השיגור מלבנון לת”א: למה טיל אחד מפעיל כל כך הרבה אזעקות?

חרדים 10
|
כ"ב אלול התשפ"ד / 25.09.2024 11:04
שיגור בודד של טיל קרקע-קרקע מלבנון הפעיל התרעות בכל אזור השרון וברחבי גוש דן • ראש מערך ההגנה האווירית לשעבר מסביר מה הסיבה

שיגור בודד של טיל קרקע-קרקע הבוקר (רביעי) מלבנון, הפעיל אזעקות בכל אזור השרון וברחבי גוש דן.

למה, בעצם כל כך הרבה אזעקות?

ראש מערך ההגנה האווירית לשעבר, תת אלוף (במיל’) אילן ביטון, הסביר ב’כאן חדשות’ את הסיבה: “כתוצאה מאי הוודאות ומהסיכון של שברי יירוט, ייתכן מצב שבו תישמע התרעה לאזור מרוחק יותר”.

לדבריו, לאורך נתיב הטיסה של הטיל מערכות היירוט מסמנות טווח “אי וודאות”, שבתוכו הטיל אמור ליפול: “לכן יש מרחבים לאורך נתיב הטיסה שבהם תישמע התרעה לאזור מרוחק יותר, והיירוט בוצע קודם. גם כתוצאה מאי הוודאות וגם מהסיכון של שברי יירוט”.

מערכות ההגנה פועלות בשכבות וטווחים שונים. המערכת קצרת הטווח היא כיפת ברזל, מעליה קלע דוד, ומעליהן יש את חץ 2 ו-3: “המערכת הראשונה שתפתח ביירוט היא זו שתזהה אותו קודם, אבל מערכות נוספות יכולות להצטרף. המערכות הללו יודעות לייצר מספר הזדמנויות יירוט”.

ביטון הסביר: “טיל קרקע-קרקע, כשהוא עושה מסלול בליסטי, לרוב מטפס לרבע מטווח הגובה המקסימלי שלו. כשהוא מתחיל לרדת, יש מספר הזדמנויות יירוט. המערכת אינה הרמטית, זו לא סיסמה. כאן יש להעריך שאחוז הזליגה יהיה גבוה יותר, ולכן יש משמעות רבה להתנהגות נכונה”.

מערכת קלע דוד שיירטה את הטיל, נושאת טיל שיכול להגיע למהירות של 9,000 קמ”ש ומסוגלת ליירט טילים לטווח בינוני וארוך, טילי שיוט, רקטות כבדות ועוד.

העלות המוערכת של כל יירוט באמצעות קלע דוד נאמדת ב-700 אלף דולרים.

פיקוד העורף הודיע כי הטיל ששוגר מלבנון נפל בעומק הים מול חופי הרצליה תל אביב, והגדלת טווח ההתרעה, הוא שגרם להפעלת האזעקות בכל אזור השרון וברחבי גוש דן.

שעה קלה לאחר השיגורים, בסגירת מעגל מהירה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המשגר ממנו זוהה שיגור טיל הקרקע-קרקע ששוגר לעבר מרחב גוש דן הבוקר במרחב נפח’יה בלבנון.