מלחמה בהון השחור: בנק ישראל יבטל את השטר של 200 שקלים?

חרדים 10
|
כ' אלול התשפ"ד / 23.09.2024 19:54
בנק ישראל מתייחס לראשונה לדיווחים כי השטר של 200 שקל, בדרך להעלם מהארנקים – במטרה להילחם בהון השחור: “עד כה, לא הוצג צידוק מקצועי מבוסס דיו לביטול שטר כזה או אחר”

האם השטרות של 200 שקלים יבוטלו וייעלמו מהארנקים?

אחרי שראש הממשלה הנחה לקדם את ביטול השטר בהקדם, בהתאם להמלצת צוות מקצועי, בבנק ישראל ציינו היום (שני)  כי הסמכות לביטול שטרות מצויה בידי הנגיד בלבד.

לפני מספר ימים דווח כי בנק ישראל ומשרד האוצר בוחנים הצעה שקיבלו משורת מומחים, הממליצים לנקוט בצעד החריג במטרה להילחם בהון השחור ובארגוני פשיעה בישראל.

אלא שבנק ישראל הודיע היום: “בנק ישראל יציג את עמדתו המקצועית בנוגע למהלך כזה, ככל שיעלה לדיון. הסמכות לביטול שטרות על פי חוק הינה של הנגיד. עד כה, לא הוצג צידוק מקצועי מבוסס דיו לביטול שטר כזה או אחר”.

ההצעה לבטל את השטר נולדה מכיוון ששטרות ה-200 שקלים הם הדרך העיקרית של מעלימי מס לצבור הון שחור – ולכן הגה צוות מיוחד של תשעה כלכלנים, שהגישו המלצות שונות במסגרת המלחמה בהון השחור, את הרעיון לבטל את השטר.

במשרד האוצר ובעיקר ברשות המיסים טוענים שחלק ניכר מיותר מחצי מיליארד השטרות של 200 השקלים משמשים ארגוני הפשע ומשתמטים מתשלומי מיסים, ומהווים חלק משמעותי מההון השחור בישראל.

באוצר ממליצים לבטל את השטרות ולהקשות בכך על מעלימי המס, לצד צעד שכבר בוצע של הפחתת הסכום המותר לתשלום בעסקה במזומן מ-11,000 שקל ל-6,000 שקל ולקראת הפעלת תוכנית לגילוי מרצון של מעלימי מס, שהווידוי שלהם ביוזמתם ימנע נקיטת הליכים פליליים נגדם.

אם אכן יוחלט על ביטול השטר, ייאלצו האזרחים להגיע לבנק במטרה להחליף את השטרות שברשותם, או להפקידם בחשבון.

לפי הערכות, כבר בעשור הקרוב ייעלם המזומן מהמשק בישראל והתשלום ייעשה באשראי או באפליקציות התשלום באמצעות הסלולרי.

יצוין, כי בסין כבר בוטל השימוש במזומן בקרב המקומיים כמעט לחלוטין.