גדי איזנקוט: “סער לא כשיר” • גנץ: “זו הפקרות מוסרית”

יוני גרין
|
י"ד אלול התשפ"ד / 17.09.2024 10:48
המחנה הממלכתי בהיסטריה • איזנקוט מתח ביקורת על התכנית למנות את סער לשר ביטחון: “זה ייזכר כמהלך אופורטוניסטי שיאפשר לנתניהו להעביר את חוק הגיוס. אם סער ייתן לזה יד – הוא לא ראוי להיות איש ציבור” • גנץ: “זו ההגדרה במילון לפוליטיקה קטנה על חשבון ביטחון המדינה”

הם בלחץ: חבר הכנסת גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי הגיב היום (שלישי) בריאיון לרשת ב על הדיווחים לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו יפטר את שר הביטחון יואב גלנט – וימנה במקומו את חבר הכנסת גדעון סער.

איזנקוט אמר: “קורא לגדעון סער לא לתת יד למהלך הציני הזה של נתניהו בשעה קשה. אם הוא ייתן לזה יד – הוא לא ראוי להיות איש ציבור”.

הח”כ מתח ביקורת על המהלך שיאפשר לממשלה לשרוד את כל הקנדנציה: “זה ייזכר כמהלך אופורטוניסטי שיאפשר לנתניהו להעביר את חוק הגיוס. סער לא כשיר להיות שר הביטחון במציאות הזאת – ייקחו לו חודשים ארוכים להיחפף לתפקיד, זה לא אישי. זה הימור על עתיד המדינה”.

הוא הוסיף וטען: “פיטורי שר הביטחון, ואני לא חסיד של גלנט, נועדו לצרכים פוליטיים – להעברת חוק הגיוס, ומכאן פגיעה בצה”ל. זה המשך המדיניות הצינית של נתניהו, השיקול האישי פוליטי הוא העליון – אחרי שנה לא קודמה אף אחת ממטרות המלחמה”.

גם יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ הצטרף למתקפה על המהלך.

הוא נאם בכנס מועצת תנועת המושבים ותקף את סער ונתניהו: ו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ השתתף הבוקר (שלישי) בכנס מועצת תנועת המושבים ותקף את סער ונתניהו.

“אני מבקש להרים דגל שחור. מה שנתניהו עושה בשעות האלו, מסכן את ביטחון ישראל באופן הכי מוחשי שאני זוכר שנעשה על ידי ראש ממשלה בזמן מלחמה. בחצי שנה איחור – הוסיפו את השבת תושבי הצפון לבתיהם למטרות המלחמה. טוב מאוחר מאשר אף פעם”.

גנץ, שרק בשבועות האחרונים ניהל מו”מ על ממשלת אחדות, במסגרתה היה מוחלף שר בטחון – הוסיף: “אבל החלפת שר ביטחון ערב יציאה למערכה עצימה בצפון שעלולה להפוך למלחמה אזורית – זו הפקרות ביטחונית. חיי אדם ועתיד האומה על הכף – והם בסידור עבודה והישרדות פוליטית.

“החלפת שר ביטחון, כדי לקדם חוק שיעגן פטור מגיוס זו גם הפקרות מוסרית. בלתי מתקבל על הדעת שבזמן שחיילי מילואים מגיעים לסבב השלישי ואנחנו קוברים את מתינו ומתפללים למען פצועינו, ככה נוהגים מנהיגינו. זו ההגדרה במילון לפוליטיקה קטנה על חשבון ביטחון המדינה. כשהצטרפנו לממשלת החירום שמנו פוליטיקה בצד בשביל המלחמה, וכעת נתניהו וסער שמים את המלחמה בצד, בשביל הפוליטיקה”.

בליכוד מעריכים שכניסת סער לממשלה קרובה לסיכום. נכון לעכשיו לא מדברים על זכות וטו לסער בסוגיית קידום הרפורמה המשפטית, אלא על הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה בסוגיה.

שר התפוצות עמיחי שיקלי התראיין הבוקר ברשת ב’ והצדיק את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. “כששר ביטחון מנהל מדיניות עצמאית שמנוגדת לעמדת הקבינט המדיני בטחוני זה מצב לא תקין”, אמר.

שיקלי שעד לא מזמן מפלגתו ביקרה את סער בחריפות ואף ראתה בו אויב פוליטי –  טען: “צירופו של גדעון סער הוא דבר מבורך ואני תומך בצירופו לממשלה”. לטענת שר התפוצות התבטאויותיו של סער תואמות את עמדות שרי הקבינט המדיני ביטחוני בנוגע לסיוע ההומניטרי והמדיניות ברצועת עזה ובצפון הארץ: “תהיה איתו הרמוניה”, טען.

“יש הבדל בין הקו שמובילים נתניהו ודרמר לבין הקו של גלנט”, אמר שיקלי והתייחס לאפשרות שסער יצטרף לליכוד: “אני לא מדבר כרגע על חבירה יחד לאותה מפלגה. זה עומד על אותו עיקרון כפי שהיה כשתמכתי בכניסתו של בני גנץ לממשלה – זה לא אומר שכל מה שהיה בעבר עם האנשים האלה נמחק”.

השר סמוטריץ’ אמר אמש: “קראתי בעבר לממשלה רחבה, והצטערתי בפירוק ממשלת האחדות. עם ישראל זקוק בעת הגורלית הזו לשילוב מרב הכוחות בממשלה וייצוג למרב החלקים בעם שנלחמים כתף אל כתף. אני קורא גם עכשיו לעוד כוחות להצטרף ולהמשיך את האחדות בשדה הקרב, והאחדות במאמצים האזרחיים, למרות חילוקי הדעות”.