בג”ץ: ניתן להחזיק בגופת המחבל וליד דקה לצורך חילופי שבויים

חרדים 10
|
כ"ז אלול התשפ"ד / 30.09.2024 14:10
בית המשפט הדגיש כי אל מול הערך של כבוד המת והזכות של קרוביו להביאו לקבורה ראויה – ניצבת התכלית של פדיון שבויים • השר בן גביר בירך את בג”ץ: יש להמשיך להחזיק בגופות מחבלים ערבים ישראלים

בית המשפט העליון דחה היום (שני) פה אחד עתירה נגד החלטת שר הביטחון, שאושררה על ידי הקבינט המדיני-בטחוני, להחזיק בגופת המחבל וליד דקה לצרכי מיקוח להחזרת שבויים ונעדרים.

בפסק הדין נקבע כי החלטה זו לא חרגה ממתחמי הסבירות והמידתיות ומשכך לא קמה עילה להתערבות בית המשפט.

המחבל וליד דקה הורשע בשנת 1987 כאחראי על חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את החייל משה תמם הי”ד. דקה, אזרח ישראלי, נידון למאסר עולם, ובהמשך נקצב עונשו ל-37 שנות מאסר. בעודו מרצה את עונשו, הורשע דקה בעבירה ביטחונית נוספת של ניסיון להברחת טלפון לכלא, והוא נידון לשתי שנות מאסר נוספות. ביום 7.4.2024, בעודו כלוא, מת דקה מסרטן.

פסק הדין נכתב על ידי השופט עמית, בהסכמת השופט גרוסקופף והשופטת כנפי-שטייניץ. בית המשפט עמד על כך שאל מול הערך של כבוד המת והזכות של קרוביו להביאו לקבורה ראויה, ניצבת התכלית של פדיון שבויים, שנגזרת מערכי היסוד של המדינה, ואף קיבלה ביטוי בהוראותיו של חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.

השופט עמית כתב: “בעת כתיבת שורות אלו עומדים לנגד עיני החטופים השבויים והנעדרים וחיילי צה”ל, שנמצאים ברצועת עזה מאז השבעה באוקטובר ובני משפחותיהם של אלה שנמצאים שם כבר שנים רבות – לוחמי צה”ל סגן הדר גולדין וסמ”ר אורון שאול ז”ל ואזרחי ישראל אברה מנגיסטו והישאם אל סייד. קולם של אחינו זועק מהמנהרות ברצועת עזה, ומי יתן ותתקיים בכולם במהרה בימינו נבואתו של ירמיהו ‘ושבו בנים לגבולם'”.

בית המשפט ציין, כי אמנם מדובר במקרה תקדימי, במובן זה שהוחלט להחזיק בגופת מחבל שהוא אזרח ישראלי. בד בבד, הוסבר כי בידי המפקד הצבאי נתונה סמכות להורות על החזקת גופות מחבלים לצרכי משא ומתן, לרבות גופות של מחבלים שהם אזרחי ישראל.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיב: “מברך על כך שבג”ץ לא התערב בהחלטת הקבינט שהתקבלה בהתאם לעמדתי, לפיה יש להמשיך להחזיק בגופות מחבלים ערבים ישראלים, ובראשם המחבל הנתעב ווליד דקה, לצרכי משא ומתן. כל עוד חמאס ממשיך להחזיק בחטופינו – יש להפעיל עליו כל מנוף לחץ אפשרי לטובת שחרורם”.

עו”ד יהודה פואה, יו”ר בצלמו, שייצג את בני משפחת תמם: “אנחנו מברכים על ההחלטה הברורה והמובנת מאליה. אין כל ספק שחובה על מדינת ישראל להשאיר את גופת המחבל הנתעב עד לשחרורם של כל החטופים. מדינת ישראל מחוייבת לדאוג לביטחון אזרחיה והחזרת החטופים ולכן מדובר בהחלטה מתבקשת”.