ח”כ לשעבר מ’העבודה’ על ‘אוסלו’: ‘כמה התפתנו, כמה הלכנו שולל’

אלי גולדשמידט, חבר הכנסת לשעבר ממפלגת 'העבודה', במונולוג: "רצינו טוב, אבל טעינו. אותם אלו שדיברו איתנו, בני עדות המזרח, הם צדקו ואנחנו טעינו. והטעות החמורה ביותר שלנו, שעד היום אנחנו לא כל כך מקשיבים להם"
חרדים 10
י' אלול התשפ"ד / 13.09.2024 02:53

אלי גולדשמידט, חבר הכנסת לשעבר ממפלגת ‘העבודה’, הסביר בסרטון שפרסם בחשבון הטוויטר שלו מדוע התמיכה בהסכמי אוסלו הייתה טעות.

גולדשמידט כיהן בשנים 1992-2001 כחבר הכנסת בכנסות 13-15. הוא שימש כיו”ר סיעת העבודה בכנסת ה-14 ויו”ר ועדת הכספים בכנסת ה-15.

כעת הוא עושה חשבון הנפש מול המצלמה: “אמרתי בפוסט קודם שאני טעיתי ורבים מחבריי טעו כשתמכנו בהסכמי אוסלו. כמובן שהיו כאלה שקפצו על זה, כמוצאי שלל רב, הנה מישהו שהיה בשמאל או במפלגת העבודה מודה שהוא כשל בכך שהוא תמך באוסלו. זה לא מעניין אותי.

“מעניין אותי להסתכל באמת הפנימית שלי ולא לחשוש גם אם התוצאות אינן טובות כשאני מסתכל פנימה. אוסלו היה ביטוי מעבר לרצון לעשות שלום עם הערבים, זה היה ביטוי להתקבל בעמים, להתקבל בעולם הליברלי, המתקדם.

“עד אוסלו, לא היינו יכולים לטוס לא לסין, לדעתי גם לא ליפן, לא לרוסיה, לא למזרח אירופה, לא למרבית מדינות דרום אמריקה. אחרי אוסלו הכל נפתח. פתאום התקבלנו למשפחת העמים. זה נתן לנו הרגשה מאוד טובה”.

הוא הוסיף: “אף אחד לא לימד אותי ערבית, ולא רק שאף אחד לא לימד אותי ערבית, אף אחד גם לא רצה ללמוד ערבית. בכל הסביבה שלי, כל ראשי הממשלה שלנו, נדמה לי שלמעט משה שרת שידע ערבית, כולם, מבן גוריון ועד ביבי היום, בכל אורך השורה לא ידעו ערבית. אני לא יודע כמה חברי כנסת שהם לא מהמפלגות הערביות שנמצאים בכנסת היום יודעים ערבית. חוץ מכאלה שהיה ראשי שב”כ. אבי דיכטר, מן הסתם יודע ערבית. זה מראה משהו.

הוא נזכר: “אני זוכר שהיו באים אלינו, בעיקר אנשים מבני עדות המזרח, ממרוקו, מעיראק, כאלה שהיו באים ואומרים לנו, חבר’ה – אתם נאיביים. אנחנו גדלנו איתם, אנחנו יודעים מי הם. היו אומרים דברים מאוד לא פשוטים על שכניהם הערבים בארצות המוצא שלהם”.

 

לדבריו, “השבעה באוקטובר הוכיח לנו שאי אפשר וזה פתאום נכנס לי לתוך התודעה כמה התפתנו, כמה הלכנו שולל. לא בעצם החתימה על הסכמי האוסלו, אלא בכך שלא הגבנו ולא הפסקנו אותם, ולא השעינו אותם אחרי כל התקפות הטרור שהיו.

“אגב, לא רק אנחנו, גם ביבי, גם הליכוד לא הפסיק את הסכמי האוסלו. אני לא מאשים פה לא את הליכוד ולא אותנו, זה לא עניין של אשמה. אני מנסה להסביר מה עמד מאחורי זה”.

הוא סיכם: “אמרתי בפוסט הקודם, כולנו רצינו טוב, אבל טעינו. אותם אלו שדיברו איתנו, בני עדות המזרח, הם צדקו ואנחנו טעינו. והטעות החמורה ביותר שלנו, שעד היום אנחנו לא כל כך מקשיבים להם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות