נתניהו אישר את התקיפה מניו יורק: מאחורי הקלעים של חיסול נסראללה

חרדים 10
|
כ"ה אלול התשפ"ד / 28.09.2024 20:17
נתניהו אישר את החיסול בשיחה טלפונית, סמוך לנאומו על בימת באו”ם • כשעה אחרי סיים, בשעה 18:20, המטוסים הרעידו את רובע הדאחיה • לוח הזמנים של התקיפה – שלב אחר שלב

מבצע ‘סדר חדש’: במערכת הביטחון עבדו שעות על תכנון הפעולה לחיסול מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, שיצאה לפועל בערב שבת.

כולם התרגשו כשמרן הגר”ד לנדו חשף את הסוד: כך תינצלו מהצרות

לפי דיווח של חדשות 12, מערכת הביטחון דחפה לאישור המבצע, וראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את התקיפה – רגע לפני הנאום שנשא מעל בימת האו”ם בניו יורק.

זה לוח הזמנים המלא לתקיפה:

המבצע קרם עור וגידים כשישראל העבירה את מרכז כובד הלחימה מרצועת עזה לצפון. חלון הזדמנויות לתקיפת חיזבאללה נפתח עם פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר ברובע דאחייה, המשיך דרך חיסול רמטכ”ל חיזבאללה בפועל אבראהים עקיל וגריעת היכולות הרקטיות של הארגון – והגיע לשיאו במבצע ‘סדר חדש’ – שבוצע אמש.

• ביום רביעי התקיימה ישיבת קבינט בהשתתפות צמרת מערכת הביטחון. שר הביטחון וצה”ל המליצו לאשר את חיסולו של מזכ”ל חיזבאללה. השרים דודי אמסלם, בצלאל סמוטריץ’ ויריב לוין התנגדו למהלך.

בסביבת נתניהו טוענים כי גלנט עיכב את הביצוע – בשל חילוקי דעות מקצועיים. במהלך הדיון עלו שאלות שקשורות לאופן החיסול ולתיאום עם ארה”ב.

נתניהו לא אישר את החיסול – והמריא באיחור לניו יורק.

גורמים בסביבתם של השרים סמוטריץ’, לוין ואמסלם דחו את הפרסום וטענו כי מדובר בדיווח שקרי, כלשונם. סמוטריץ’ הוסיף הערב: “שמעתי שיש מתוסכלים שטוענים שאני מתנגד לחיסול נסראללה. נו, נו. נמשיך לדאוג לביטחון ישראל. עד הניצחון”.

• ביום חמישי נמשכו הדיונים והתקיימו התייעצויות טלפוניות בין ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ”ל והצמרת הביטחונית. נתניהו שוכנע שנכון לחסל את נסראללה, והקבינט, טלפונית, הסמיך אותו ואת גלנט לתת את האישור הסופי לחיסולו של מזכ”ל חיזבאללה. השר סמוטריץ’ התנגד להסמיך את נתניהו וגלנט לאשר לבד את החיסול.

בסביבת ראש הממשלה מסבירים שנתניהו סבר מלכתחילה שאין מנוס ושיש לחסל את נסראללה. לדבריהם, העיכוב בחיסול נבע מצורך מבצעי, ומרצון של הרמטכ”ל לדייק את הפעולה.

• ביום שישי בבוקר שר הביטחון נסע לפיקוד הצפון, כדי לתאם את הפרטים האחרונים עם אלוף הפיקוד, גם בכל הקשור להיערכות של צה”ל ולפעולות המשלימות. זמן קצר לאחר מכן הרמטכ”ל הודיע לגלנט כי בשלו התנאים לחסל את נסראללה. שר הביטחון קיים דיון נוסף עם הצמרת המבצעית – הרמטכ”ל, ראש אמ”ן, ראש אמ”ץ ובכירים נוספים.

סמוך לנאום נתניהו באו”ם נערכה שיחת טלפון בין בכירי צה”ל, שר הביטחון וראש הממשלה נתניהו. מערכת הביטחון המליצה לצאת למבצע, וראש הממשלה אישר את המהלך והתקיפה יוצאת לדרך.

במקביל לדיונים על חיסול נסראללה, ראש הממשלה נתניהו, דרך השר רון דרמר – ניהל את המגעים מול האמריקנים על הפסקת אש בלבנון.

• ביום שישי, ב-18:20, מטוסי הקרב של חיל האוויר תקפו בדאחיה בביירות את המתחם שבו שהו נסראללה ובכירי חיזבאללה. הטייסים דיווחו על ביצוע מדויק – עשרות הפצצות נפלו בזו אחר זו, כפי שתוכנן.

בישראל מעריכים שנגרעו יותר מ-50% מהכוח של חיזבאללה, וכי חיסול בכירי הארגון זו מהלומה שיכולה לשנות את המערכה.

על פי דיווח בניו יורק טיימס, בישראל ידעו את מיקומו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה במשך חודשים. ההחלטה לתקוף התקבלה אתמול כיוון שההנהגה בישראל סברה שיש חלון הזדמנויות קצר לפני שמנהיג ארגון הטרור ייעלם למקום אחר. למעשה בישראל ידעו על מיקומו של נסראללה, בזמן קיום דיונים על הפסקת אש בלבנון.

חלק מאותם גורמי ביטחון ציינו גם כי בתקיפה אתמול הוטלו יותר מ-80 פצצות במשך דקות אחדות כדי להרוג את נסראללה. אתמול פורסם כי צה”ל השתמש בפצצות חודרות בונקר במשקל של טונה.

בישראל אמרו שאנשי חיזבאללה גילו הבוקר את גופותיהם של נסראללה ושל המפקד עלי כרכי. אותם גורמים ציטטו מידע מודיעיני שהגיע מתוך לבנון.