“השופטת נקמנית”: 45 ימי מאסר לשפי פז בשל מאבקה נגד מסתננים

בית המשפט גזר על פעילת השכונות 45 ימי מאסר, לאחר שהורשעה בעבירות הקשורות למאבקה נגד מסתננים • הצהירה: "אלך לכלא בראש מורם בידיעה שמאות אלפים עומדים לצידי" • בן גביר: "בית המשפט עושה איפה ואיפה: מחמיר בענישה כאשר מדובר בפעילי ימין ומקל בענישה כשמדובר בפעילי שמאל"
חיים טוויל
כ' אלול התשפ"ד / 23.09.2024 09:49

בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (שני) 45 ימי מאסר בפועל על פעילת השכונות שפי פז, לאחר שהורשעה בשורת עבירות הקשורות למאבקה נגד מסתננים בדרום תל אביב.

פז, אשר הובילה את המחאה נגד המסתננים באזור במשך שנים, התמודדה עם כתב אישום שכלל בתחילה 14 סעיפי אישום, אך בהמשך נותרו בו 6 אישומים בלבד.

במקביל, דורון אברהמי, אשר היה שותף למחאה ולפעולות, נידון לעונש של מאסר על תנאי.

פז ואברהמי, שהפכו לסמל של המאבק החברתי בשכונות דרום תל אביב, לא הביעו חרטה במהלך הדיון בבית המשפט. בדבריהם הדגישו כי הם לא מתחרטים על מעשיהם במסגרת המאבק להוצאת המסתננים משכונות דרום תל אביב, ואף הוסיפו כי הם מצטערים רק על כך שלא עשו יותר.

תגובתה של שפי פז לאחר גזר הדין: “בדרך לבית המשפט שאלתי את עצמי האם אחרי שסימנו אותנו כאויבי הציבור, בזמן שברחובות משתוללת מחאה חסרת מעצורים בחסות היועמ”שית ובשכונות הדרום מתחולל מרחץ דמים בקרב האריתראים, השופטת תתעשת ותרד מהסולם או שמא תבחר לנהוג בנקמנות ולהבהיר מה קורה למי שמעז להחציף פנים?

“היא בחרה בנקמנות. היא בחרה לשלוח אישה בת 72 למאסר על עבירות שמבוצעות יום יום בידי אנשים ‘אחרים’. אולי בגלל הסירוב להפנים שכללי המשחק משתנים. אולי מתוך התחפרות ונתק מוחלט ממה שקורה מחוץ לקירות הבטון של בית המשפט. אולי כקרב מאסף בהגנה על כבודה האבוד של מערכת המשפט. אולי מתוך כניעה לתפיסה הפרוגרסיבית שרואה בהתנגדות להגירה פשע נגד האנושות. ואולי מפני שקראנו תיגר על סמכותה וסירבנו לכוף את הראש.

“כך או כך, לשלול את חירותי בגלל ‘עבריינות אידאולוגית’ – שמתמצה על פי כתב האישום בהשחתת פני מקרקעין, תיעוד מסיגי גבול והתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור – כאשר בפועל מדובר במאבק לא אלים ומאופק מאוד נגד השתלטות הרסנית, עוינת ועבריינית של גנבי גבול על שכונות דרום תל אביב, זה פשע בפני עצמו. אבל כבר אמר החכם באדם בספר קהלת כי ‘מקום המשפט שמה הרשע’.

“כבר שנים אנחנו מנהלים מאבק בלתי מתפשר נגד אכיפה בררנית. שלוש פעמים הגשנו בקשות להגנה מן הצדק ושלוש פעמים נדחינו באמתלות שונות. קיימנו הפגנות מול בית המשפט. סירבנו להגיע לדיונים במחיר של צווי הבאה. הסברנו לשופטים שוב ושוב שלא מתקבל על הדעת לקיים שתי מערכות שונות של אכיפת חוק שבאחת מהן הפרת הסדר הציבורי חוסה תחת הגנת היועצת המשפטית לממשלה ובשנייה הפרת הסדר הציבורי היא עבירה שדינה מאסר. והיום התבשרנו שהאוליגרכיה המשפטית שוב מצופפת שורות נגד הציבור שהעז לדרוש רפורמה.

“האם בית המשפט קבע היום תקדים? האם מערכת אכיפת החוק תכיר מעכשיו בחובתה להגיש כתבי אישום, להרשיע ולשלוח למאסר כל פעיל מחאה שמורח כתובת על הכביש? ברור שלא.

“אבל בינתיים אני מסרבת להמיר את עונש המאסר בעבודות שירות. אנחנו נערער על גזר הדין, ואם אצטרך, אלך לכלא בראש מורם בידיעה שמאות אלפי אנשים עומדים לצידי. בית המשפט חייב להבין שאם בחר לגזור עלי מאסר בגלל עבירות שנעשות בקפלן בשגרה, אני לא אאפשר לו לברוח מאחריות על ידי המתקת המאסר בעבודות שירות. אם אכיפה בררנית, אז מהמקפצה עד הסוף.”

דורון אברהמי: “בית המשפט הוציא את הדברים מפרופורציה. גזרו עלינו עונשים חמורים. השאלה הכי פשוטה שלי הייתה לגבי השופטת – האם לאור העבירות שעברתי, עבירות שעלולות להפר את שלום הציבור, אני יכול ללכת להפגין מחר או מחרתיים עם החברים שלי בקפלן? לא קיבלתי תשובה על זה. זו השאלה הכי מהותית בעיניי”.

עו״ד איתמר ברקאי, המייצג את פז ואברהמי: “יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית! אכיפה בררנית על סטרואידים. מה שמותר ל”אליטה”, שבמשך שנתיים צובעת/מרססת בספריי מקרקעין, שורפת כבישים, חוסמת את המדינה, מפרה את הסדר הציבורי ופוגעת בציבור הרחב תוך שזוכה להגנת היועמ”שית באצטלה של “אין מחאה אפקטיבית ללא הפרעה לסדר הציבורי”, אסור למי שאינו בצד “הנכון” פוליטית, גם אם הוא מוחה על עוולותיה של המערכת כלפיו במשך כשני עשורים!

“אנחנו נלמד את גזר הדין ונימוקיו, ונגיש ערעור”.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: ״בית המשפט עושה איפה ואיפה: מחמיר בענישה כאשר מדובר בפעילי ימין ומקל בענישה כאשר מדובר בפעילי שמאל. אני מחזק את שפי פז במאבקה לגירוש המסתננים הבלתי חוקיים שמטילים אימה בשכונות דרום ת״א. המאבק של שפי, הוא המאבק של כולנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות