כך חדרו לוחמי שלדג למפעל איראני סודי בסוריה: פרטים חדשים

יחידת שלדג פשטה על מפעל תת-קרקעי לטילים מדויקים בסוריה שנבנה על ידי איראן • המתקן היה במעקב יותר מ-5 שנים • המבצע כמעט יצא לפועל פעמיים בשנים האחרונות, אך לא אושר בשל הסיכון הגבוה • זהו המבצע הכי נועז ומסוכן שצה"ל ביצע בשנים האחרונות נגד מטרות איראניות
חרדים 10
י' אלול התשפ"ד / 12.09.2024 23:22

יחידת שלדג ביצעה בתחילת השבוע פשיטה חריגה ומסוכנת ביותר בסוריה – והשמידה מפעל תת-קרקעי לטילים מדויקים אשר נבנה על ידי איראן, כך דווח הערב (חמישי) כתב ‘וואלה’ ברק רביד באתר Axios, בהתבסס על שלושה מקורות שתודרכו לגבי המבצע.

המבצע התרחש ביום ראשון בשעות הלילה.

התקשורת הרשמית בסוריה וארגון האופוזיציה הסורי דיווחו על תקיפות אוויריות כבדות של חיל האוויר. ערוץ טלוויזיה של האופוזיציה הסורי והמומחית היוונית למזרח התיכון אווה ג’יי קולוריוטיס דיווחו כי התקיפות האוויריות היו רק כיסוי למבצע קרקעי ישראלי במסיאף, הסמוכה לגבול עם לבנון.

קולוריטיס פרסמה ברשת הטוויטר כי המבצע המיוחד נמשך כשעה, והחל בתקיפה אווירית משולבת של עמדות האבטחה של המתקן, כמה מהדרכים המובילות אליו ומפקדה הקשורה לצבא סוריה.

לאחר מכן, מסוקים של חיל האוויר שנשאו את הכוחות התקרבו למתקן, כשהם מלווים במסוקי קרב וברחפנים – שנועדו למנוע מהכוחות הסוריים להתקרב לאזור. לאחר התקיפות, הגיעו מסוקים לאזור ומהם השתלשלו באמצעות חבלים כוחות ישראליים.

לפי המקור המצוטט, במבצע שארך כשעה, הצליחו הכוחות לאסוף ציוד ומסמכים, ואז הניחו חומרי נפץ שהביאו איתם על מנת לפוצץ את המתקן התת-קרקעי מבפנים כולל המכונות המשוכללות. הוא הושמד בפיצוץ ובתקיפות מהאוויר.

הכוחות הישראלים הפתיעו את השומרים הסורים במתקן והרגו כמה מהם במהלך הפשיטה. לפי הדיווח, לא נפגעו איראנים או חמושים של חיזבאללה במהלך המבצע.

לפי אתר ‘אקסיוס’, המתקן שנפגע נבנה ב-2018 בידי איראן, בשיתוף חיזבאללה וסוריה, בתוך הר במסיאף מתוך מחשבה שכך הוא יהיה מוגן מתקיפות אוויריות. זאת,  לאחר שסדרת תקיפות אוויריות ישראליות הרסו את רוב תשתית ייצור הטילים האיראנית בסוריה.

התוכנית האיראנית הייתה לייצר את הטילים המדויקים במתקן מוגן סמוך לגבול עם לבנון, כך שתהליך המסירה לחיזבאללה בלבנון יוכל להתבצע תוך זמן קצר ועם פחות סיכון של תקיפות ישראליות.

ישראל, על פי הדיווח, עדכנה את ממשל ביידן לפני פתיחת המבצע, האמריקנים לא הביעו התנגדות בפני הגורמים מישראל.

המפעל היה במעקב על ידי המודיעין הישראלי במשך 5 שנים ולאחר שבישראל הגיעו למסקנה שלא ניתן יהיה להשמיד את המתקן מהאוויר, הוחלט על יציאה לפעולה קרקעית.

צה”ל שקל לבצע את המבצע לפחות פעמיים בשנים האחרונות, אך הוא לא אושר בגלל הסיכונים הגבוהים.

לפי הדיווח ב’אקסיוס’, זה היה המבצע הנועז והמסוכן ביותר שצה”ל ביצע בשנים האחרונות נגד מטרות איראניות בסוריה. הרס המפעל מהווה מכה משמעותית למאמץ הסודי של איראן וחיזבאללה לייצר טילים מדויקים לטווח בינוני על אדמת סוריה.

ממשלת ישראל שומרת על שתיקה חריגה בעניין ולא לוקחת אחריות על מנת לא לדחוף את סוריה, איראן או חיזבאללה להגיב.

בדובר צה”ל, בלשכת שר הביטחון ובלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות