צה”ל בלחץ? שיחות האיום לחרדים שלא התייצבו: “יוצא צו מעצר”

חרדים 10
|
כ"ב אלול התשפ"ד / 25.09.2024 20:15
תהליך הגיוס בהוראת בג”ץ ממשיך: צעירים חרדים שזומנו ללשכת הגיוס ולא הגיעו, מועברים להמשך טיפול במסגרתו הם מוזהרים בשיחות טלפון כי בשל אי התייצבותם לאחר זימון שני שנשלח אליהם, הם עומדים בפני צו מעצר, איסור יציאה מהארץ והגבלות נוספות

צעירים חרדים שקיבלו צו התייצבות בלשכת הגיוס ולא הגיעו, קיבלו היום (רביעי) שיחות אזהרה בהן נאמר להם כי אם לא יגיעו ללשכות בתוך 48 שעות, הם עלולים לקבל צו מעצר.

לפי דיווח של שילה פריד ב-ynet, בימים האחרונים דווח על כמה ניסיונות להתקשר לצעירים חרדים ולשכנעם להתגייס, אך לראשונה עושה הצבא שימוש באפשרות של עיצומים והליכים פליליים נגד מי שלא ייענה לצו.

אחד מהם,  חרדי עובד שקיבל פטור בתור מי ש’תורתו אומנותו’, בעקבות לימודיו בישיבה שעות בודדות בשבוע, סיפר ל-ynet: “התקשרו אליי ממנהלת החרדים, אמרו לי שהיו שני צווים שלא התייצבתי אליהם. אמרתי להם שכמו שלהם יש מפקד שאומר להם מה לעשות, המפקד שלי זה הרב, והוא אמר לי לא להתגייס. הם אמרו לי שאני צריך להתייצב בתוך 48 שעות או שייצא נגדי צו מעצר”.

צעיר נוסף בשם יאיר סיפר: “התקשרו אליי ממנהלת החרדים בצבא, אמרו לי שיש לי 48 שעות להתייצב, ואם לא, ייפתחו נגדי הליכים”. לדבריו, “חברי הכנסת החרדים לא עוזרים לנו, גם בוועד הישיבות לא נותנים לנו מענה”.

בחודשים האחרונים הוציא צה”ל יותר מאלף צווים ראשונים לצעירים חרדים במסגרת המאמץ להרחיב את שורות הגיוס, אלא שרק כ-70 צעירים התייצבו בלשכות הגיוס.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “מיועדים לשירות ביטחון אשר זומנו לגיוס ולא התייצבו מבצעים עבירה של היעדר מן השירות שלא ברשות, יוכרזו כמשתמטים והם חשופים להליכי אכיפה בהתאם לדין”.

יש לציין כי במסגרת הליך האכיפה מלש”ב עלול להיעצר, וייתכן שתעוכב יציאתו מהארץ.

גורם בכיר במפלגות החרדיות אמר: “הכול תלוי ברצונו של שר הביטחון יואב גלנט, שיכול לעצור את הפארסה הזו בכל רגע. הליכוד והעומד בראשו אינם יכולים להתחמק ולהתנער מאחריות, בטענה שזה לא נוגע להם. בסופו של דבר, הם יישאו בתוצאות של המהלך, על כל השלכותיו”.