העתיד כאן: נסעתם כבר עם אוטובוס אוטונומי בכבישי ישראל?

חרדים 10
|
ט"ז אלול התשפ"ד / 19.09.2024 15:49
צעד נוסף במהפכת הרכב האוטונומי בישראל • לראשונה בישראל: משרד התחבורה העניק היתר להפעלת אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי בקו סדיר

היסטוריה. נהריה תהיה העיר הראשונה בישראל, שבה יופעלו אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בקו עירוני סדיר. זאת, במסגרת תכניתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא”ל (במיל’) מירי רגב לקידום מיזמים חדשניים בתחום התחבורה החכמה.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישר לחברת אימג’רי הישראלית לצאת לניסוי ראשון מסוגו בישראל של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי. זאת, במסגרת מיזם פורץ דרך, המשותף למשרד התחבורה ו-רשות החדשנות. הניסוי נערך בשיתוף חברת נתיב אקספרס, המפעילה קווי תחבורה ציבורית בצפון הארץ.

הוועדה המקצועית לאישור ניסויים בכבישים ציבוריים של משרד התחבורה אישרה את תחילת הניסוי הראשון של אוטובוס אוטונומי בכבישי ישראל. מדובר באבן דרך משמעותית ברמה עולמית, כאשר אוטובוס אוטונומי ייסע לראשונה בכביש ציבורי. בשלב הראשון עם נוכחות נהג בטיחות מלווה, שיוודא את תקינות התפקוד של המערכת האוטונומית. בשלב הראשון הניסוי יבוצע ללא נוסעים. בשלב מתקדם של הניסוי, יתאפשר לחברה להפעיל את הקו בנסיעה אוטונומית מלאה, עם נוסעים וללא נהג מלווה.

הניסוי, הנערך באמצעות חברת נתיבי איילון, החל בימים אלה בקו 5 של חברת נתיב אקספרס בנהריה. מדובר במסלול של כשמונה קילומטרים, המתחיל ומסתיים בתחנת “קניון נהריה”. מסלול הקו עובר באזור מרכזי של העיר עם כיכרות רבות, הולכי רגל וכלי רכב הנוסעים בעיר.

האוטובוס האוטונומי מכיל עד 32 נוסעים וכולל רמפה חשמלית להעלאת נוסעים עם כיסא גלגלים. הניסוי יכלול התנסות בנהיגה במצבי דרך שונים, תנאי ראות ומזגי אוויר שונים, והתמודדות עם אירועים לא צפויים בדרך. האוטובוס החשמלי מסוגל לנסוע עד 200 קילומטרים בהטענה אחת.

התחבורה הציבורית היא יעד מועדף על מפתחי תחבורה אוטונומית, מכיוון שהיא נעה במסלולים קבועים ובסביבה גיאוגרפית מוגדרת. בעוד חברות רבות בארץ ובעולם עוסקות בפיתוח רכב אוטונומי פרטי, כלי הרכב האוטונומיים הראשונים שאושרו לתנועה בכביש היו דווקא מוניות (“רובוטקסי”) אשר כבר פועלות בשנים האחרונות במספר ערים בארה”ב ובסין. השלב הבא יהיה ככל הנראה אוטובוסים אוטונומיים, אשר נעים במסלול קבוע ולעתים בלעדי.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא”ל (במיל’) מירי רגב: “ישראל ניצבת בחזית הפיתוח העולמי בטכנולוגיות רכב ותחבורה. משרד התחבורה משקיע משאבים רבים על מנת להבטיח את המשך הובלת הענף, הרושם בשנים האחרונות התקדמות מואצת והישגים מרשימים. משרדנו הפך להיות חממה לחברות טכנולוגיה והייטק ישראליות לצד חברות מהעולם, בתחומי התחבורה החכמה, המשדרגות את חווית הנסיעה, מסייעות להורדת הגודש בכבישים ומעל הכל תורמות משמעותית לבטיחות בדרכים ולשמירה על חיי אדם. משרד התחבורה ימשיך להיות חוד החנית של הטמעת חדשנות וטכנולוגיות מתקדמות, בכל ענף התחבורה בישראל”.

מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “משרד התחבורה מוביל פיתוח חדשני ופורץ דרך של אוטובוס אוטונומי, המתקדם בימים אלה לשלב מעשי של פיילוט, בתנאי דרך אמיתיים. בהנחיית השרה רגב, אנו מקדמים מהלכי רגולציה ותקינה, שיאפשרו לנו להיות מהמדינות הראשונות בעולם אשר ישלבו אוטובוסים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית שלהן. אין ספק כי רכב אוטונומי יוכל לענות על צרכי התחבורה הציבורית באופן אמין, יעיל ובטוח לא פחות, ואף יותר, מאשר עם נהג אנושי. זה העתיד – ואנחנו אלה שמובילים אותו”.

מנכ”ל רשות החדשנות, דרור בין:”ניסוי האוטובוס האוטונומי הראשון בכביש ציבורי מסמן פריצת דרך היסטורית, שמביאה את ישראל לחזית העולמית של תחבורה חכמה ובטוחה. הפיתוחים הישראליים לא רק משפרים את חוויית הנסיעה, אלא מהווים תשתית לצמצום גודש התנועה והגברת הבטיחות בדרכים. האתגר הבא להפוך את החזון למציאות מלאה, שבה האוטובוסים האוטונומיים יתפקדו בצורה מוחלטת: מגביית תשלום אוטומטית ועד פתרונות מותאמים לבעלי מוגבלויות. מה שהיה אתמול מדע בדיוני, הופך היום למציאות בכבישי ישראל”.