לראשונה: חיילים יהודים הלוחמים בחזית באוקראינה יתקעו בשופר

נתן פרל
|
כ' אלול התשפ"ד / 23.09.2024 09:45
מתנדבים של ‘פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ הגיעו אל הבסיסים המרכזיים בחזית הנמתחת על פני למעלה מ-1,000 קילומטרים, והביאו לחיילים ערכות חג הכוללות מחזורי תפילה מתורגמים לאוקראינית, כיפות, תהילים-כיס, דבש, נרות שבת, חוברות הסבר ועוד

חודש החגים השלישי בצל המלחמה הקשה באוקראינה מוצא את יהודי המדינה מתמודדים עם בעיות חשמל קשות, בעיות תברואה וגיוס מאסיבי – כולל של יהודי המדינה – לצבא האוקראיני, בשל החרפת הלחימה העזה בכל הגזרות.

בשל כך החליטו ב’פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ (FJCU) להביא את החג ומצוותיו גם לאלפי החיילים היהודים הנמצאים בחזית.

במסגרת זו סבבו בשבועיים האחרונים מתנדבים של הפדרציה בבסיסים מרכזיים בחזית הארוכה הנמתחת על פני למעלה מ-1,000 קילומטרים, והביאו לחיילים במקום ערכות חג מיוחדות, הכוללות מחזורי תפילה מקוצרים מתורגמים לאוקראינית, כיפה מדוגמת, תהילים-כיס באוקראינית, דבש, נרות שבת, חוברות הסבר על החגים ומשמעותם, מגנט לוח שנה עברי-לועזי, מגנט לזמני הדלקת נרות, שימורים, ערכות ניקיון וטיפוח ותיק קניות למשפחה.

הפעם גם חולקו 35 שופרות באותן נקודות, כאשר מתנדבי ה’פדרציה’ לימדו בכל בסיס חייל יהודי שהתנדב –  כיצד לתקוע בשופר עבור כלל החיילים היהודים המוצבים במקום. בראש השנה הזה יישמע לראשונה קול השופר גם בחזית.

ר’ יעקב סיניאקוב, האחראי על הפעילות עם החיילים היהודים שגויסו לצבא, שניהל את המיזם בפועל אומר: “ההתרגשות של החיילים מהמיזם היתה מיוחדת במינה. הם הבינו שאנו לא שוכחים אותם ושבכל מקום הם יכולים לקיים את מצוות דתם ולזכור את יהדותם”.

במקביל, כמו בחודשי תשרי בשני העשורים האחרונים, ובפרט מאז פרוץ המלחמה, שיגרה הפדרציה ערכות חג, בדוגמת אלו שנשלחו לחיילים בחזית, ל-51,000 בתי אב יהודים בכל רחבי המדינה. הערכות מחולקות בשיתוף פעולה עם שלוחי חב”ד המסורים המוצבים ב-30 ערים באוקראינה והם גם מסייעים בחלוקתם בערים קטנות יותר ובסך הכל ב-169 קהילות יהודיות במדינת הענק.

יו”ר ה’פדרציה’, הרב מאיר סטמבלר: “נוסף לחלוקת הערכות, בראש השנה הקרוב כמו בכל שנה מאז נפילת הקומוניזם ימלאו בתי הכנסת באוקראינה באלפים רבים של יהודים שיבואו לעשות את תפילות ראש השנה בבתי הכנסת, ואלפים רבים נוספים ישתתפו גם בסעודות החג, כששלוחי חב”ד והפדרציה דואגים גם לכך. אנו מתפללים מעומק לב כי ‘תכלה שנה וקללותיה, ותחל שנה וברכותיה’. שנה חדשה משופעת בברכות, בשלום, בבריאות ובשפע, ובעיקר – בגאולה האמתית והשלימה”.