חוקר בכיר: “יש שמחה, שחקנים לידנו מבינים את גודל האירוע”

חרדים 10
|
כ"ו אלול התשפ"ד / 29.09.2024 13:43
פרופ’ עוזי רבי, חוקר בכיר, על חיסולו של נסראללה: “במזרח התיכון יש שחקנים שמבינים מה שישראל עשתה ורואים בזה פתח לשינוי דרמטי. מי שלא מבין הם ארה”ב ואירופה, שהנציחו במדיניות שלהם את כל הרעות החולות במזרח התיכון. היכולת להבדיל בין טוב ורע איכשהו כאילו לא קיימת”

פחות מ-48 שעות חלפו מאז חיסולו הדרמטי של מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה – ועדיין לא ברור: מה יהיו ההשלכות וההשפעות מרחיקות הלכת של ‘הבום’ שהרעיד את המזרח התיכון?

פרופ’ עוזי רבי, חוקר בכיר במרכז משה דיין, שוחח היום (ראשון) עם ינון מגל וברק סרי ב-103FM. “יש כאן בכל קנה מידה הישג פנומנלי, על זה אנחנו מסכימים, ומקווים שהדברים האלה יזכו להמשך, כי בסופו של דבר אני אומר את זה לכל מי ששואל – המהלכים של השבועיים האחרונים פותחים כאן יריעה לאיזשהו סוג של מהלך אסטרטגי שאם יצלח, ייצא שישראל פעלה כאן בניגוד למנהגה ב-20 השנים האחרונות עם שינוס מותניים ויצירה של הרבה דברים ששולחים מסר ברור לציר ההתנגדות השיעי שחטף מכה קשה מאוד, גם אופרטיבית וגם תדמיתית”.

הוא הזכיר: “עדיין יש יכולות לחיזבאללה, צריך להיות בערנות מלאה מכל הכיוונים, אבל אחרי שאמרתי את זה, בהחלט מכה קשה לציר ההתנגדות. מבינים שכאן לא מדובר בניתוח מכני, אלא במה שאוהבים לקורא לו קונספציה. מי שאמר אחרי ‘צוק איתן’ שקט ייענה בשקט, מי שעסק במה שקוראים לו הפחדה, זה מי שבסופו של יום לא כל כך כשיר בהכשרה מזרח תיכונית”.

לדבריו, “מה שגיליתי בשנים האחרונות זה שהרבה שנים מדברים על המזרח התיכון, הם יכולים להיות פוליטיקאים, קציני צבא, אבל מדברים על המזרח התיכון בלי הכשרה. במזרח התיכון אתה לא יכול לקנות מעמד, גם אם אתה רוצה להושיט יד לנורמליזציה, אלא אם כן אתה מוכיח בצורה ברורה עד כמה אתה חזק מהאחר. אין שום הסכמה אלא אם אתה בא בעצם באותות ומופתים ומוכיח לצד השני”.

פרופ’ רבי התייחס לשמחה סביב החיסול בישראל ובארצות ערב, לעומת התגובות הצוננות במערב:

“יש שמחה לאיד ויש שמחה להקלה, אלה שבסופו של יום מבינים את המזרח התיכון. אתה מבין שבמזרח התיכון יש שחקנים שמבינים את מה שישראל עשתה ורואים בזה פתח לשינוי דרמטי. מי שלא מבין הם ארה”ב ואירופה, שהנציחו במדיניות שלהם את כל הרעות החולות במזרח התיכון. ביידן אמר את האמת – ארגון החיזבאללה והארכי טרוריסט נסראללה עד 11 בספטמבר חיסל אמריקנים יותר מכל ארגון טרור אחר.

“מי שהתחיל בכל הדבר הזה הוא אובמה והנשיאים אחריו, הנטישה של המזרח התיכון, זה שהם מסייעים לישראל אין ויכוח, אבל אני אומר בידידות – היכולת להבדיל בין טוב ורע איכשהו כאילו לא קיימת.

“כשהלכנו לישון במשך 20 שנה, חיזבאללה בנה את עצמו כמדינה בתוך מדינה. יש לו מפעלים, בתי ספר. הולך להיות שינוי בין דורי בתוך חיזבאללה, החבר’ה של נסראללה רובם נקטלו, הצעירים הרבה יותר קשובים לאיראן. עניין ההתנגדות תמיד תהיה קיצונית, לא יניפו דגל לבן ויגידו טעינו. לאיראן תהיה יותר שליטה, היא תהיה יותר בתמונה”.