75% מהיהודים בישראל מאמינים שצה”ל ינצח במלחמה בחיזבאללה

יוני גרין
|
י"ד אלול התשפ"ד / 17.09.2024 13:13
מסקר המכון למחקרי ביטחון לאומי עולה כי רק 19% מהישראלים חושבים שלרמטכ”ל הרצי הלוי יש מנדט לבצע כל מינוי בהתאם לשיקול דעתו • 58% סבורים שחוק גיוס שיפטור את מרבית הציבור החרדי משירות יפגע במוטיבציה לשירות קרבי

מסקר שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS והתפרסם היום (שלישי) עולה כי 65% מהישראלים מאמינים שצה”ל ינצח במלחמה בצפון. בקרב האוכלוסייה היהודית עומדת רמת התמיכה בכך על 75%.

עוד עולה מהנתונים, כי 58% מהנשאלים מאמינים שצה”ל ינצח בעזה. 42% אמרו כי הם מאמינים שמטרות הלחימה בעזה יושגו.

בסקר ניכרת ירידה בשיעור הנשאלים שהביעו אמון בצה”ל ביחס לאופן תחקור והפקת לקחים לאירועי ה-7 באוקטובר. מדובר ב-31% במגזר הכללי ו-34 אחוזים בקרב האוכלוסייה היהודית שהביעו אמון במידה רבה או רבה מאוד. 57% הביעו אמון במידה נמוכה או נמוכה מאוד.

61 אחוזים מהנשאלים במדגם הכולל דירגו את תפקוד פיקוד העורף מאז תחילת המלחמה בציון גבוה. 70 אחוזים מהנשאלים בקרב האוכלוסייה היהודית דרגו אותו כך.

שיעור המדווחים על אמון גבוה בשר הביטחון – 31 אחוזים במדגם הכולל, ורק 35 אחוזים בקרב האוכלוסייה היהודית. זוהי ירידה בהשוואה לפעם האחרונה בה נשאלה שאלה זו, במאי 2024, אז עמד שיעור האמון במדגם הכולל על 37 אחוזים ובקרב האוכלוסייה היהודית על 39 אחוזים.

רק 19% מהישראלים חושבים שלרמטכ”ל הרצי הלוי יש מנדט לבצע כל מינוי בהתאם לשיקול דעתו. 30% לרמטכ”ל יש מנדט לבצע רק מינויים הכרחיים ו-25% גרסו כי אין לרמטכ”ל מנדט לבצע אף מינוי.

57% השיבו כי הם אופטימיים בדבר יכולתה של החברה הישראלית להתאושש מהמשבר ולצמוח.

כשליש – 33.5 אחוזים, מהמשיבים בקרב האוכלוסייה היהודית מסכימים או מסכימים מאוד עם הקביעה ישראל יכולה להיות בטוחה ומשגשגת גם אם תהא מבודדת בקהילה הבינלאומית.

בתשובה לשאלה ״על פי דיווחים תקשורתיים, ראש הממשלה התחייב להעביר את חוק הגיוס לפני האישור על התקציב. במידה ויעבור חוק שיפטור את מרבית הציבור החרדי משירות בצה”ל, באיזו מידה לדעתך חוק זה יפגע או לא יפגע במוטיבציה לשירות קרבי?״

31 אחוזים מהמשיבים במגזר היהודי סבורים כי הדבר יפגע מאוד, 27 אחוזים כי הדבר די יפגע, 20 אחוזים סבורים כי הדבר לא כל כך יפגע ו-16 אחוזים סבורים כי הדבר לא יפגע בכלל.

הסקר נערך בין התאריכים 12-15.9.24 בהובלת המרכז לאיסוף וניתוח נתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון “iPanel” בקרב מדגם מייצג.