80 פצצות ‘ברד כבד’: סופו של ארכי-טרוריסט – נסראללה חוסל

חיים טוויל
|
כ"ה אלול התשפ"ד / 28.09.2024 19:10
בתקיפה בליל שבת בדאחייה חוסל מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה, האיש שהוביל במשך עשרות שנים את הלחימה בצפון נגד ישראל • לצד נסראללה, חוסלו בתקיפה בביירות גם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור • שם מבצע החיסול – ‘סדר חדש’

חסן נסראללה, ראש ארגון הטרור חיזבאללה, חוסל בתקיפת צה”ל על המפקדה המרכזית של הארגון מתחת לקרקע בדאחייה בביירות.

כולם התרגשו כשמרן הגר”ד לנדו חשף את הסוד: כך תינצלו מהצרות

בצה”ל פרסמו הבוקר (שבת) שיחד עם נסראללה חוסלו בתקיפה עלי כרכי – מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ששרד ניסיון חיסול לפני מספר ימים, ומפקדים נוספים בחיזבאללה.

התקיפה בוצעה בעת שצמרת חיזבאללה היו במפקדה ועסקו בתיאום פעולות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל. שם המבצע לחיסול נסראללה – “סדר חדש”.

יותר משלוש שעות לאחר הודעת צה”ל, אישרו גם בחיזבאללה כי מנהיגם חוסל בתקיפה.

על המפקדה של חיזבאללה הוטלו במהלך התקיפה 80 פצצות מסוג “ברד כבד” במשקל ממוצע של טונה חומר נפץ לפצצה, בהן פצצות חודרות. טייסת 69 (“הפטישים”) הובילה את התקיפה במבצע עם מטוסי ה-F-15I (“רעם”) שלה, שנחשבים למפציצים המובילים של צה”ל.

המנהיג העליון של איראן עלי חא’מנאי הכריז על חמישה ימי אבל באיראן בעקבות חיסול נסראללה.

במשך 32 שנות כהונתו של נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, הוא היה אחראי לרצח של אזרחים ישראלים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד ישראל וברחבי העולם. נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון הטרור.

מי שלא חוסל בתקיפה בדאחייה אתמול הוא האשם ספי א-דין, ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה ובן דודו של נסראללה, מהמועמדים הבולטים לרשת אותו. בנו של ספי א-דין נשוי לבתו של מפקד כוח קודס המחוסל, קאסם סולימאני.

נסראללה נולד בשנת 1960 בעיירה בורג’ חמוד בלבנון. הוא עבר את ההכשרה הדתית שלו בעיר נג’ף בעיראק תחת עבאס מוסאווי. בשנת 1978 הוא גורש מהעיר יחד עם לבנונים נוספים וחזר למולדתו.

בשנת 1982 הצטרף נסראללה לארגון טרור חדש שהקימה הרפובליקה האיסלאמית של איראן – חיזבאללה. בהמשך השלים את לימודיו האיסלאמיים בעיר קום באיראן.

בשנת 1992 חוסל מזכ”ל הארגון מוסאווי על ידי ישראל במבצע ‘שעת לילה’ ונסראללה מונה ליורשו. בעקבות כך החל הארגון גם להיות מעורב בפוליטיקה הלבנונית ונכנס לראשונה לפרלמנט.

בעקבות נסיגת צה”ל מרצועת הביטחון לדרום לבנון פרס נסראללה את כוחות הארגון לאורך גבולה הצפוני של ישראל. ב-2006 חטיפת שני חיילי צה”ל הביאה למלחמת לבנון השנייה, שאחריה ירד נסראללה למקום מסתור ונראה בציבור לעיתים רחוקות.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר, חיזבאללה החל לתקוף באזור הצפון של ישראל, לטענת נסראללה, כדי “לסייע לתושבי עזה”.