שר האוצר לשעבר משה כחלון יועמד לדין בפרשת ‘יונט קרדיט’

הפרקליטות תעמיד את שר האוצר לשעבר משה כחלון לדין, בכפוף לשימוע, על עבירות של הפרת אמונים בתאגיד ואי דיווח בפרשת 'יונט קרדיט'
אריה ריבקינד
י"ד אלול התשפ"ד / 17.09.2024 15:02

 פרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי) לצחי אזר, שלמה אייזיק ושי פנסו – שלושת בעלי השליטה ונושאי משרה בחברה הציבורית ‘יונט קרדיט’, שעסקה במתן אשראי חוץ-בנקאי, שהיו גם בעלי השליטה בחברת ‘יונט’ הפרטית, כי היא שוקלת להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, במספר פרשיות.

כן זומנו לשימוע חמישה חשודים נוספים, ובהם קצין הציות של החברה הציבורית יואב צבר, יועץ החברה דודו בן-נעים, השר לשעבר משה כחלון, שכיהן כיו”ר דירקטוריון החברה בין יוני 2021 ליוני 2022, והחברות עצמן.

הם חשודים בעבירות מרמה כלפי החברה הציבורית ועבירות דיווח – כל אחד לפי חלקו. העבירות המיוחסות לכחלון הן הפרת אמונים בתאגיד ואי דיווח בפרשת “יונט קרדיט”.

התיק מטופל במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר בידי מחלקת על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

 הפרשה הראשונה מיוחסת לשלושת בעלי השליטה – אזר, אייזיק (המשמש כיום כנשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל) ופנסו, לבן-נעים ואחרים, ומתמקדת בעסקת הקצאה משנת 2020, שבמסגרתה הוקצו 2 מיליון מניות החברה הציבורית בשווי 50 מיליון ש”ח לטובת החברה הפרטית של בעלי השליטה ולשני יועצים נוספים.

על פי החשד, מטרת העסקה הייתה תשלום חובות האג”ח של בעלי השליטה בחברה הפרטית, ומתווה העסקה שאושר במוסדות החברה היה שונה באופן מהותי מהעסקה שבוצעה בפועל. כך שבעלי השליטה והיועצים, בסיועו של קצין הציות, הציגו מצגי שווא למוסדות החברה הציבורית וקיבלו לידם במרמה מניות בשווי של כ-50 מיליון שקל.

פרשה נוספת מיוחסת בעיקרה לבעלי השליטה ואזר בראשם ולמתפעל סניף נצרת של החברה. היא עוסקת בחשדות הקשורים למעילה בסך 5 מיליון שקל ואי-סדרים כספיים נוספים בסניף נצרת, שהתגלו על ידי יואב צבר כבר בסוף שנת 2020 והיו ידועים לכאורה לבעלי השליטה, שהסתירו אותם מהדירקטוריון ומהציבור.

על פי החשד, צבר דיווח על ממצאיו ליו”ר כחלון באיחור ניכר, רק בתחילת שנת 2022, וכחלון הורה לו שלא לגלות את ממצאיו לדירקטוריון מחשש לפגיעה בדירוג האשראי של החברה.

רק באמצע שנת 2022 החליט צבר לדווח לדירקטוריון החברה הציבורית, אשר פעלה מיד למינוי בודק חיצוני ופרסום הממצאים לציבור.

נוכח גילוי הפרשיות לציבור, השעתה הבורסה את המסחר במניה וגרעה אותה מהמדדים, הורד דירוג האשראי של החברה ורואי החשבון המבקרים משכו את אישורי הדו”חות הכספיים לשנים 2020-2022.

 בפרשה נוספת חשוד בעל השליטה והמנכ”ל, צחי אזר, במשיכות כספים אישיות מהחברה הציבורית בסך של כ-400 אלף שקל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות