מוטי הוברח לאיראן; “מה הייתי עושה אם היו נותנים מיליון דולר?”

חרדים 10
|
ט"ז אלול התשפ"ד / 19.09.2024 12:22
מוטי ממן אמר במהלך החקירה לחוקריו: “תודה שעצרתם אותי, לא ידעתי מה לעשות”. הוא הודה בחשדות החמורים נגדו אך הוסיף שחשב שהפגישה הולכת להיות עם אנשי עסקים, והונו אותו על מנת להכניסו לתוך איראן • נאמר לו כי אם יחסל את נתניהו – לא ישגרו טילים על ישראל

ברנו טגניה חושף בחדשות 12 פרטים חדשים ממעצרו של מוטי ממן, האזרח הישראלי שהתבקש על ידי האיראנים לנסות לחסל את ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים נוספים, כנקמה על חיסולו של איסמעיל הנייה.

במהלך החקירה, אמר ממן לחוקריו: “תודה שעצרתם אותי, לא ידעתי מה לעשות”. הוא הודה בחשדות החמורים נגדו אך הוסיף שחשב שהפגישה הולכת להיות עם אנשי עסקים, והונו אותו על מנת להכניסו לתוך איראן. “הנסיעה הזו, הייתה בגלל שאמרו לי שיש אנשי עסקים שרוצים לפגוש אותי. הייתי בטוח שאני הולך לעשות עסקים עם הטורקים – פירות, ירקות ותבלינים. אמרו לי שהתבלינים הכי טובים נמצאים באיראן”.

בסיום הפגישה האחרונה ביניהם, אמרו לו הגורמים עמם נפגש: “אנחנו לא רוצים להזיק לעם שלך. מה שהיה עם הנייה זה בלתי נסלח, במקום שנירה עליכם טילים ונשמיד את כולם – בוא תשתף פעולה ובזה נסיים”.

הגורמים הסבירו לנאשם שהם רוצים שיתנקש בראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות מטען, ולכך ענה: “אין סיכוי, הוא נמצא תחת כוחות אבטחה גדולים במיוחד”.

לאחר מכן, ניסו הגורמים לשכנע אותו שינסה להתנקש בראש הממשלה לשעבר בנט, שר הביטחון גלנט או ראש השב”כ רונן בר. הנאשם ביקש כמיליון דולר מקדמה לפני הביצוע, ובמהלך ניסיונות השכנוע של האיראנים, נאמר לו שאם יצליח להתנקש באחד מהאישים אותם ביקשו לחסל, “החשבון סגור על חיסול הנייה ולא נירה על ישראל טילים”.

באתר ynet דווח כי הוא אמר לחוקריו בחקירה: “אני לא יודע מה היה קורה אם היו מביאים לי כסף, מיליון דולר, ומה הייתי עושה, אנחנו רק בני אדם”.

במהלך החקירות שנוהלו בשב”כ וביאחב”ל, עלה כי האזרח איש עסקים, התגורר תקופה ממושכת בטורקיה וניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי וממוצא איראני. במסגרת קשרים אלו, נאות איש העסקים הישראלי להפגש עם איש עסקים איראני העונה לשם ‘אדי’ בחודש אפריל 2024, לטובת קידום פעילות עסקית.

לצורך קידום הפעילות העסקית הגיע לעיר Samandag שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי וקיימו שיחה טלפונית עם אדי, לאחר שהאחרון לא יכל לצאת מאיראן לטובת הפגישה.

חודש לאחר מכן, בחודש מאי 2024, יצא החשוד שוב לטורקיה, שם נפגש עם אנדריי, ג’ונייד ושני נציגיו של אדי, ולאחר שהתברר כי אדי שוב אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה, הוברח החשוד הישראלי ברכב דרך מעבר גבול יבשתי בגבול טורקיה, בקרבת העיר ואן הנמצאת במזרח טורקיה, לתוך איראן, שם נפגש עם אדי ואדם נוסף בשם חאג’ה שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.

במסגרת הפגישה עם האיראנים, הוצע לממן לבצע משימות ביטחוניות שונות עבור המשטר האיראני. לפני שהסכים, ביקש הישראלי לבדוק את הנושא. בחודש שעבר ממן נכנס שוב לאיראן, לאחר שהוברח דרך מעבר הגבול מוסתר בקבינה של משאית. בזמן שהותו בווילה של איש העסקים האיראני, פגש ממן גורמי מודיעין איראנים נוספים, ושם הוא התבקש בין היתר להתנקש בבכירים הישראלים.

רב-פקד מאור גורן, מפקד כוח משימה ביאחב”ל, סיפר ל-ynet: “הם אמרו לנאשם שהם רוצים שיעשה משהו גדול בישראל, ושזה יעשה הד. במהלך המשא ומתן הוא ביקש סכום כסף גדול מאוד, והסוכנים האיראנים אמרו שכרגע הוא יקבל תשלום ראשוני על עמלת ה’טרטור’ עד שהוא יקדם את העניינים. כשהנאשם הגיע לארץ בסוף אוגוסט, עצרנו אותו בשדה התעופה והוא מיד הודה בהכול, לא תירץ כלום”.

עו”ד אייל בסרגליק, סנגורו של הנאשם, אמר: “זה עתה התקבל כתב האישום, ואיתו בקשה למעצר עד תום ההליכים. טרם נחשפנו לחומר החקירה, כך שבשלב זה קשה להיכנס לפרטי המקרה. ניתן לומר כבר עתה כי מדובר באדם שסייע רבות לשירותי הביטחון של מדינת ישראל, שילדיו משרתים בכוחות הביטחון ואשר במסגרת עסקיו הוא טעה בשיקול הדעת. לא בכדי כתב האישום לא הוגש על עבירות אחרות. מרשי שיתף פעולה וממשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות”.