מטען קטן צמוד לסוללות: פרטים חדשים על מבצע פיצוץ הביפרים

חרדים 10
|
ט"ו אלול התשפ"ד / 18.09.2024 06:13
‘הניו יורק טיימס’ מדווח מפי מקורות אמריקנים כי מכשירי ה’ביפר’ יוצרו בטייוואן – והם מוקשו בטרם הגיעו ללבנון • כ-50 גרם של חומר נפץ ‘הושתל’ בכל מכשיר והותקנו בהם מתגים להפעלה מרחוק של המטענים • ברשת CNN דיווח: מדובר במבצע משותף של אגף המודיעין בצה”ל ושל המוסד

מבצע ‘פיצוץ הביפרים’ של ארגון הטרור חיזבאללה  בוצע באמצעות חומר נפץ שהוחבא במכשירי הקשר שיוצרו בטייוואן ויובאו ללבנון. כך מדווח ‘הניו יורק טיימס’ מפי מקורות אמריקנים ואחרים שתודרכו על פרטי המבצע הישראלי שהדהים את העולם.

לפי הדיווח – שפורסם ב’ישראל היום’, חיזבאללה הזמין את הביפרים מחברת ‘גולד אפולו’ בטייוואן והם מוקשו לפני שהגיעו ללבנון.

לפי שני גורמים רשמיים ששוחחו עם היומון האמריקני, חומר הנפץ הוחבא בסמוך לסוללות המכשיר, ונעשה שימוש בכמות קטנה ממנו – 50-30 גרם, וכן הותקן מתג יזימה למטען שניתן היה להפעיל מרחוק.

ואז, בשעה 15:30 לערך, קיבלו הביפרים הודעה שנחזתה למסר מהנהגת חיזבאללה. ההודעה הזו יזמה את פיצוץ המטען שהותקן במכשירי הביפר. לפי שלושה מקורות ששוחחו עם העיתון, המכשירים תוכננו כך שיצפצפו במשך כמה שניות לפני שיתפוצצו.

חוקרים ומומחים העריכו כי הפיצוץ בוצע באמצעות חומר נפץ – ולא בעזרת כלי סייבר. מיקו היפונן, חוקר ומומחה להגנת סייבר ויועץ לענייני פשיעת סייבר, אמר לניו יורק טיימס’: “הביפרים עברו שינוי כך שיגרמו לפיצוצים שראינו – עוצמת הפיצוצים מעידה על כך שלא מדובר בפיצוץ סוללה בלבד”.

לפי הדיווח, יותר מ-3,000 מכשירים שכאלה הוזמנו מהחברה הטייואנית, והם חולקו למחבלי חיזבאללה בלבנון, והגיעו גם לגורמים שקרובים לארגון בסוריה ובאיראן. לפי הדיווח, רק המכשירים שפעלו וקיבלו הודעות בעת שהמתקפה יצא לפועל נפגעו ממנה.

מנגד, גורם ביטחוני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המוסד הטמין את חומרי הנפץ ב-5,000 מכשירים שהוזמנו מטייוואן לפני כמה חודשים – וש-3,000 מהם התפוצצו אתמול, לאחר שקיבלו הודעה מקודדת שהפעילה בו זמנית את חומרי הנפץ.

לדברי הגורם, המכשירים “שונו” על ידי המוסד במהלך הייצור שלהם, ו”המוסד הכניס למכשיר לוח שיש בו חומר נפץ שמקבל קוד. קשה מאוד לזהות אותו, אפילו עם סורק”.

רשת החדשות האמריקנית CNN דיווחה הבוקר, כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי הפעולה, במבצע המשותף למודיעין הצבאי של ישראל וארגון המוסד. רשת החדשות סיפקה תיאור דומה לזה שפורסם ב’ניו יורק טיימס’ ונשען גם הוא על דיווח של מקורות ביטחוניים אמריקניים.

ישראל עצמה לא התייחסה לאירוע, אך ארגון הטרור חיזבאללה כבר הפנה אצבע מאשימה והבטיח תגובה.

לפי שעה, בלבנון מדווחים על כ-4,000 פצועים, מתוכם כ-500 מחבלים שהתעוורו ויותר מעשרה הרוגים.