היועמ”שית קבעה: לשלוח צווים לחרדים עם רישיון או יודעי שפות

בדיון פנימי מקצועי על חוק הגיוס קבעה היועמ"שית, כי צריך לגייס חרדים לפי הקריטריונים הרלוונטיים לצורכי הצבא • למשל, בעלי רישיונות נהיגה או יודעי שפות - ולא דרך קריטריונים מפלים כמו 'חרדים עובדים' או 'חרדים עם טלפון נייד'
חרדים 10
י' אלול התשפ"ד / 12.09.2024 22:39

עוד הצעה בדרך לכישלון: בתחילת השבוע התקיים דיון פנימי מקצועי על חוק הגיוס בהשתתפות נציגי צה״ל, משרד הבטחון ומשרד המשפטים.

בדיון השתתפו היועמ”שית גלי בהרב־מיארה והמשנה שלה גיל לימון, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה”ל תא”ל שי טייב, הפצ”רית, נציג שר הביטחון והיועמ”ש של משרד הביטחון.

נציג צה”ל, תא”ל שי טייב, חשף בדיון כי נשלחו כ־3,000 צווים לצעירים חרדים – אך פחות מעשרה אחוזים נענו להם והתייצבו.

בדיון עלתה השאלה כיצד יש לנהוג בחלוקת הצווים הבאה, והוצגו כמה עמדות.

לפי דיווח הערב (חמישי) של דפנה ליאל בחדשות 12, במהלך הדיון קבעה היועצת המשפטית לממשלה כי יש לשנות את האופן שבו בוצע עד עכשיו גיוס החרדים – ולעשותו באופן שיוויני ובהתאם לצורכי הצבא.

לפי עמדת היועמ״שית, צריך לגייס חרדים לפי הקריטריונים הרלוונטיים לצורכי הצבא. למשל, בעלי רשיונות נהיגה או יודעי שפות – ולא דרך קריטריונים מפלים כמו ‘חרדים עובדים’ או ‘חרדים עם טלפון נייד’.

לטענתה, יש להכניס זאת לתוקף כבר בשליש הבא של שנת הגיוס.

זה כמובן משמעותי גם מבחינה פוליטית: החרדים חיפשו דרכים לגייס רק חרדים פחות אדוקים ולהשאיר בחוץ את תלמידי הישיבות שלומדים.

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, נציג צה”ל טען כי לתפיסת הרמטכ”ל, בפעם הבאה יש להוציא 5,000 צווי גיוס לחרדים, והפעם מבלי להבחין בין חרדי עובד לבין חרדי בישיבה.

החשש הוא שבניגוד לסבב הראשון – אז נעשתה הבחנה בין חרדים שנמצאים בישיבות לבין כאלה שיצאו מהישיבות לעבודה – בשליחת 5,000 צווים ללא הבחנה, יתפרש המהלך כ”שבירת כלים” מול הציבור החרדי, מה שיובל לתגובה קשה ברחוב החרדי ולפעילות מוגברת נגד הגיוס – ולא רק מצד הקיצונים.

היועצת המשפטית לממשלה אמרה בדיון כי לא ניתן לשלוח פחות מ־3,000 צווים נוספים.

נציגו של שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון כי עמדת השר היא להמשיך לתחקר ולהבין מה לא עבד בחלוקת הצווים הראשונה ולמצות את הניסיון להבין כיצד ניתן לתקן זאת בפעימות הבאות.

הנתון המדאיג את צה”ל הוא שבגיוס חודש אוגוסט התגייסו בסך הכל בין 300 ל־400 חרדים בלבד. בהנחה שיש שלושה תאריכי גיוס בשנה, צה”ל צפוי להגיע במקרה הטוב לגיוס של כ־1,200 חרדים בשנה – לעומת היעד השאפתני של 4,800 חיילים חרדים שהציבו שר הביטחון והצבא לשנה הקרובה, יעד הנדון בימים אלה בוועדת החוץ והביטחון.

המשמעות: צה”ל יתקשה מאוד להגיע ליעד השנתי שהציב לעצמו בגיוס החרדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות