חריג: ההתנגדות הישראלית הרשמית לחקירות בבית הדין בהאג

ברקע האפשרות להוצאת צווי מעצר נגד רה"מ ושר הביטחון, בישראל טענו כי לבית הדין אין סמכות לעסוק בנושא וכי לא ניתנה למדינה הזדמנות אמיתית לקיים הליכי חקירה פנימיים
חרדים 10
י"ז אלול התשפ"ד / 20.09.2024 14:32

תמר אלמוג מדווחת ב’כאן חדשות’ כי בישראל יזמו היום (שישי) שני הליכים בבית הדין הפלילי הבין לאומי בתיק שבמסגרתו ביקש התובע הראשי צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

ההליך הראשון עוסק בטענת חוסר סמכות. ישראל קראה לבית הדין שלא להתקדם עם התיק וצווי המעצר בלי הכרעה עקרונית בשאלת סמכותו. בעבר, שורה של מדינות וגופים תמכו בעמדת ישראל כי לבית הדין אין סמכות בעניין זה.

ההליך השני עוסק בטענה נגד האופן בו התובע הראשי פעל, כאשר לא פרסם הודעה שנתנה הזדמנות אמיתית למדינת ישראל לקיים הליכי חקירה פנימיים. בעניין הזה, העיקרון שישראל טוענת לפיו הוא עקרון המשלימות: אם מדינה בודקת את עצמה באופן עצמאי ולא פוליטי, ערכאות בין לאומיות לא אמורות להתערב.

טענה מרכזית של ישראל בעניין הזה היא ש-7 באוקטובר פתח למעשה “תיק חדש” והוא לא יכול להסתמך על התיק הקודם שנפתח לפני כמה שנים ב”עניין פלסטין”, כלשונו בבית הדין, שעסק בעיקר בענייני יהודה ושומרון ופחות בענייני עזה.

לפני עשרה ימים ביקש תובע בית הדין הפלילי, קארים חאן, להאיץ את צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. במקביל, ביקש התובע להאיץ גם את הוצאת צו נגד מנהיג חמאס, יחיא סינוואר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות