סער חזר לממשלה כשר בלי תיק: “אין תוחלת בישיבה באופוזיציה”

אריה ריבקינד
|
כ"ו אלול התשפ"ד / 29.09.2024 19:34
סער מצטרף לממשלה ויכהן בתפקיד שר ללא תיק וכחבר בקבינט המצומצם • גם אלקין צפוי לקבל חברות בקבינט • נתניהו: “סער נענה לבקשתי לחזור לממשלה” • סער: “חיים בימים היסטוריים לישראל” • עם כניסת הימין הממלכתי, מספר חברי הקואליציה יעמוד על 68 • בכך הווטו של בן גביר למעשה בטל

יושב ראש הימין הממלכתי, ח”כ גדעון סער, הצטרף לממשלה ויכהן בתפקיד שר ללא תיק וחבר הקבינט המדיני ביטחוני.

מינויו של  סער לשר אושר הערב (ראשון) פה אחד בהצבעה טלפונית בממשלה – כולל השר יואב גלנט.

לצד סער גם חבר הכנסת זאב אלקין צפוי לקבל חברות בקבינט. לאחר שיפור במצב הביטחוני, ההסכם בין המפלגות צפוי להתרחב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (ראשון) הצהרה לצד סער.

נתניהו אמר: “כתשנו את החמאס בעזה, חיסלנו את מרבית שרשרת הפיקוד שלו, היכנו בחיזבאללה בעוצמה, חיסלנו את נסראללה, ואנו מחסלים בשיטתיות את צמרת הפיקוד שלו, כולל חיסול נוסף היום בלבנון. במקביל, לפני שעה קלה, צה”ל הכה שוב את אויבינו בתימן. כולם רואים את הטווח, כולם רואים את האש מעל המטרות, וכולם רואים את המחיר שמשלם מי שתוקף אותנו. ככתוב במקורותינו: ‘אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם’. כשהוריתי על חיסולו של חסן נסראללה, ידענו כולנו שעם שלם עומד מאחורי החלטה זו.

“אמרתי אתמול שאנחנו מצויים בימים גדולים, אבל באותה עת, גם בימים מאתגרים. ימים גדולים  – כי אנחנו משנים את המציאות האסטרטגית במזרח התיכון. שינוי מאזן הכוחות מביא עימו אפשרות ליצירת בריתות חדשות באזורנו, משום שישראל מנצחת. אויבינו וידידינו חוזרים לראות את ישראל כפי שהיא – מדינה חזקה, נחושה, עוצמתית.

“אבל אני אומר לכם, אזרחי ישראל, אלה גם ימים מאתגרים. כי גם בימים אלה, אל לנו לשכוח שאנחנו עדיין מצויים בעיצומה של מלחמה קשה, שמחיריה כבדים. ​ימי מבחן קשים עוד לפנינו. לכידות השורות היא תנאי הכרחי כדי שנעמוד איתן בימי מבחן אלה, וכדי שנשיג את היעדים שהצבנו: חיסול החמאס, השבת כל חטופינו והחזרת תושבי הצפון בביטחה לבתיהם”.

נתניהו הוסיף: “עם פרוץ המלחמה, פעלתי מיד להקים ממשלה רחבה ויציבה ככל האפשר. לכן, הערכתי מאוד את הצטרפותם לממשלה של בני גנץ וגדעון סער, והצטערתי כשהם עזבו. מאותה סיבה, אני מעריך את העובדה שגדעון סער נענה לבקשתי והסכים היום לחזור לממשלה. מהלך זה תורם לאחדות בתוכנו, ולאחדות מול אויבינו. בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני התרשמתי מאוד מראייתו הרחבה של גדעון סער, ומיכולתו להציע פתרונות יצירתיים לבעיות סבוכות. לא אחת ראינו עין בעין את המהלכים שיש לבצע”.

נתניהו הדגיש: “זה לא סוד שהיו בנינו בעבר מחלוקות, אבל מאז השבעה באוקטובר שנינו שמנו מאחורינו את כל משקעי העבר. כך היה כשגדעון סער הצטרף לממשלה באוקטובר, וכך גם יהיה כשגדעון חוזר היום לממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני. אנחנו נעבוד יחד, שכם אל שכם, ואני מתכוון להיעזר בו בפורומים המשפיעים על ניהול המלחמה.

“גדעון, אני מעריך מאוד את החלטתך. אתה מתעלה לגודל השעה ומתעלם מכל שיקול אחר. בימים גורליים אלה, אני בטוח שתהיה לך תרומה משמעותית לניהול המלחמה ותרומה משמעותית למדינה שלנו”.

סער אמר בהצהרה:  “מדינתנו האהובה מצויה מזה קרוב לשנה במלחמה עזה במספר חזיתות. זהו מבחן היסטורי שיש לנו רק דרך אחת לסיימו: כשידנו על העליונה. לכן, הצטרפתי לממשלה לאחר 7 באוקטובר, בחודש אוקטובר אשתקד. לצערי נאלצתי להתפטר ממנה בחודש מרץ, על אף תמיכתי במטרות המלחמה, בשלב בו הרגשתי שלא יכולתי להשפיע כחבר קבינט המלחמה.

