‘פייננשל טיימס’: כך הצליחה ישראל לחדור עמוק אל תוככי חיזבאללה

חרדים 10
|
כ"ז אלול התשפ"ד / 30.09.2024 11:04
ישראל הצליחה לחדור לארגון באמצעות איסוף כמויות אדירות של נתונים, בין השאר במהלך מלחמת האזרחים בסוריה • שימוש באינטליגנציה מלאכותית סייע לזהות שינויים ולו הקלים ביותר, עד רמת פתח האוורור • כדי לרגל אחר מחבלי חיזבאללה צה״ל פרץ לכל ציוד אפשרי

החיסול של מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד שורת החיסולים והפעולות בלבנון – כמו ‘פיצוץ הביפרים’ ומכשירי הקשר – הוכיחו כי ישראל הצליחה לחדור עמוק לשורות ארגון הטרור.

האם גם השם שלך יופיע ברשימה הנחשקת הזו לפני ראש השנה?

איך זה קרה? לפי דיווח היום (שני) ב’פייננשל טיימס’, ישראל אספה מודיעין במשך שנים ארוכות, ואף פיתחה כלים שאפשרו לה לאתר את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה תוך זמן קצר.

על פי החשד, נסראללה חי רוב הזמן מתחת לאדמה במתחם מנהרות ובונקרים.

“בימים שלאחר 7 באוקטובר המריאו מטוסי קרב ישראליים עם הנחיות להפציץ את המקום שבו אותר נסראללה. הפשיטה בוטלה לאחר דרישת הבית הלבן מנתניהו”, כך לפי אחד הגורמים הישראלים שצוטט ב’פייננשל טיימס’. “ביום שישי, נראה שהמודיעין הישראלי זיהה את מיקומו שוב, ב’בונקר הפיקוד והשליטה’, במהלך מה שנראה כמו פגישה שכללה כמה מנהיגים בכירים של חיזבאללה ומפקד איראני בכיר בפעולות משמרות המהפכה”.

לפי הדיווח, מאז מלחמת לבנון השנייה, יחידה 8200 ואמ”ן אספו כמויות אדירות של נתונים כדי למפות את חיזבאללה. אל”מ (במיל’) מירי אייזן, מי שהיתה היועצת לראש הממשלה, צוטטה בעיתון:  “המודיעין הישראלי הרחיב את פעולותיו ובחן את חיזבאללה כולו, בתוך הסתכלות מעבר לזרוע הצבאית של הארגון. המודיעין הסתכל על שאיפותיו הפוליטיות של הארגון, הקשרים הגדלים עם משמרות המהפכה של איראן, ועל יחסיו של נסראללה עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד”.

בכתבה צוין, כי “המודיעין הישראלי התייחס במשך כמעט עשור לחיזבאללה כאל ‘צבא טרור’, ולא כאל קבוצת טרור כמו של בן לאדן. זה היה שינוי מושגי שאילץ את ישראל לחקור את חיזבאללה מקרוב ורחב. ככל שחיזבאללה התחזק, וכמו שב-2012 התפרס לסוריה כדי לעזור לאסד לדכא את המהומות נגדו, זה נתן לישראל את ההזדמנות לנקוט את הצעד שלה. מה שהופיע הוא ‘תמונה מודיעינית’ צפופה – מי היה אחראי לפעולות של חיזבאללה, מי מקודם בתוך הארגון, מי מושחת, ומי בדיוק חזר מטיול לא מוסבר”.

