הטיל החות’י לא מסוג היפר-סוני, המיירט פגע בו אבל לא השמיד

חרדים 10
|
י"ב אלול התשפ"ד / 15.09.2024 19:54
מהתחקיר ראשוני שביצע צה”ל עולה כי הטיל ששיגרו החות’ים מתימן לא הושמד באוויר, לאחר שמערכות ‘חץ’ ו’כיפת ברזל’ כשלו ביירוט • שיגרו מיירטים נוספים כדי לפגוע בשברים גדולים של הטיל • בצה”ל בודקים מדוע אירעה התקלה ומה היה היעד שאליו כיוונו החות’ים • פרטים חדשים

בצה”ל פתחו בתחקיר ראשוני בעקבות הירי של טיל בליסטי מתימן, שנפל הבוקר (ראשון) בשטח פתוח ליד כפר דניאל שבאזור יער בן שמן.

מהתחקיר עולה, כי הטיל לא הושמד באוויר – אלא התפוצץ לאחר היירוט, ושברי הטיל נפלו בשטח פתוח ובתחנת רכבת ‘פאתי מודיעין’.

עוד עלה מהתחקיר, כי המיירט פגע במטרה וגרם להתפרקות שלה – אך לא השמיד אותה במלואה. בזמן האירוע, בהגנה האווירית שיגרו מיירטים נוספים כדי לפגוע בשברים גדולים של הטיל.

הטיל שוגר מתימן והיה במעקב של מערך הבקרה האווירית. במהלך האירוע הופעלו התרעות בעורף בגוש דן ובשפלה, אך למרות מספר ניסיונות יירוט על ידי מערכות ‘חץ’ ו’כיפת ברזל’, לא הושגה השמדה מלאה של הטיל באוויר. כעת בצה”ל נבחן אם נגרמה תקלה טכנית, שהובילה לאי-ביצוע ההשמדה המלאה של הטיל.

גורמים בצה”ל מסרו כי לא מדובר בטיל היפר-סוני כפי שטוענים החות’ים. לפי ניתוח הנתונים שהחות’ים עצמם סיפקו, הטיל עבר מסלול של 2040 ק”מ ב-11.5 דקות, אך לא חצה את מהירות הקול (343 מטרים לשנייה).

בנוסף, לא ניתן לקבוע עדיין מה היה יעד הטיל ששיגרו החות’ים.

לפי צה”ל, התחקיר ימשך עוד זמן, ויופץ לציבור בהתאם לשמירה על ביטחון מידע.

כתוצאה מהנפילה, פרצה שריפה ליד כפר דניאל שכובתה על ידי כוחות כיבוי במשך מספר שעות.  ככל הנראה השרפה נגרמה מחלקי מיירט שנמצאו באזור הבוער. לא היו נפגעים בגוף מהירי, אך היו חמישה פצועים כתוצאה מריצה למרחבים המוגנים.

 

מוקדם יותר קיבל יחיא סריע, דובר הזרוע הצבאית של החות’ים, אחריות על שיגור הטיל לעבר מרכז הארץ.

“ביצענו פעולה צבאית איכותית שכוונה למטרה צבאית באזור תל אביב”, אמר. “הפעולה בוצעה באמצעות טיל בליסטי חדש היפר-סוני שהצליח להגיע ליעדו. ההגנה של האויב לא הצליחה ליירט אותו. הטיל גרם לפחד בקרב הציונים. יותר משני מיליון ציונים נמלטו למקלטים לראשונה בהיסטוריה.

“המכשול הגיאוגרפי, התקיפות האמריקניות-בריטיות ומערכות הניטור והריגול לא ימנעו מתימן למלא את חובתה למען העם הפלסטיני. על האויב לצפות לעוד תקיפות ומבצעים איכותיים, בפתח יום השנה הראשון ל-7 באוקטובר, כולל תגובה לתקיפה בנמל חודיידה”.