“אנחנו חיים בימים היסטוריים לישראל. אלה ימים מכריעים במערכה מול אויבינו. בשעתו, כשהתפטרתי מהממשלה מתחתי ביקורת על מה שראיתי כדשדוש. ברור שהגישה שבאה לידי ביטוי מביירות ועד חודיידה היא גישה אקטיביסטית מובהקת, בה אני מצדד מאז ומתמיד.

“הימים הקשים והמאתגרים וגם הסכנות אינם מאחורינו. מרחבי אי הוודאות משמעותיים. יהיה קשה לפני שיהיה טוב. בשעה זו חשוב לחזק את ישראל, את ממשלתה ואת האחדות והלכידות בה. על כן, נעתרתי לבקשת ראש הממשלה נתניהו להצטרף לממשלה ולתרום לעבודתה במוקדי קבלת ההחלטות מניסיוני ומיכולותי. זהו המעשה הפטריוטי והנכון לעשות כעת”.

סער שיתף: “אני מצטרף לממשלה בשלב זה ללא הסכם קואליציוני – אבל עם השקפת עולם סדורה ועם גישה פטריוטית עזה למען עמנו. עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היו לי בעבר שנים של יחסי עבודה ושיתוף פעולה קרובים וטובים מאוד והיו גם שנים של קרע פוליטי ואישי.

“האמינו לי, אזרחי ישראל האהובים, מהבוקר של השבת ב-7 באוקטובר – זה חסר כל משמעות בעיניי. בממשלה הנוכחית עבדנו ביחד באופן ענייני וללא משקעים. שמרנו על קשר גם לאחר מכן. השיחות בינינו התמקדו במלחמה, על היבטיה השונים. מצאנו מכנה משותף רחב. אני מאמין שנוכל לעבוד יחד שכם אל שכם, בלי מחיצות, למען ישראל וביטחונה.

“במצב הנוכחי, ולאחר ששקלתי את הדברים הגעתי למסקנה כי אין תוחלת בהמשך הישיבה באופוזיציה, במצב בו עמדות רוב חבריה בנושא המלחמה, שונות ואף רחוקות מעמדותי. זוהי עת בה חובתי לנסות ולתרום ליד שולחן קבלת ההחלטות. בימים האחרונים הפגינה הממשלה בראשות נתניהו עוז-החלטה ראוי לציון. צה”ל פעל באופן מושלם. גם בהמשך המלחמה נידרש לנחישות לצד שיקול-דעת”.

הוא הוסיף:  “אין לפנינו החלטות קלות. אלא רק החלטות קשות. אני מאמין שאם נדע לעמוד איתן, אם נשכיל להחליט נכון – נבטיח את עתיד ישראל. אף אחד לא יצליח לדחוק אותנו מארצנו היחידה. זכינו כולנו להיוולד, לגדול ולחיות במדינה יהודית חופשית ואנו מחויבים לעשות הכול כדי לשמור עליה וכדי להבטיח את עתיד ילדינו ונכדינו בה לדורי דורות. טוב לחזק את כח העמידה הלאומי. נכון להניח בצד את מלחמות היהודים ולהתמקד ולהתרכז במלחמה באויבינו”.

לסיום אמר סער: “אני מבקש לחזק את המשפחות השכולות שאיבדו בשנה החולפת את יקיריהן, את משפחות החטופים העוברות סבל שאינו ניתן לתיאור, לאחל החלמה מלאה לפצועים בגוף ובנפש ולחזק את כוחות הביטחון ואת חיילי צה”ל הנלחמים באויבינו בגזרות השונות. אני מבקש לאחל לכל אזרחי ואזרחיות ישראל שנה טובה וחג שמח. תכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה!”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ברך: “עם ישראל זקוק כעת לאחדות בדרך לניצחון מוחלט. ‏אני מברך את ח”כ גדעון סער וסיעת הימין הממלכתי על כניסתם לקואליציה. ‏יחד, בשילוב כוחות ואחדות, בע”ה ננצח”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הירך גם הוא: “מברך את חברי ח”כ גדעון סער על הצטרפותו לקואליציה ולממשלה. זהו הצעד הנכון והאחראי לעשות כעת. נסיונו הרב הוא ערך מוסף שיסייע להמשך הניצחון והשגת היעדים. ברוך הבא גדעון”.

ראש האופוזיציה הכושל,  יאיר לפיד, מתח ביקורת על סער וכתב: “הכניסה של גדעון סער היא מסוג הרגעים שבהם בא להקיא מהפוליטיקה. כל הצדדים אפילו לא מנסים להעמיד פנים שזה אידיאולוגיה. סתם סער ואלקין החליטו שעדיף למות (פוליטית) עם מאבטחים ונהג, ונתניהו נהנה לקנות בזול”.

עם כניסת סער לממשלה, שלמפלגתו 4 מנדטים, הקואליציה תגדל ותתרחב ל-68 חברים – והיא עושה צעד גדול לקראת קיום הבחירות ב-2026.  גם הווטו של יו”ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, למעשה בטל –  שכן, אם בן גביר “פורש”, הקואליציה נשארת עם 62 מנדטים.

סער הודיע בשבוע שעבר לראש הממשלה כי החליט לוותר על ההצעה להתמנות לתפקיד שר הביטחון, לנוכח המלחמה בצפון.

בין אנשיו של סער לאנשי נתניהו התקיימו בשבוע האחרון מגעים אינטנסיביים על צירופו לממשלה.