הכותרות: 

– עיקר החדירה בוצעה כשחיזבאללה נאלץ להתרחב כדי להילחם בסוריה והמשמעת בו התרופפה

– שימוש באינטליגנציה מלאכותית סייע לזהות שינויים ולו הקלים ביותר עד רמת פתח האוורור כדי לזהות היכן הוחבא אמל״ח

– כדי לרגל אחר מחבלי חיזבאללה צה״ל פרץ לכל ציוד אפשרי, משלט של טלויזיה ועד מצלמות אבטחה

– היה מעקב צמוד אחר נסראללה

גורמים נוספים צוטטו בכתבה: “בזמן שאנשי חיזבאללה התקשו במלחמה העקובה מדם של סוריה, וכדי לעמוד בקצב, כוחות ארגון הטרור גדלו. הגידול השאיר את הארגון פגיע יותר למרגלים ישראלים שהציבו סוכנים או חיפשו עריקים. סוריה הייתה תחילת ההתרחבות של חיזבאללה. זה החליש את מנגנוני הבקרה הפנימיים של חיזבאללה ופתח את הדלת להסתננות ברמה גדולה”.

המלחמה בסוריה גם יצרה מלאי של נתונים, שחלק ניכר מהם היה זמין עבור ישראל. “מודעות אבל כמו ‘כרזות על לוחמים’ שמשמשות בקביעות את חיזבאללה, היו אחד המקורות הגדושים בפריטי מידע קטנים כמו מאיזו עיירה הגיע הלוחם, היכן נהרג, ומה חוג חבריו במדיה החברתית. הלוויות אפילו סיפקו מידע יותר חושפני, ואלו הוציאו מנהיגים בכירים מהצללים, גם אם לזמן קצר.

“פוליטיקאי לבנוני בכיר לשעבר בביירות אמר שחדירת חיזבאללה בידי המודיעין הישראלי או האמריקני היא ‘מחיר תמיכתם באסד'”, ציינו בכתבה. “הם היו צריכים לחשוף את עצמם בסוריה, שם הקבוצה ששמרה על הסוד נאלצה לפתע לשמור על קשר ולחלוק מידע עם שירות הביון הסורי המושחת, או עם שירותי הביון הרוסיים שהיו במעקב קבוע בידי ארה”ב”.

עוד נטען בדיווח כי ההתמקדות הרחבה של ישראל בחיזבאללה באזור לוותה ביתרון טכני הולך וגדל, וזה הוגדר “בלתי עביר”.

בין השאר מצוינים לווייני ריגול, כטב”מים מתוחכמים ויכולות פריצת סייבר שהפכו טלפונים ניידים למכשירי האזנה. “יחידה 9900 שתפקידה הייעודי איסוף מודיעין חזותי, כתבה אלגוריתמים שמסננים טרה-בייט של תמונות, שמטרתם לאתר את השינויים הקלים ביותר בתקווה לזהות מטען חבלה מאולתר בצד הדרך, פתח אוורור מעל מנהרה או דבר אחר כמו תוספת של חיזוק בטון שמרמז על בונקר”.

לפי כמה גורמים ישראלים,  “ברגע שפעיל חיזבאללה מזוהה, דפוסי התנועות היום-יומיים שלו מוזנים למאגר מידע עצום. המידע יכול להתקבל ממכשירים כמו הטלפון הנייד של אשתו, מד המרחק של המכונית החכמה שלו, או מיקומו. ניתן לזהות את זה ממקורות שונים כמו מזל”ט שטס מעל ראשו, מעדכון מצלמות במעגל סגור שנפרץ והוא עובר על פניו. ואפילו מקולו שנלכד במיקרופון של שלט רחוק של טלוויזיה מודרנית.

“כל הפסקה מהשגרה הופכת להתראה לקצין מודיעין, וזו טכניקה שאפשרה לישראל לזהות את מפקדי הדרג הבינוני של חוליות נ”ט”, נטען. “בשלב מסוים עקבה ישראל אחר לוחות הזמנים של מפקדים בודדים כדי לראות אם הם אוזכרו בנוגע לפיגוע, אבל כל אחד מהתהליכים האלה דרש זמן וסבלנות כדי להתפתח.

“במשך שנים הצליח המודיעין הישראלי לאכלס בנק מטרות כה עצום. לישראל היו הרבה יכולות, הרבה מודיעין שנאגר והמתין לשימוש”, אמר בכיר לשעבר. “יכולנו להשתמש ביכולות האלה במהלך המלחמה לפני זמן רב – אבל לא עשינו זאת”.