בשורה לעשרות אלפי משפחות חרדיות: תווי המזון עומדים לחזור

בעקבות עתירות הודיעה המדינה לבג"ץ: כרטיסי המזון יחולקו ב-2024 לפי קריטריונים שוויוניים ומ-2025 הסיוע יינתן רק דרך משרד הרווחה בלבד • עומדים  לחלוקה: 390 מיליון שקל • 'אשל חב"ד', מפעילת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי: מספר המשפחות במיזם יעלה מ-26 אלף ל-47 אלף
חרדים 10
כ"א אלול התשפ"ד / 24.09.2024 11:01

בשורה לעשרות אלפי משפחות חרדיות  נזקקות: פרקליטות המדינה הודיעה לבג”ץ, בתשובה לעתירות שהוגשו, כי כרטיסי המזון יחולקו בשנת 2024 לפי קריטריונים שוויוניים – והחל משנת 2025 לא יחולקו כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים לפי קריטריונים של ארנונה, אלא כל המיזמים של ביטחון תזונתי ירוכזו במשרד הרווחה ויחולקו על פי מבחנים רלבנטיים לביטחון תזונתי.

השופט עוזי פוגלמן, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, קבע בהחלטה לאחר הגשת תשובת המדינה, כי תגובת העותרות תימסר עד ליום 29.9.2024.

המשמעות היא, כי במידה והעותרות יסכימו עם המתווה, תווי המזון ייצאו  שוב לדרך לקראת החגים – ויסייעו לעשרות אלפי משפחות נזקקות.

לפי דיווח של שחר אילן ב’כלכליסט’, בשלב זה עומדים לחלוקה 390 מיליון שקל, מהם 300 מיליון שקל מתקציב 2024 ו-90 מיליון שקל שנשארו מהשנה שעברה.

“המשמעות היא”,  אומר גורם המעורה בפרטים, “שיש 300 מיליון שקל לחלוקה בחודשים הקרובים על ידי זכייני משרד הפנים, בהתאם לקריטריונים הישנים, עם תיקון קל למקבלי הבטחת הכנסה – ולכן על מקבלי הסיוע לשמור על הכרטיסים הישנים”.  הגורם מדגיש, כי כל זאת מעבר להגדלת המיזם של משרד הרווחה.

אחת הטענות של העותרות – התנועה לאיכות השלטון ועמותת חדו”ש  – נגד חלוקת כרטיסי המזון ב-2023 היתה שמקבלי קצבאות ביטוח לאומי, שצורפו למקבלי כרטיסי מזון, קיבלו ללא כל הצדקה עניינית רק מחצית מהסיוע שניתן לזכאים אחרים וזאת, כך לטענת העותרות,  כדי לשמר את ההטבות לחרדים.

לפי הדיווח, ועדת המנכ”לים בראשות מנכ”ל משרד הפנים רונן פרץ המליצה שהסכום שנשאר מ-2023 ייועד בראש ובראשונה להשלמת הסיוע למקבלי הקצבאות של הביטוח הלאומי. שאר הסכום יחולק באופן שוויוני.

מתוך 300 מיליון השקלים של 2024 יועברו 90 מיליון שקל למיזם הבטחון התזונתי של משרד הפנים, מה שיגדיל את היקפו בשנה הקרוב מ-26 אלף איש ל-47 אלף. 60 מיליון שקל יוקדשו להגדלת המיזם לכלל האוכלוסיה ועוד 30 מיליון שקל ימוקדו באוכלוסייה הערבית, שקופחה במיוחד בחלוקת כרטיסי המזון. יתר הסכום, 210 מיליון שקל, יחולק באופן שוויוני כאשר זכאי הקצבאות מהביטוח הלאומי יקבלו קצבאות שוות לכל היתר.

החל מ-2025 ירוכזו כלל הפרויקטים למתן סיוע בתחום הביטחון התזונתי במשרד הרווחה, תוך הבהרה של משרד הרווחה כי לא ישתמש במבחני ההכנסה לארנונה שגרמו להעדפה של אוכלוסייה החרדית.

שר הפנים משה ארבל הודיע על אימוץ המסקנות. יו”ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי פרופ’ רוני סטריאר שהיה מבקר חריף של הכרטיסים, ברך גם הוא על ההמלצות.

על רקע זה מבקשת הפרקליטות מבג”ץ להסיר את צו הביניים המונע את חלוקת הכספים.

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון עו”ד אריאל ברזילי אמר ל’כלכליסט’: “טוב שהמדינה הבינה שאין מקום להשתמש באוכלוסייה החלשה ביותר של נזקקי הביטחון התזונתי ככסות לחלוקת תקציבים בלתי הגונה שנתפרה למידותיה של אוכלוסיית מקורבים למפלגה פוליטית”.\

סמנכ”לית חדו”ש עו”ד יפעת סולל אמרה ל’כלכליסט’: “משמח מאד שהממשלה החליטה סוף סוף לקבוע קריטריונים שוויוניים לחלוקת התקציב שיועד לקידום הביטחון התזונתי. עצוב שנדרשה התערבות בג”ץ. נקווה שאריה דרעי יפעל להעברת תקציב הולם לקידום הביטחון התזונתי גם ב-2025, למרות שלא יוכל להעבירו למקורבים בלבד”.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, 31% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. ש”ס קיבלה במסגרת הכספים הקואליציוניים לשנים 2024-2023 סכום של מיליארד שקל לחלוקה בכרטיסי מזון, והתכוונה לחלק אותם בעיקר לפי קריטריון של הנחה של 70% בארנונה, שמעניק עדיפות ברורה למשפחות אברכים.

לפי ‘כלכליסט’, כדי לאפשר את החלוקה, שלטענת העותרים היא מפלה, חולקו הכרטיסים באמצעות משרד הפנים ולא באמצעות המשרד המקצועי שהוא משרד הרווחה, אף שש”ס שולטת בשניהם.

עמותת אשל חב”ד, מפעילת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי,  נמסר לחרדים 10: “אשל חב”ד מברכת בכל פה על המלצות ועדת המנכ”לים לעניין מתן סיוע תווי מזון, ומודה למנכ”לי משרדי הפנים, האוצר, הרווחה והביטחון החברתי שהשכילו ליצור מתווה ראוי שיאזן בין הצרכים השונים ויאפשר את מתן הסיוע באופן מיטבי, יעיל ומהיר. המלצות צוות המנכ”לים מצביעות על יעילותו האפקטיבית של המיזם וקוראות להרחיבו בשיעור ניכר לטובת אלפי משפחות נזקקות ורווחתן”.

לפי ‘אשל חב”ד”, “יישום ההמלצות יגדיל את מספר המשפחות המשתתפות במיזם מ-26 אלף ל-47 אלף.

“באשל חב”ד מעלים על נס את פועלו של יו”ר ש”ס, ח”כ אריה דרעי, שמאז המשבר הכלכלי שפקד את ישראל בפרוץ נגיף הקורונה ועד עצם היום הזה, הציב בראש מעייניו את הושטת הסיוע לביטחון תזונתי עבור כלל תושבי המדינה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות