הקלפיות ב’רמדה’ נפתחו: משמונה מתמודדים ייצאו שני רבנים ראשיים

חמישה רבנים מתמודדים לתפקיד הרב הראשי האשכנזי ושלושה מועמדים מתמודדים על תפקיד הראשון לציון מי יקח באשכנזי? מי יהיה הראשל"צ הבא? כמה קולות צריך כדי לנצח? ומתי נדע את התוצאות?
יוסף גרינבוים
כ"ו אלול התשפ"ד / 29.09.2024 14:10

במלון ‘רמדה’ בירושלים נפתחו בצהרים (ראשון) הבחירות לרבנים הראשיים לישראל – כאשר 140 חברי בגוף הבוחר יבחרו מתוך חמישה מועמדים לתפקיד הרב הראשי ושלושה מועמדים לתפקיד הראשון לציון – את שני הנבחרים שיכהנו ב-10 השנים הבאות.

על תפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים רבה של נתניה הרב קלמן בר, הרב מאיר כהנא, שנבחר על ידי ועדת הרבנים לייצג את הציונות הדתית, רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר איגרא ותיק דייני בית הדין הרבני הגדול, ורב שכונת מרכז נתניה הרב משה חיים לאו.

לתפקיד הרב הספרדי מתמודדים הרב דוד יוסף, בנו של הגר”ע יוסף זצ”ל, דיין בית הדין הרבני הגדול הרב מיכאל עמוס, ורבה של צפת הרב שמואל אליהו.

המועמדים שיבחרו צריכים לקבל רוב רגיל בקרב הגוף הבוחר – שמונה 70 רבנים ו-70 אישי ציבור.

ההצבעה החשאית  תסתיים בשעה 19:00. בתום ספירת הקולות –  לקראת השעה 20:00 – יוכרזו המנצחים שיכהנו בתפקידי נשיא מועצת הרבנות הראשית ונשיא בית הדין הרבני הגדול.

הדרמה המרכזית, לכאורה, צפויה סביב זהות הרב האשכנזי: בין יו”ר הציונות הדתית סמוטריץ’ ויו”ר ש”ס דרעי נסגר ‘דיל’ על תמיכה הדדית במועמדים של כל צד, כאשר הרב האשכנזי וצב על ידי הציונות הדתית והראשון לציון מהציבור החרדי.

למרות שוועדת רבנים שהקים סמוטריץ’ החליטה כי הרב מאיר כהנא יהיה המועמד הדתי-לאומי לתפקיד, סמוטריץ’ בחר להעביר את התמיכה לרב מיכה הלוי – מהלך  שגרר ביקורת חריפה נגדו מצד חלקים רחבים בציונות הדתית.

העובדה שהרב קלמן בר מתמודד גם הוא, טרפה לסמוטריץ’ את הקלפים, שכן הוא זוכה לתמיכה גם מצד החרדים וגם מצד חלקים בציונות הדתית.

לפי הערכות, בגלל שלתפקיד הרב האשכנזי מתמודדים חמישה מועמדים – ההכרעה תיפול על חודו על קול, ויהיה ככל הנראה מספיק כ-40 מצביעים בלבד כדי להיבחר.

בקרב על ‘הראשון לציון’ הבחירה ברב דוד יוסף כמעט מובטחת. אולם מקורבי הרב מיכאל עמוס בטוחים שהם עשויים להפתיע. לרב שמואל אליהו, אין לכאורה שום סיכוי.

בתוך כך, חבר הגוף הבוחר, ח”כ אליהו ברוכי מ’דגל’ הגיע בדרכו להצבעה לביתו של הגר”ד לנדו כדי לשמוע את הוראתו כיצד להצביע. ברוכי פעל עד כה מאחורי הקלעים כדי להוביל לבחירת הרב מיכה הלוי. אולם ההוראה שקיבל הייתה – להצביע עבור הרב קלמן בר והרב דוד יוסף.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות