החוקרים מסבירים: אלו המשמעויות הדרמטיות של “מתקפת הביפרים”

"מתקפת הביפרים" מהווה אירוע משמעותי ביחסי ישראל-חיזבאללה. ההתפתחויות בימים הקרובים עשויות להכריע האם מדובר במכת אזהרה או בתחילתה של מערכה רחבה יותר
חרדים 10
ט"ז אלול התשפ"ד / 19.09.2024 13:40

השבוע, התרחש אירוע חסר תקדים בלבנון ובסוריה: אלפי מכשירי ביפר (זימוניות) בשימוש פעילי חיזבאללה התפוצצו בו-זמנית, גורמים לנזק משמעותי לארגון הטרור.

על פי הדיווחים, למעלה מ-10 פעילי חיזבאללה נהרגו ובין 3,000 ל-4,000 נפצעו, מתוכם מאות במצב קשה. הפיצוצים התרחשו במוקדי פעילות מרכזיים של חיזבאללה בלבנון ובסוריה, כולל דרום לבנון, ביירות, צ’אחיה, בקאע, דמשק, וערים נוספות.

מחקר של יעקב לאפין וטל בארי ממכון עלמא, מעלה משמעויות טקטיות ואסטרטגיות של הפיצוצים:

1. שאלת התזמון והכוונה:
מומחי מכון עלמא מעלים את השאלה האם מדובר בפעולה מתוזמנת ומתוכננת שנועדה להוות מסר אזהרה ותצוגת יכולת מצד ישראל, או שמא זוהי מכת פתיחה למלחמה כוללת מול חיזבאללה. העובדה שלא היו פעולות המשך מיידיות מרמזת שככל הנראה לא מדובר במכת פתיחה למלחמה.

2. השוואה היסטורית:
פיצל אלקאסם, עיתונאי סורי-דרוזי בעל השפעה, השווה את האירוע לתקיפת חיל האוויר הישראלי כנגד חיל האוויר המצרי במכת הפתיחה של מלחמת ששת הימים ב-1967.

3. שיבוש היכולות המבצעיות:
האירוע גורם לשיבוש משמעותי ברציפות התפקודית של חיזבאללה ומערער את יכולתו המבצעית לתקשר עם אנשיו בצורה מאובטחת. צפויה פגיעה בתהליך קבלת ההחלטות של הארגון ובהתנהלותו הארגונית.

4. המשך פעילות טקטית:
למרות הפגיעה, חיזבאללה ממשיך בירי לעבר צפון ישראל, במטרה לשדר “עסקים כרגיל” לקהל התומכים שלו.

5. יכולת תגובה של חיזבאללה:
מומחי מכון עלמא מעריכים כי למרות הפגיעה, חיזבאללה עדיין מסוגל לממש מתקפה נרחבת על ישראל בטווח הזמן המיידי, אם יחליט לעשות כן.

6. אסטרטגיה ישראלית אפשרית:
ייתכן שישראל מנסה להעביר את ‘דילמת הפתיחה’ של מלחמה כוללת לחיזבאללה. ישראל עשויה לקוות שתגובת חיזבאללה תספק עילה לפתיחת מערכה שמטרתה להרחיק את תשתיות חיזבאללה מגבול ישראל.

7. המעורבות האיראנית:
פציעתו של שגריר איראן מעלה את השאלה האם תהיה תגובה איראנית ישירה לאירוע.

8. המשך פעילות טרור:
חיזבאללה ממשיך בניסיונות לבצע פיגועים בשטח ישראל. השב”כ דיווח על סיכול פיגוע נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר, שתוכנן על ידי תשתית טרור בהכוונת חיזבאללה.

9. תגובת חיזבאללה:
עוצמת התגובה ותזמונה יצביעו על כוונותיהם של האיראנים וחיזבאללה בנוגע לפתיחת מלחמה כוללת נגד ישראל. מומחי מכון עלמא מעריכים כי מלחמה כזו עלולה להגיע בעתיד הקרוב בכל מקרה.

10. קמפיין תקשורתי:
ניתן לעקוב אחר הנרטיב המתגבש של חיזבאללה באמצעות כלי התקשורת שלו. למשל, הכותרת הראשית של עיתון אל-אח’באר, שופר מרכזי של חיזבאללה, הייתה “הרג ללא חוקים”, מה שעשוי לרמוז על תגובה עתידית שתשבור “משוואות ומוסכמות”.

לסיכום, “מתקפת הביפרים” מהווה אירוע משמעותי ביחסי ישראל-חיזבאללה, עם השלכות אסטרטגיות נרחבות. ההתפתחויות בימים הקרובים, ובמיוחד תגובת חיזבאללה, יהיו קריטיות בקביעת המשך ההסלמה באזור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות