך 2-3 ימים רצופים • הלוחמים איתרו תשתית מנהרות ובונקרים, אמצעים טכנולוגיים - ותפסו שלל רב: המפה לכיבוש הגליל והאמל"ח • נחשפו מנהרות עד למרחק של 30 מטר מהגבול
חיים טוויל
כ"ח אלול התשפ"ד / 01.10.2024 15:35

דובר צה”ל דניאל הגרי מסר בצהרים (שלישי) הצהרה לתקשורת, על רקע התמרון הקרקעי שהחל בלבנון אמש – והשינוי בהנחיות פיקוד העורף בימי ראש השנה  ושבת.

“ביממה האחרונה צה”ל יצא לפעולה קרקעית ממוקדת נגד יעדי טרור של חיזבאללה סמוך לגבול, זוהי פעולה משלימה למבצע לחיסולו של נסראללה”.

הוא חשף כי בחודשים האחרונים כוחות צה”ל ביצעו עשרות פעילויות מבצעיות ממוקדות בדרום לבנון, להשמדת ונטרול יכולות ותשתיות טרור של חיזבאללה בכפרים ובשטחים הסמוכים לגבול, המאיימים על יישובי הצפון.

פיקוד הצפון, בהכוונת מידע מודיעיני של אגף המודיעין, הוביל עשרות פשיטות ממוקדות של כוחות צה”ל, במתחמי הלחימה של חיזבאללה בדרום לבנון, על מנת לפגוע ביכולת של ‘כוח רדואן’ של חיזבאללה ולמנוע ממנו לפגוע באזרחי ישראל.

הלוחמים פשטו על הכפרים והשטחים הסבוכים, פרצו פתחים תת-קרקעיים ביעדים לאורך הגבול, חשפו מצבורי נשק, מתחמי הערכות למחבלים ועוד.

במהלך הפעילויות הכוחות אספו מודיעין רב ערך, השמידו ונטרלו את אמצעי הלחימה והמתחמים באופן יסודי, בניהן תשתיות תת-קרקעיות ואמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת איראן.

במהלך 200 לילות, מאות ימים ועשרות מבצעים בשטח האויב, הכוחות חשפו, נטרלו והשמידו מתחמים תת-קרקעיים, תקפו אלפי מטרות צבאיות, מחסנים של אמצעי לחימה, עשרות טונות של נפץ, נכסי שהייה לפעילים, מפקדות ועוד.

חלק מאמצעי הלחימה נלקחו לשטח ישראל.

השמדת תשתיות טרור בסמוך לגבול I צילום: דוצ

דורון קדוש, הכתב הצבאי של  גל”צ כתב על “הפרטים המלאים שניתן לספר כעת על המבצעים החשאיים של צה״ל בכפרי דרום לבנון בחודשים האחרונים”:

• יותר מ-70 מבצעים מיוחדים בהם שהו כוחות צה״ל יותר מ-200 לילות בשטח האויב בדרום לבנון. חלק מהמבצעים נמשכו אפילו 2-3 ימים רצופים של שהייה בדרום לבנון.

• יחידות מיוחדות רבות של צה״ל עסקו בפעולות אלה. במסגרת המבצעים הכוחות נכנסו לתוך מנהרות חזבאללה, השמידו אמל״ח בשטח עצמו, מלכדו והניחו מטענים, וגם הוציאו אמל״ח ומסמכים מודיעיניים לשטח ישראל.

• בשניים מהמבצעים במהלך החודשים האחרונים היו נפגעים לכוחותינו – אחד כתוצאה מפיצוץ מלכודים של כוחותינו, ואחד כתוצאה מפיצוץ נפל של פצצה ישנה שהושארה בשטח.

תיעוד של מתחם הערכות לחימה התת-קרקעי בעייתא א-שעב ממצלמות הגוף של הלוחמים I צילום: דוצ

• חיזבאללה לא זיהה את המבצעים האלה ולא היו היתקלויות או קרבות מול מחבלים כלל.

• המבצעים בוצעו במרחק של עד 2-3 ק״מ מהגבול עם ישראל ברצועת הכפרים הקרובה.

• מספר מקרי בוחן לדוגמה:

1. מרחב לבונה (שטח פתוח סבוך) – צה״ל איתר במקום בונקר תת קרקעי שמוביל למנהרה אליה הלוחמים נכנסו. מדובר במרחב היערכות של 3 גדודי רדוואן. היחידות איתרו שם חדרי שהייה בתוך התת קרקע ואמל״ח רב.

2. מרחב עייתא א-שעב –  עשרות פירים תת קרקעיים הושמדו במרחב במבצעים השונים. מספר משגרי רקטות, יותר מ-10 מחסני אמל״ח הושמדו. נמצאו שם מנהרות בעומק 20-25 מטר, שנכנסות לתוך ההר ומגיעות עד הכפר עייתא א-שעב עצמו.

המפה שחיזבאללה תכנן להשתמש בה במסגרת ״התוכנית לכיבוש הגליל״ I צילום: דוצ

3. הכפר מיס אלג׳בל – התנהל בו מבצע של מספר לילות לאיתור תוואי תת קרקעי. הלוחמים נכנסו גם לבתי הכפר עצמו. מצאו שם מחסן אמל״ח לפלוגה שלמה של רדוואן שמיועד להכנות לכיבוש שטח בגליל. פיר בעומק 12 מטר עם מנהרת התקרבות שמגיעה עד למרחק של 30 מטר מהגבול עם ישראל.

4. כפר כילא (מול מטולה) – אותרה מנהרה תת קרקעית שהפיר שלה יוצא מתוך חדר ילדים בתוך מבנה. לקח זמן רב עד שהכוחות איתרו את המנהרה מתחת למיטת הילדים. בתוך המנהרה – אמצעי לחימה לפלוגה שלמה של רדוואן. בשני בתים בכפר, אותרו מטענים גדולים במרחק מטרים ספורים מהגדר – שנועדו לפוצץ ולפרוץ את החומה בהתקפה מפתיעה. במנהרה אותרו תיקים וציוד להגעה והצטיידות מהירה של כוחות רדוואן.

בצה״ל אומרים כי עשרות המבצעים המיוחדים האלה היו ההכנה לקראת התמרון הקרקעי שהחל הלילה, ומטרתו להגיע לכל אותם מרחבים – באופן רחב הרבה יותר – ולהשמיד את התשתיות שנותרו שם באופן גלוי.

בין היתר, לאטום את המנהרות התת קרקעיות שאי אפשר היה לאטום במסגרת מבצע חשאי וקטן.

מספרים בלתי נתפסים I הושמדו ונתפסו שלל

צה״ל השמיד כ-30 טונות של מטענים ומוקשי נ״ט. הושמדו 450 טילי RPG. מאות נשקים אישיים, בהם נשקים מדויקים ומקלעים. מאות אלפי כדורים. 20 טילי קורנט, 30 טילי נ״ט, 4 רקטות ארפיג׳י איראניות. 120 טילים מסוגים שונים. 2 טילי נ״מ (נגד מטוסים) איראנים. עשרות אמצעים לראיית לילה. יותר מ-1000 מסמכים מודיעיניים. עשרות מצלמות, מפות, תצלומי אוויר, אמצעי תצפית ואיסוף, משקפות ועוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות