חשבון הנפש צריך להיות אישי של כל אחד. לא להכות על חזה הזולת

הטלטלה שכולנו עוברים בשנה האחרונה צריכה להוביל לרצון להשתנות, להיות אחרים • לא להישאר באותו מקום שבו עמדנו בשנה שעברה
הרב מנחם ברוד
י' אלול התשפ"ד / 13.09.2024 02:15

חודש אלול, החותם את שנת תשפ”ד, מחייב את כולנו לעצור למחשבה ולחשבון נפש. עוברת עלינו שנה קשה וכואבת, שהתחילה בטבח איום ונורא, והמשיכה במלחמה שעדיין אנו שרויים בעיצומה.

יותר ממאה חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בידי מפלצות הרוע ברצועת עזה, ורבבות מתושבי הדרום והצפון עדיין אינם יכולים לחזור לבתיהם.

כשנשמעת הקריאה לעצור לחשבון נפש, הנטייה הטבעית היא לראות בה אמירה המופנית כלפי ציבורים, גופים, מוסדות וארגונים. כדאי להפנים שחשבון נפש הוא קודם כול דבר שעושה כל נפש בינה לבין עצמה.

זה אתגר המוטל לפתחו של כל אחד ואחת מאיתנו.

הכלל מורכב מפרטים

עם כל הרצון העז לתקן את המערכות הציבוריות ואת האווירה הכללית, ראוי לזכור שהכלל מורכב מפרטים. סך-הכול של כולנו הוא היוצר את החברה כולה. ככל שאני ואתה, כל אחד ואחת מאיתנו, נשתדל לתקן את עצמנו – להיות יהודים יותר, טובים יותר, עדינים יותר, מתחשבים יותר – כן ישתנה לטובה הציבור כולו.

חודש אלול הוא הזמן להפנות את המבט פנימה, כל אחד ואחת לתוך עצמם. הטלטלה שכולנו עוברים בשנה האחרונה צריכה להוביל לרצון להשתנות, להיות אחרים. לא להישאר באותו מקום שבו עמדנו בשנה שעברה.

אפשר לעבור את חודש אלול סתם כך, בלי לתת לו את תשומת הלב הראויה, אבל אז מפסידים את העושר הטמון בחודש הזה ואת התרומה העצומה שהוא מעניק לנו. מוטב לעצור ולקלוט את המסרים המיוחדים שהחודש הזה מביא עימו, ואז החיים מקבלים משמעות חדשה.

בחודש הזה הננו נקראים להאט את מירוץ החיים השגרתי. להקדיש יותר זמן לענייני הנשמה. לבדוק את עצמנו, לבחון את מעשינו בשנה החולפת, להתייצב ביושר מול כישלונותינו ומגרעותינו, ולהחליט לתקן, לשפר, להוסיף.

משימה חשובה זו איננו עושים לבדנו. בחודש אלול הקב”ה מתקרב אלינו יותר מבכל ימות השנה.

הוא נמשל למלך שיוצא אל השדה, אל העם. אין צורך לעבור מחסומים, פקידים וראשי לשכות. כל הרוצה יכול לגשת אל המלך, להתקרב אליו, לשאוב כוחות ולבקש את משאלות ליבו. הקב”ה קרוב עכשיו לכל יהודי. קל יותר לקבל החלטות טובות, קל יותר להשתפר ולהשתנות.

זמן לבקש ולהתפלל

חשבון הנפש צריך להיות אישי. לא להכות על חזה הזולת. את הביקורת יש להפנות קודם כול אל עצמנו. פתגם חסידי קובע כי ביקורת עצמית מביאה בניין, תיקון והתחדשות, ואילו השפלת הזולת גורמת את ההפך.

חודש אלול הוא גם הזמן להתפלל ולבקש. אנו מוקפים אויבים הזוממים מזימות נגדנו, ועלינו להתמודד עם איומים רבים. גם הקרע בעם הגיע לממדים מדאיגים, והוא זקוק לאיחוי דחוף.

זה הזמן לפנות אל אבינו שבשמיים ולבקש רחמים על עם ישראל ועל ארץ ישראל. שתרום קרן ישראל, שננצח את אויבינו, שנחזיר את כל חטופינו, שנחזק את אחיזתנו בנחלת אבותינו, ושתהיה לכולנו כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות