בכירים אמריקנים: הסכם הפסקת אש זמנית בלבנון – תוך שעות

יוני גרין
|
כ"ג אלול התשפ"ד / 26.09.2024 10:32
ביידן ומקרון הציגו מתווה להפסקת אש בין ישראל ללבנון למשך 21 ימים, בתמיכת מדינות נוספות • בכירים בארה”ב לסקיי ניוז: ההסכם צפוי בשעות הקרובות • גורמים בלשכת נתניהו: יש אור ירוק • ‘עוצמה’ מכנסת ישיבה דחופה • בליכוד מאיימים: תאושר הפסקת אש? נשקול הצבעתנו בתקציב

בכירים בארה”ב אומרים כי הסכם להפסקת אש זמנית למשך 21 יום  מול חיזבאללה צפוי כבר בשעות הקרובות. כך דווח הבוקר (חמישי) ברשת ‘סקיי ניוז’.

גורמים בלשכת נתניהו אמרו לחדשות 12, כי יש ‘אור ירוק’ להפסקת אש זמנית לצרכי משא ומתן. לפי הבכירים בארה”ב, מהלכים דיפלומטיים מאחורי הקלעים, הובילו את הצדדים להיות קרובים להסכם.

“הפסקת האש תהיה למשך 21 יום לאורך הקו הכחול (הקו בין ישראל ללבנון)”, אמרו הבכירים. “במהלך 21 הימים הללו הצדדים ינהלו משא ומתן לקראת פתרון אפשרי של הסכסוך שנמשך מאז שחיזבאללה פתח במתקפה ב-8 באוקטובר ולהגיע להסכם כולל לאורך הקו הכחול שיאפשר לתושבים לחזור לביתם הן בלבנון והן בישראל”.

הבכירים האמריקנים הבהירו כי מדובר בהסכם רק לאיזור הצפון שאינו קשור לרצועת עזה, אך  הדבר עשוי ליצור מרחב להתקדמות בעזה. “ההסכם יקנה קצת זמן ומרחב לנסות לקדם הסדר ברצועת עזה בנוסח עסקת החטופים שדיברנו עליה”, אמר בכיר אמריקני.

עוד דווח ב’סקיי ניוז’, כי במקרה של חתימה על הסכם, חיזבאללה עצמו לא יהיה חתום על ההסכם, אך הגורמים האמריקנים אמרו כי ממשלת לבנון תתאם את החתימה עם חיזבאללה.

מוקדם יותר אמר נשיא ארה”ב ג’ו ביידן כי ישנה “תמיכה משמעותית” מצד אירופה ומדינות ערב להביא להפסקת אש. “הצלחנו לגייס תמיכה משמעותית הן מאירופה והן ממדינות ערב… חשוב שהמלחמה לא תתרחב”, אמר ביידן.

על רקע הדיווחים, חברי כנסת בליכוד אמרו ל’כאן חדשות’: “אם נתניהו הולך להפסקת אש, נשקול את הצבעתנו לאישור התקציב ביום ראשון”.

סיעת עוצמה יהודית תתכנס בשעות הקרובות לישיבה דחופה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הגיב בחשבון הטוויטר שלו: “המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד – ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאוייב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה”.

‏השר עמיחי שיקלי: “אי אפשר להשלים את המערכה בצפון ללא מהלך קרקעי שתכליתו יצירת אזור חיץ והערכות מחודשת של כוחותינו על מנת להסיר איום פלישה לגליל והישנות של פינוי יישובים במערכה עתידית. ‏אסור לנו לעצור עכשיו”.

שרת ההתיישבות אורית סטרוק: “אין מנדט מוסרי להפסקת אש. לא ל-21 יום, וגם לא ל-21 שעות. חיזבאללה הפך את לבנון לחבית חומר נפץ. לא עוצרים עד שמתקנים”.

חבר הכנסת יצחק קרויזר: “אין אחד בעולם שערב לכך שהארגון יישם את החלטה 1701, שום אירגון בין-לאומי קיקיוני לא מסוגל לאכוף אותה, ואין בישראל אדם שפוי אחד שנותרה בו התמימות שיש ערך לנייר הסכם שנחתם עם האויב”.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר טען: “הפסקת האש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה – שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים. אני מאוד מקווה שהדיווחים אינם נכונים, אנחנו חייבים להמשיך בכל הכוח עד להכרעה ברורה בצפון”.

חבר הכנסת דן אילוז מהליכוד: “הצעה להפסקת אש עם חיזבאללה היא טירוף מוחלט והפקרה של אזרחי ישראל. חיזבאללה נמצא בנקודת חולשה קריטית – זה הזמן להוריד את האיום שהוא מציב עלינו, לא לתת לו חבל הצלה. מי שמקדם את הפסקת האש ומי שעלול להסכים לה, נותן לחיזבאללה בדיוק את מה שהוא צריך – זמן להתאושש, להתחמש ולהכות בנו שוב. לא למדנו כלום מההיסטוריה?”

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: “מדינת ישראל צריכה להודיע הבוקר שהיא מקבלת את הצעת ביידן-מקרון להפסקת אש, אבל רק ל-7 ימים כדי לא לאפשר לחיזבאללה לשקם את מערכות הפיקוד והשליטה שלו. לא נקבל שום הצעה שאינה כוללת הרחקת חיזבאללה מגבולנו הצפוני. כל הצעה שתונח חייבת לאפשר לתושבי הצפון לחזור לאלתר בבטחה לביתם ולהוביל לחידוש המו”מ לעסקת חטופים. כל הפרה – ולו הקלה ביותר – של הפסקת האש, תוביל לכך שישראל תשוב לתקוף במלוא כוחה ובכל תחומי לבנון”.

יו”ר הימין המלכתי גדעון סער הגיב ללפיד: “הפוך, גוטה, הפוך! מהפסקת אש זמנית כמוצע – רק החיזבאללה ירוויח”.

קודם לכן כתב סער: “מיתון תקיפות חיל האויר בלבנון בימים האחרונים וההימנעות מתקיפות לגריעת יכולות חיזבאללה במרחב ביירות באותו אופן שנעשה בדרום לבנון ובבקאע – טעויות. רציפות ושיטתיות הפעילות חיונית להשמדת עיקר יכולות חיזבאללה לאיים על העורף הישראלי. המנעות מכך – מאפשרת לחיזבאללה לנקוט בפעולות שיכבידו על המשימה בהמשך”.

בדברים שנשא בפני שגרירי מדינות האיחוד האירופי בישראל, אמר סער הבוקר: “אני מתנגד להפסקת אש זמנית בצפון כעת, שתהיה טובה רק לחיזבאללה ותאפשר לו להתאושש מהמכות הקשות שספג. לא ראיתי לחץ בינלאומי להפסקת אש בצפון במהלך כל השנה האחרונה בה טיווח החיזבאללה את צפון ישראל”.

לובי 1701 מסר בעקבות הדיווחים על הפסקת אש בצפון: “הפסקת אש זמנית ללא פתרון בר קיימא היא בגידה בתושבי הצפון אשר הקריבו את חייהם במשך כמעט שנה. עצירת הלחימה תאפשר לחיזבאללה להתחמש מחדש בטילים איראנים הרסניים, שיקום המערך הצבאי והכנסת כוחות מיוחדים של מליציות שיעיות”.