“על דעת עצמו”: מי הטיל כרוזי פינוי לתושבים בדרום לבנון עם רחפן?

חרדים 10
|
י"ב אלול התשפ"ד / 15.09.2024 13:05
החטיבה המרחבית 769 בפיקוד הצפון הפיצה על דעת עצמה כרוזים בדרום לבנון – עם קריאה לפינוי של התושבים “עד סוף המלחמה” • צה”ל פתח בתחקור האירוע • מדובר במרחב שיש בו מאהלים, שאינם בתי קבע, של פליטים סורים – וחיזבאללה מנצל את האזור

כרוזים פוזרו הבוקר (ראשון) בלבנון עם קריאה לתושבי אזור הווזאני בדרום המדינה להתפנות צפונה לאזור אלחיאם – ולא לחזור לאזור “עד סוף המלחמה”.

לזכות בכתיבה וחתימה טובה? כלה יתומה עם ילדות קשה זקוקה לך

התושבים נקראו להתפנות עד לשעה 16:00 היום.

עוד נכתב בכרוז כי מי שיימצא באזור לאחר השעה הזו – “ייחשב מחבל”.

שני מקורות ביטחוניים הכחישו בשיחה עם דורון קדוש, הכתב הצבאי של גל”צ,  ואמרו כי לא פוזרו עלונים הקוראים לפנות אוכלוסייה בדרום לבנון.

קדוש כתב, כי לאחר בדיקה התברר כי “אכן פוזרו כרוזים בדרום לבנון באזור הווזאני”. הוא הוסיף כי גורמים בצה”ל לא הכירו את פיזור הכרוזים וגם לא הייתה הנחיה מסודרת שיצאה מטעם דובר צה”ל בערבית, כפי שמקובל ברצועת עזה.

הוא סיכם כי מדובר ב”אירוע מוזר מאוד” ודיווח: “פיזור הכרוזים בדרום לבנון – יוזמה פרטית של החטיבה המרחבית 769 שלא אושרה על ידי הפיקוד הבכיר בצה”ל, נפתח תחקיר על האירוע”.

בהמשך הוסיף פרטים:

1. מפקד החטיבה המרחבית, אל”מ אבי מרציאנו, קיבל את ההחלטה על דעת עצמו – וביצע את המהלך כמבצע חטיבתי, מבלי לאשר אותו עם מפקד אוגדה 91 תא”ל שי קלפר ועם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין.

2. פיזור הכרוזים נעשה באמצעות רחפן של החטיבה, ללא מעורבות של חיל האוויר – שגם לא הכיר את הפעולה.

3. מה שעומד מאחורי פיזור הכרוזים: ממרחב הווזאני שאותו ביקשה החטיבה לפנות, בוצעו מספר פעמים שיגורים לעבר הצפון בתקופה האחרונה. מדובר במרחב שיש בו מאהלים, שאינם בתי קבע, של פליטים סורים. חיזבאללה מנצל את האזור כדי לבצע ירי לשטח ישראל.