התחקיר המלא: איפה היה חיל האוויר ב-7 באוקטובר?

תחקיר 'זמן אמת' חושף גילויים מדהימים על חוסר הידע בו היה שרוי חיל האוויר: ב'בור' הפיקוד בקריה ידעו פחות מהאזרחים בבית, מפקד חיל האוויר גילה על קיומה של מסיבת הנובה רק ב-16:20 • עשרות עדויות וחומרים שנאספו מטייסים ומכוחות על הקרקע משרטטים את הסיבות למחדל
חרדים 10
ט' אלול התשפ"ד / 11.09.2024 23:13

תחקיר של אבי עמית ששודר בתוכנית ‘זמן אמת’ בהגשת אסף ליברמן, חשף הערב (רביעי) את העיוורון המוחלט ששרר בחיל האוויר בבוקר ה-7 באוקטובר – ועל כך שב’בור’ הפיקוד המרכזי של החיל בקריה ידעו אפילו פחות ממה שידעו האזרחים בבית.

זו הדרך הכי טובה לזכות בראש השנה בשפע פרנסה לשנה החדשה

מהתחקיר עולה כי בצה”ל נוסחה פקודה שהגדירה מה צריך לעשות חיל האוויר במקרה של פלישה לישראל רק ימים לפני הטבח.

למרות אישורה של אותה פקודה, שנקראת ‘חרב דמוקלס’, היא כמעט ולא עסקה בבלימת המחבלים בשטח ישראל ויושמה באופן חלקי מאוד.

אותה פקודה נכתבה בפיקוד דרום עם בכירי חיל האוויר, ייתכן כי מתוך הבנה שהם אינם ערוכים לפלישת מחבלים מעזה. אף על פי כן, הפקודה התמקדה בעיקר בתקיפת מטרות חמאס ברצועה, דבר שאכן קרה אך באופן חלקי, מכיוון שלקח שעות עד שהחלו התקיפות הללו.

מנגד, בפקודה קיים מענה חלקי ומצומצם בלבד בכל הנוגע לבלימת המחבלים בשטח ישראל.

יתרה מכך, מתברר שבשנים האחרונות בחיל האוויר כלל לא תרגלו תרחישי פלישה קרקעית מעזהף גם כאשר על הגדר התפתחו ‘צעדות השיבה’ שכללו אלפי מפגינים ומחבלי חמאס.

בכיר במערך הכטמ”ם תיאר את המצב: “לפני שלוש שנים הבנתי שאנחנו לא טובים, שחייבים להתכונן לאירוע מתפרץ. הלכתי עם זה לכל הבכירים בחיל. אז עשו תירגול חד פעמי רק של מערך הכטמ”ם לעצירת מחבלים בין הגדר לקיבוצים כדי לסמן ווי. הבעיה ששם זה נגמר. לא היו אימונים נוספים. זאת שערוריה”.

הבכיר הוסיף: “המחשבה שאלפי עזתים שמפגינים על הגדר יפלשו לישראל ואנחנו לא נדע מה לעשות הפכה לסיוט שלי שעלול להתרחש כל רגע, אבל מפקדי החיל לא חשבו על זה”.

בתחקיר המקיף נחשפו פרטים נוספים: מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ידע על קיומה של מסיבת נובה ברעים רק בשעה 16:20 – כעשר שעות אחרי תחילת המתקפה.

גם הטייסים שהגיעו לעוטף גילו עליה זמן לא רב קודם לכן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות