3 החטופים שגופותיהם חולצו בדצמבר – נהרגו מהפצצת צה”ל

צה"ל הודיע רשמית: שלושת החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו הי"ד, שגופותיהם חולצו מעזה, נהרגו במהלך חיסול מפקד החטיבה הצפונית של חמאס • צה"ל: "בעת התקיפה לא היה מידע על הימצאות חטופים במתחם שהותקף, ויתרה מכך - היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר"
חיים טוויל
י"ב אלול התשפ"ד / 15.09.2024 16:27

צה”ל הודיע היום (ראשון) רשמית כי שלושת החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו הי”ד, שנהרגו בשבי חמאס בעזה וגופותיהם חולצו בחודש דצמבר –  נהרגו מהפצצת צה”ל ברצועה.

התחקיר בוצע על ידי קציני אגף מודיעין, מפקדים מבצעיים בחיל האוויר וקצינים ממפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שבחנו את נסיבות מותם של שלושת החטופים וכן את המודיעין שהיה בידי צה״ל מאז נחטפו.

לטענת צה”ל, התחקיר סוכם בימים האחרונים, לאחר מיצוי מאמצי חקר מודיעיניים ומבצעיים ומשיקולים של ביטחון החטופים.

על גופות החטופים שחולצו לא נמצאו סימני פגיעה ויתכן כי הם נהרגו מגזים רעילים שנפלטו בעקבות ההפצצה, ועל כן נכתב כי “ממצאי התחקיר עולה הערכה, כי בסבירות גבוהה השלושה נהרגו מתוצר לוואי של תקיפה אווירית של צה”ל, במהלך חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של החמאס, אחמד ע’נדור, ב-10 בנובמבר 2023”.

בצה”ל מציינים: “מדובר בהערכה בסבירות גבוהה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם. קביעה זו מבוססת על מיקום מציאת גופותיהם ביחס לפגיעת התקיפה, חקר ביצועים של התקיפה, ממצאי מודיעין, תוצאות הדו”חות הפתולוגיים וכן קביעת המכון לרפואה משפטית”.

לפי צה”ל, מהתחקיר עולה כי שלושת החטופים הוחזקו במתחם המנהרות ממנו פעל ע׳נדור. בעת התקיפה לא היה בידי צה”ל מידע על הימצאות חטופים במתחם שהותקף, ויתרה מכך – היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר, ולכן המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים.

בצה”ל הדגישו, כי “לאורך כל המלחמה, צה”ל לא תוקף במרחבים בהם יש אינדיקציות או חשד להמצאות חטופים. צה”ל מפעיל מנגנון של מפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שמטרתו לוודא שהפעולות ההתקפיות אינן פוגעות בחטופים ככל הניתן, ומשקיע מאמצים גדולים בהבאת מידע אודות החטופים”.

בצבא עדכנו היום את משפחותיהם של השלושה.

ניק בייזר ורון שרמן הי”ד היו חיילים הם נחטפו יחד עם החייל תמיר נמרודי שעדיין מוחזק בשבי בידי חמאס. אליה טולדנו הי”ד נחטף ממסיבת הנובה. גופותיהם נמצאו במנהרה בג’בליה והם חולצו ממנה ב-14 בדצמבר – בעקבות מידע מודיעיני, והובאו לקבורה בישראל..

משפחת שרמן ניהלה מאבק כדי להגיע לחקר האמת – מה סיבה שהובילה למות בנה, והציבה על קברו כיתוב חריג בו נכתב: “נחטף, הופקר, והוקרב בעזה על ידי ממשלת המחדל באסון 7 באוקטובר 2023”.

מעיין, אימו של שרמן, אמרה כחודש לאחר חילוץ גופת בנה בריאיון ברשת ב: “רון נרצח בכוונה תחילה בידי צה”ל, והתגובה של דובר צה”ל שטוען שלא ידעו היכן הם – שקרית”.  לדבריה, “ידעו במשך זמן ארוך היכן הוא מוחזק במנהרות, יחד עם 2 חטופים נוספים, ובחרו להקריב אותם כדי לחסל את מפקד החטיבה הצפונית בחמאס, שהשתמש בהם כמגן אנושי. שלושתם נחנקו למוות מרעלים של פצצות שהוטלו כדי לחסל אותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות