מציל חיים: יש לכם ממ״ד בבית או מקלט? זה מה שאתם חייבים לדעת

שלמה ודינה מואס מהיישוב מורשת סיפרו ללוחמי פיקוד העורף איך הקפדה על ההנחיות פיקוד העורף הצילה את חייהם • ומה עושים כשהילדים הקטנים פוחדים מקול האזעקה?
חיים טוויל
כ"א אלול התשפ"ד / 24.09.2024 00:17

״ביומיים האחרונים, כמו לאורך כל המערכה האחרונה, ראינו פעמים רבות כיצד הנחיות פיקוד העורף מצילות חיים”, אומר מסביר פיקוד העורף, רס”ן (מיל’) יצחק טסלר.

“ממש היום בוצע ירי לעבר היישוב גבעת אלה. בני המשפחה נכנסו לממ״ד בזמן, נעלו את החלון והדלת בצורה הרמטית ולכן למרות שטיל פגע במרחק של 30 ס״מ מהמקום, בני המשפחה לא נפגעו״.

במקרה נוסף, ביישוב מורשת, שלמה ודינה מואס סיפרו ללוחמי פיקוד העורף איך הקפדה על ההנחיות פיקוד העורף הצילה את חייהם.

“חשוב להיות מוכנים למעבר מהיר משגרת מלחמה למצב שבו יש אזעקה וחייבים להיכנס למרחב מוגן בתוך זמן ההתגוננות״, אומר מסביר פיקוד העורף. ״צריך לזכור כי שינוי במדיניות יכול להגיע ללא התראה מוקדמת, כפי שראינו אתמול לפנות בוקר, כאשר בוטלו הלימודים מקו חיפה וצפונה”.

האם יש אפשרות להסלמה במצב, או המשך של ההנחיות הקיימות?

טסלר: “אנחנו מכנים את המצב ככזה שמצריך מעבר מהיר מ-0 ל-100. כלומר, התרעות יכולות להתקבל גם באזורים נוספים שאין לגביהם מגבלות במדיניות. אכן ייתכן ונראה בימים הקרובים הרחבה של מעגל הירי אל אזורים נוספים, לכן חשוב שעל כל אחד, ובמיוחד במשפחות ברוכות ילדים, לוודא שכל בני המשפחה, כולל הילדים הקטנים, יידעו מה עליהם לעשות כשיש התרעה”.

מה עושים כשהילדים הקטנים פוחדים מקול האזעקה?

טסלר: “צריך להסביר לילדים שהאזעקה היא כמו קול השופר שנועד להתריע ולהכין אותנו. כששומעים שופר צריכים להתכונן לראש השנה ויום כיפור וההתרעה של פיקוד העורף נועדה לאפשר לנו להציל חיים ולקיים את ‘ונשמרתם מאוד לנפשותיכם’.

“ראינו ביומיים האחרונים מקרים רבים בהם אזרחים נחבלו בדרך למרחב המוגן, לכן חשוב להדגיש במיוחד לילדים, וגם לקרובי המשפחה המבוגרים, כי בעת קבלת התרעה יש להימנע מריצה אל המרחב המוגן. פרק הזמן העומד לרשותנו מאפשר להיכנס למרחב המוגן במהירות ובזהירות”.

בפיקוד העורף מדגישים כי אם יש לכם ממ״ד בבית או מקלט משותף, עכשיו זהו הזמן לסגור את חלון הפלדה. כך נבטיח הגנה מירבית מפני רסיסים והדף.

במקרה והחלונות והדלתות לא סגורים ונעולים בצורה הרמטית, עלולה להיות זליגה של הדף פנימה, דבר שיכול ח”ו לגרום לפגיעה בנפש. יצוין, כי אם מותקן בממ”ד חלון הזזה מזכוכית (דו-כנפי) יש להסירו ולהוציא אותו אל מחוץ למרחב המוגן עד לתום המערכה. כמו כן בכל פעם שאנו נכנסים לממ״ד בעת קבלת התרעה, יש לוודא שדלת הממ״ד סגורה בצורה הרמטית, בעזרת הרמת הידית, כדי למנוע כניסה של הדף לתוך המרחב המוגן.

טסלר: “מי שאין בקרבתו ממ”ד, ממ”ק, או מקלט, צריך לבחור כמרחב מוגן מקום טוב באמצע חדר מדרגות פנימי או באמצע חלל פנימי במבנה כך שתהיו מוקפים בכמה שיותר קירות, ובכמה שפחות חלונות ופתחים. מי שלא יודעים איך לאתר את המרחב המוגן, יכולים להתקשר לשלוחה מספר 6 במוקד 104 של פיקוד העורף. מדובר בשלוחה ייעודית למגזר הדתי והחרדי ושם ניתן לקבל מידע והדרכה״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות