“אימונים בחוסר צניעות”: המכתב הכואב של לוחם ההנדסה לרבנים

חיים טוויל
|
כ"ג אלול התשפ"ד / 26.09.2024 19:30
רוצים לגייס חרדים?  ‘חותם’ מפרסם מכתב של לוחם הנדסה לרבני הציונות הדתית – על הקושי לשמור על ‘קדושת המחנה’ בצה”ל, בשל העירוב הגובר של נשים וגברים בכל יחידות השדה • רכזת קשרי ממשל ב’חותם’: “פגיעה בחוסן של הלוחמים, ‘לא תתורו’ זה לא חומרא, זה דאורייתא. לא נרפה”

פרסום ראשון בחרדים 10: בחודשים האחרונים מוביל ארגון ‘חותם’ מאבק לשמירה על קדושת המחנה בצה”ל – בעקבות פניות רבות על מקרים בהם נפגעו חיילים שומרי מצוות ומסורת,  בגלל  העירוב הגובר של גברים ונשים בכל יחידות השדה.

במסגרת המאבק מפרסם ‘חותם’ מכתב של לוחם בחיל ההנדסה, בו הוא פונה אל רבני הציונות הדתית ומספר כיצד נאבק למנוע אימון כושר עם מדריכה – ללא מענה מצד הרבנות הצבאית והמערכת הצה”לית.

במכתבו מגולל הלוחם כיצד נאלץ לבצע אימון כושר עם מדריכה, בניגוד לרצונו: “זכיתי להתגייס ליחידה קרבית והתחלתי הכשרה. להפתעתי הרבה, לריצת המד״ס הראשונה שלנו הגיעה מדריכת אימון גופני שרצה איתנו. הייתי נסער ומבולבל ולא ידעתי כיצד להגיב.

“לאחר שדיברתי עם מפקד המחלקה והבהרתי לו שאינני מתאמן יחד עם נשים, הוא התחייב בפני ששאר אימוני המחלקה יתבצעו בחדר הכושר באופן שמאושר על ידי רב הבסיס. סמכתי על רב הבסיס שוודאי מכיר את המציאות טוב ממני ובשמחה הודעתי למפקד המחלקה שאשמח כמובן להצטרף לאימונים האלו יחד עם כולם.

“אמנם מה רבה הייתה מבוכתי כשהגעתי לאימון הראשון ונחשפתי לחוסר הצניעות במקום. מדריכות הכושר לבושות במדי ספורט שאינם מכבדים את בנות ישראל ובצר לי ביקשתי לצאת מהמקום ולהתאמן בחוץ.

“לאחר שדיברתי עם רב הבסיס הבנתי שאכן הדבר הזה קורה בהעלמת עין של הרבנות, משום שהפקודות מאפשרות למדאגיות להגיע על מדי ספורט ולכן אין ביכולתו לשנות זאת. הפצרתי בו מספר פעמים בכל זאת להעלות את הנושא ולבקש שהמדריכות יגיעו על מדים (הן הרי בכל זאת לא מדגימות או עושות ספורט), אך כל פעם מחדש יצאתי מהשיחה בהבנה שהנושא לא יעלה מחששות שהבקשה לא נשמעת טוב ושעדיף לחכות לשעת כושר דמיונית שמועדה אינו ידוע.

“חשבתי לתומי שאולי המצב שונה אצל ישיבות ההסדר, שם הרי ישנן מחלקות בייניש שלמות. אמנם לאחר בירור גיליתי שגם שם, למרות בקשותיהם, דבר לא השתנה וגם הם נאלצים להתאמן בחוסר צניעות. גם פנייתם לאיגוד הישיבות שיפעל בנושא העלתה חרס”.

הלוחם פונה במכתבו אל הרבנים ומבקש סיוע כיצד לנהוג במצב המורכב אליו נקלע: “האם עלינו להתאמן בחוסר צניעות? האם עלינו לוותר על הטהרה אותה עמלנו לבנות בבית המדרש? או האם עלינו להפסיק להתאמן ולהיות חיילים פחות טובים מקצועיים ונאמנים לפקודות? בצער רב אני שואל -האם עלינו לבחור האם להיות אנשי קודש או אנשי צבא ומעשה?”.

אפרת לופו, רכזת קשרי ממשל בארגון ‘חותם’ ומייסדת תנועת ‘נשות לוחמים למען קדושת המחנה’: “מתחילת המלחמה אנו זועקות כי בצל הלחימה אין אכיפה על הפקודות שאמורות לשמור על ההפרדה בין המינים בצה”ל.

“הגיעו אלינו פניות רבות בנושא. הפונים מדגישים כי האירועים פוגעים בחוסן שלהם ומתוך כך בחוסנו של צה”ל. ‘לא תתורו’ זה לא חומרא, זה דאורייתא. יש לנו חיילים צדיקים שמתגייסים מתוך שליחות והמערכת הצבאית צריכה לאפשר להם לשרת מתוך קדושה ולשמור על העולם הרוחני שלהם.

“על מפקדי הצבא ונבחרי הציבור לטפל באופן יסודי בנושא, באכיפת הפקודות בצה”ל ובתיקון בחקיקה בכנסת. ברקע הניסיון לגבש חוק גיוס לציבור החרדי חייבים להתייחס גם לסוגיה זו. אנו נמשיך למאבק לשמירה על קדושת המחנה שהוא גורם חשוב ביכולת של צה”ל להוביל לניצחון על כל אויבינו”.

גורם צבאי אומר לחרדים 10, כי לחייל ניתנה האפשרות ללכת להתאמן בצד האולם או בנפרד מהמחלקה עם מפקד אישי.

תגובת דובר צה״ל: צה”ל פועל על פי פקודות השירות המשותף. חייל בעל אורח חיים דתי רשאי להדרכה ממדריך בן מינו. אם הדבר לא מתאפשר, החייל רשאי להיעדר מן ההדרכה.